| Forfatter |
|
vongel Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Da jeg har købt et par brugte B&W DM640, for at bruge enhederne i et DIY kabinet,vil jeg høre om der er nogen der kan fortælle mig, om man kan sætte en bånddiskant på sammen med den nuværende diskant,( ligesom i "Dali Euphonia MS5" ) eller om det er "enten eller"......?
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 03 Maj 2006 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
vongel skrev:
|
Hejsa.
Da jeg har købt et par brugte B&W DM640, for at bruge enhederne i et DIY kabinet,vil jeg høre om der er nogen der kan fortælle mig, om man kan sætte en bånddiskant på sammen med den nuværende diskant,( ligesom i "Dali Euphonia MS5" ) eller om det er "enten eller"......?
|
|
|
Hej selv 
Det nemme svar - jo - det kan du da godt 
Men jeg tvivler på at det vil lyde godt 
Det er ikke så nemt at kombinerer 2 forskellige diskanter med et godt resultat
Kan du godt lide lyden af bånddiskanten, så skift til den, men det vil kræve en del ændringer i filteret!
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
vongel Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal du ha`.
Har ikke noget forstand på alt det tekniske, så måske jeg skulle glemme det....
Mvh. Peder
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 03 Maj 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
vongel skrev:
|
Tak skal du ha`.
Har ikke noget forstand på alt det tekniske, så måske jeg skulle glemme det....
Mvh. Peder
|
|
|
Der er faktisk en god diskant i DM 640, hvorfor ændre den?
vh. Henrik
|
| Til top |
|
| |
vongel Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik
Det var sådan set bare for at prøve noget andet, når jeg nu skulle til at lave nye kabinetter.....
Det bliver nu først engang efter sommerferien, men planlægningen er allerede godt igang.
Har nu et par udemærkede audio vector, men synes jeg ville prøve at lave mine egne... Såån bare for at se om det kunne blive godt..... og så må de gamle jo ud.....
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9412
|
| Sendt: 04 Maj 2006 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan anvende en forholdsvis lille bånddiskant. Der skal blot tilføjes en lille spole af god kvalitet, i det nuværende filter, og en kondensator på båndiskanten. Delefrekvensen skal være omkring 13-15 khz. Du kan også prøve at finde en egentlig "superdiskant" som blot sættes ind over ca. 18-20 khz.
|
| Til top |
|
| |
vongel Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kjeldsen
Tak for rådet, vil tage det med i mine overvejelser.... Har jo ingen forstand på alt det der tekniske, så må jo ud og se om jeg skulle kende een der har forstand på det...
Mvh. Peder
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9412
|
| Sendt: 05 Maj 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spolen skal blot sidde i serie med den oprindelige diskant, og kondensatoren i serie med bånddiskanten (kondensator og diskant, skal så placeres paralelt på den eksisterende diskant).
Det kræver dog du kan måle overgangen mellem de to diskanter.
|
| Til top |
|
| |
vongel Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kjeldsen
Jeg Fatter ikke noget af det du skriver. Men alligevel tak for rådet....... Må se om jeg kan finde éen der ved lidt mere om det her..... er ved at overveje at opgive projektet med bånddiskanten lidt.... men ville nu gerne have set, om det skulle gi´en bedre lyd.... men det bliver nu nok for vanskeligt, når jeg jo ikke har forstand på alt det der elektriske........ Vil heller ikke bruge en masse penge og tid på det, hvis det nu ikke kommer til at virke......Så er det nok bedre at "nøjes" med de enheder jeg nu engang har.
Mvh. Peder
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart kan det være svært at lave et DIY projekt hvis du ikke kan gøre det selv. Men man kan sagtens pifte diskanten, men det kræver du kender lidt til følsomheden på dit nuværende system. Du kan f.eks skære et bånd (du skal købe enheden først) af med en en microfarad kondensator, så vil den elektrisk krydse ved 14/15 khz, og det skal nok passe med dine B&W falder af omkring der. Om det er smart at skære diskanten af dine nuværende diskanter, det tvivler jeg selv på, men man er nødt til at prøve sig frem. Men det kunne være smart at allierer dig med en fagkyndig, ellers kan du jo gøre dig nogle erfaringer.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
vongel Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde nu også tænkt at gøre det selv. Men det bliver nu nok kun kabinettet og monteringen, da jeg ikkke har forstand på khz, microfarad kondensatorer og alt det der....... Havde håbet på der "bare" kunne kobles en bånddiskant på, der hvor den anden er sat på..... men så let er det åbenbart ikke.....
