Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 09:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: budlrende højtalere - kan de dæmpes??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt nogel retro fede sansui højtalere med flot udskåret gitterværk istedet for frontstof.

De er firvejs med 12 tommers bas

De budlrer - er lavet af tynd spånplade og knap nok dæmpet inden i

Jeg har ikke tænkt mig at bruge dem som andet end garage/køkken/kælder højtalere men vil beholde dem på grund af de fede look.

Kan jeg dæmpe bulderet ved at fore dem med "blygummi" (thhansen dæmpeasfaltpap uden bly) eller med fåre uld - eller roockwool bats eller ?????? i en sådan grad at de godt nok mister noget bas men i det mindste holder op med at budre

kabinetterne er ca. 60 høje, 37 brede og 28 dybe og materialetykkelsen er kun 12 mm ca. uden afstivning af nogen art

Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Hvis det er kabinettet der er for spinkelt opbygget, så køb noget rundstok, og lim det i kabinettet på flere steder: fra front til bag, og fra side til side. Virker hver gang.
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Lad være med at dæmpe med rundstokke, med mindre du er villig til at ændre lyden på højtaleren totalt.

Det der sker når du sætter rundstokke i et kabinet er at du flytter resonansen fra kabinettet op i frekvens og hvis du er plaget af mudder i bassen, vil du ikke kunne leve med den fnidder i mellemtonen du får.

Dæmp kabinettet med svingningsdæmpende materiale og der bør du starte med den asfaltmasse du kan købe som kan skæres til og er selvklæbende. Du kan dæmpe alle tilgængelige flader også selve kurven på basenheden, pas dog på du ikke lukker den så kompression opstår.

Hvis det ikke er helt nok kan du dæmpe forsigtigt med rockwool.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Dette lyder måske lidt dumt men hvad hvis jeg både dæmper med asfalt og med afstivning ?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Tja, du vil så opnå at flytte de samme frekvenser, men i meget mindre omfang op i mellemtonen.

Jeg ville prøve tingene stepvis og stoppe når du har et resultat du er glad for.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale både rundstokke og 5cm rockwool på alle flader undtagen forpladen.
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Lad være med at dæmpe med rundstokke, med mindre du er villig til at ændre lyden på højtaleren totalt.

Det der sker når du sætter rundstokke i et kabinet er at du flytter resonansen fra kabinettet op i frekvens og hvis du er plaget af mudder i bassen, vil du ikke kunne leve med den fnidder i mellemtonen du får.

Dæmp kabinettet med svingningsdæmpende materiale og der bør du starte med den asfaltmasse du kan købe som kan skæres til og er selvklæbende. Du kan dæmpe alle tilgængelige flader også selve kurven på basenheden, pas dog på du ikke lukker den så kompression opstår.

I et svingningsystem gælder der følgende formel:

f = 1/2pi * kvrod(kf/m - (kd/2)^2),

hvor kf er systemets fjederkonstant, kd er systemets dæmpningskonstant og m er massen.

Hvis man kun øger kf, hæves egenfrekvensen. Når man stiver væggene af med f.eks. rundstokke vil man øge fjederkonstanten, kf, men også dæmpningskonstanten, kd. Da kd er opløftet i anden potens har den meget større indvirkning på frekvensen. Sidste sætning er efter nærmere eftertanke noget BS fra min side. Beklager.

Alt dette er selvfølgelig teori og det store spørgsmål er så, hvad der sker med kf og kd, når man stiver væggene af med f.eks. rundstokke. Det er dog mest sandsynlig at egenfrekvensen stiger og at systemets tendens til at vibrere dæmpes.

Så min holdning er (stadig )klar: Sæt blot nogle rundstokke i kabinettet.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Det er spændende læsning - vi prøver os frem - ballancegangen går vist ud på ikke at bruge for mange penge på noget der alligevel lyder crappy - Nu må vi se :-)

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Prima skrev:
Mercury skrev:

I et svingningsystem gælder der følgende formel:

f = 1/2pi * kvrod(kf/m - (kd/2)^2),

hvor kf er systemets fjederkonstant, kd er systemets dæmpningskonstant og m er massen.

Hvis man kun øger kf, hæves egenfrekvensen. Når man stiver væggene af med f.eks. rundstokke vil man øge fjederkonstanten, kf, men også dæmpningskonstanten, kd. Da kd er opløftet i anden potens har den meget større indvirkning på frekvensen. Sidste sætning er efter nærmere eftertanke noget BS fra min side. Beklager.

Alt dette er selvfølgelig teori og det store spørgsmål er så, hvad der sker med kf og kd, når man stiver væggene af med f.eks. rundstokke. Det er dog mest sandsynlig at egenfrekvensen stiger og at systemets tendens til at vibrere dæmpes.

Så min holdning er (stadig )klar: Sæt blot nogle rundstokke i kabinettet.