Mvh. Peder
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke bare lige til. Jeg forstår udmærket at det er ret teknisk, så det er bedst med hjælp til den del der. Men eller er det også ok at gøre, og ideen er jo god nok. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 662
|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Vongel, Jeg læser med interesse dit indlæg. Som du ved, har jeg et sær dm640i. Er dine også disse? Eller alm. dm640? Iflg. B&W skuller ophænget på mellemtonen være ændret, med efterfølgende delefilterænringer.
Hvad går dine kabinetændringer ud på?
Har du også et tynd lag filt mellem dit hdf (eller mdf) indre kabinet og plastikbaflen foran?
Vi kunne jo sammenligne delefiltre, når jeg får højtalerne hjem igen fra min kammerat som skal male dem. Anyway, da jeg gerne vil forbedre bl.a. delefilteret, så poster jeg det på min egen tråd senere.
hilsen Jacques.
|
| Til top |
|
| |
vongel Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2006 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej redfox
Mine B&Wèr er "kun" dm640. Har ikke haft dem sat til anlæget endnu og har dem opmagasineret, da vi står foran en flytning. Så jeg ved ikke hvad der er mellem kabinet og baflen....
Mine planer går indtil videre ud på, at lave et nyt kabinet med buede sider og sikkert også buet top, hvor diskanten (måske) kommer til at sidde. Fronten går jeg og spekulerer på om det skulle være muligt at lave i granit, men ved ikke om det er til at lave hullerne til højtalerne eller om det kommer til at have nogen indflydelse på lyden.... og så var det meningen der skulle finer på, men har også overvejet blank sort(men tror det bliver for kedeligt at se på med tiden). Men det hele kommer selvfølgelig også til at afhænge lidt af prisen.....men det var i hvert fald planen indtil videre..... Kommer nok først igang til sommerferien. men det bliver da spændende at se (og høre)det færdige resultat.......
Mvh. Peder
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 12 Maj 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peder
Det er meget enkelt at tilføje en "superdiskant", så... hvis du vil prøve, kan du kontakte mig og jeg skal guide dig igennem ! God fornøjelse med projektet !
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 12 Maj 2006 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne prøve en superdiskant jeg har selv gjort det samme selv om der sidder båndiskanter i forvejen, de er blot koblet til + og - terminalen med en 0,680uF imellem et råd jeg fik.  __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 662
|
| Sendt: 13 Maj 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peder,
okay, jeg kigger ind på din tråd og følger med i hvad du laver ved dine b%w'er. I mellemtiden tror jeg at mine egne er færdiglakeret (om en uge) i pianosort. Jeg dropper dig et billede, hvis jeg kan finde ud af det. Næste skridt er så at lave delefilteret om. Jeg har selv tænkt på det med de buede sider, for at bryde bølger inde i kabinettet og undgå en "skarp" overgang i kabinettet udenpå, af hensyn til spredning af lyden. Men først det andet. Nu må jeg jo lige samle mere info og så lave een ting ad gangen. Granit ku' være sjovt, men jeg tror at det er meget svært at arbejde i, også ar fræse ud bagpå til enhederne, så de ikke sidder klemt inde i kabinettet. Men jeg synes at have læst andetsteds på dete forum, at et lag granit alene ikke kan gøre det, men der skal flere forskellige materialelag til, f.eks. med filt imellem. Jeg tror faktisk, hvor plat det end lyder, at b&w har tænkt sig en lille smule om, da de lavede dem. Nå, men som sagt tidligere, der er altid plads til forbedringer. Jeg vil f.eks. prøve at dæmpe mellemtonekammeret, som er et separat rør og en plade, med bitumen rundt om, da jeg kan mærke at det vibrerer en del, når højtaleren spiller (i adskildt tilstand, med håndspålæggelse og det hele, ha ha). Du hører nærmere, se evt. min egen tråd.
Hilsen Red Fox alias Jacques.
|
| Til top |
|
| |
vongel Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim, JRGW og redfox
Tak for jeres tilbud, svar og gode råd.....
Mvh. Peder
|
| Til top |
|
| |