Ja, lad være med blot at gøre kabinettet tungere, afstiv det. Siderne vil stadig svinge med og hvad sjov er der ved det? En tredje mulighed er at prøve noget vådrumsmateriale fra litex. Det lover godt. Skær det ud og og lav et simpelt matrix med det. Har ikke prøvet det endnu, men jeg tror på det! Det har en dæmpende fungtion i sig selv. En anden mulighed ang. dit bas problem er af helt anden karakter. Der er måske et alt for højt Q i dit kabinet. Derved får du også en bulderende effekt. Sæt evt. HT ud i rummet istedet for i hjørnet og løft dem fa gulvet. Dermed får du mindre forstærkning i netop bassen. Det kan godt hjælpe. Har du rørforstærker øger du automatisk dit qts på din 12" og dermed automatisk dit totale Q i kabinettet. Hvis du har basrefleks kan dette efterprøves med at stoppe hullet til. Så falder dit Q og enheden falder blødere. Ex. fra 0.7 til ca. 0,57.  Det var en del, kender ikke ht, så derfor det ikke særligt uddybende svar, tror dog at dit Q er for højt også.

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Som tadman er inde på kan det være højttalerens samlede Q, der er for højt. Hvis det er basreflex, der er tale om, kan du også prøve at proppe en sok i porten. Det vil sænke Q-værdien.

En anden årsag kan også være rummet, så inden du kaster dig over at skille højttalerne ad, så prøv f.eks. at flytte dem ind i et andet rum (med andre dimensioner) og se (hør), hvad der sker.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet dem af på forskellige forstærkere, med forskellige signalkilde og musiktyper og i forskellige rum, gulvplaveret, reolplaceret og på et bord med skumklodser under etc.

Jeg tror de er lavet til at buldre - de er fra start 80,erne og har sikkert kunnet gengive meget af det elektroniske dåsemusik tilfredstillende - og højt.

Sanusi lavede nogle ret fede højtalere i 70erne, disser leve nok højt på rygtet men er nok for billigt produceret.

Nu vil jeg starte med dæmpning - dernest - hvis det ikke er nok, vil jeg bytte bassen ud med måske en Gamma 12 " eller noget andet fra skat kammeret:-)

Tank for alle de gode råd, jeg skal vende tilbage med resultatet 

Højtalerene kan ses på nedenstående links

http://www.sansui.us/images/Speakers/SP_Later/SPZ6_3.jpg

http://www.sansui.us/images/Speakers/SP_Later/SPZ6_2.jpg

http://www.sansui.us/images/Speakers/SP_Later/SPZ6_1.jpg

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

Jeg har prøvet dem af på forskellige forstærkere, med forskellige signalkilde og musiktyper og i forskellige rum, gulvplaveret, reolplaceret og på et bord med skumklodser under etc.

Jeg tror de er lavet til at buldre - de er fra start 80,erne og har sikkert kunnet gengive meget af det elektroniske dåsemusik tilfredstillende - og højt.

Sanusi lavede nogle ret fede højtalere i 70erne, disser leve nok højt på rygtet men er nok for billigt produceret.

Nu vil jeg starte med dæmpning - dernest - hvis det ikke er nok, vil jeg bytte bassen ud med måske en Gamma 12 " eller noget andet fra skat kammeret:-)

Tank for alle de gode råd, jeg skal vende tilbage med resultatet 

Højtalerene kan ses på nedenstående links

http://www.sansui.us/images/Speakers/SP_Later/SPZ6_3.jpg

http://www.sansui.us/images/Speakers/SP_Later/SPZ6_2.jpg

http://www.sansui.us/images/Speakers/SP_Later/SPZ6_1.jpg

Hej igen

Det er netop det jeg tænkte på, at bassen kan være af en høj q'et kvalitet. Den Gamma 12" er ikke dårlig, men den har et QTS på 0,42 (hjælp!)

Dvs, at bare det at du kommer den i kabinet med en bitte seriemodstand fra spoler og forstærker og kabinttet selv, så er du allerede oppe på 0,5 min.

Da enheden er blødt ophængt og har en lille magnet(ja den ser stor ud, men den har lille kraft!), så skal der ingenting til før Q stiger eksplosivt.

Hvis VAS er 200-300 ( og det er det min. med det bløde ophæng!), så skal kabinettet min. være 130 liter for at opnå et rimeligt resultat. En delvis åben baffel ville være en mulighed, men så får du ikke dybbas pga udfasning.

Du kan gøre en anden ting som sikkert ikke tiltaler dig, da du er vild med kabinettet. Men, ihvertfald, bor en masse små huller på bagsiden og kom noget uld i (ex. fra tyk garn) ( for at undgå basrefleks). Så vil du automastisk sænke dit Q og desuden, synes jeg, få en friere lyd.

Du kan, hvis du nu græder, også sætte spikes eller lignede under dine HT og bore hullerne i bunden. Så ser man det ikke. Husk at stoppe tråd eller andet i hullerne!

Det var en lang smøre, håber du bliver klogere.

vh,

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hvis det er basreflekshøjttalere kan du blokere basportene med sukker, det giver en strammere bas. 
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Hvis det er basreflekshøjttalere kan du blokere basportene med sukker, det giver en strammere bas. 

mener du  "sukker" ? og i givet fald skal det være rør-sukker hvis basrefleksporten er rund og jeg spille på en rørforstærker -  eller ahorn sirup hvis jeg vil have dem til at lyde mere flydende og hornagtige - eller kandis hvis jeg er til dårlig dansk top musik ?

Alt medens du tænker over det vil jeg putte en strømpe i og se hvad der sker.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Sokker skulle det være hehe

Det med sukker vil jeg ikke stå inde for ihvertfald

Hvad så, virkede det?

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes