Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 19:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Elektrostater ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jaroel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Jeg beklager meget at jeg kommer med dette spørgsmål, men efter at have luret i elektrostat tråden blev jeg nysgerrig, jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad det er eleketrostater er. Altså bortset fra at jeg har luret at det er højtalere der er tale om. Men hvad er det de kan som alm højtalere ikke kan.
håber at jeg ikke bliver anset for en total idiot, fordi jeg ikke ved hvad det er, men på den anden side spørger man ikke får man ikke svar

Mvh Jakob
Til top Vis jaroel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jaroel

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

hej jakob
helt ok med dit spørgsmål, det er jo blandt andet det forummet er til for - det behøver du da ikke undskylde for.
elektrostater er som du siger en anden slags højttaler, de skulle have en anderledes lydkarakter og jeg mener det er noget med statisk elektricitet der ligger bag teorien. Har hørt noget om at de kan spille noget tid selv efter at forstærkeren er slukket.

men en lidt mere uddybet kommentar kunne jeg da også godt tænke mig
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Se her:

http://www.soundimage.dk/Different-col/Electro.htm

Lidt forklaringer om hvad en elektrostrat er og og lidt link til forskellige producenter.

Min egen erfaring med elektrostater (primært Martin Logan) er en stor og meget luftig gengivelse med et noget diffust og fjernt lydbillede. Jeg savner lidt mere fysisk tilstedeværelse. Man kan også sige at elektrostaterne spiller langt væk og meget høfligt uden at sidde på skødet af lytterne. Den diamentrale modsætning til dette er et godt hornsystemer der virkelig kommer ind i stuen og vælter det hele.

Nogle er til det ene nogle til det andet. Elektrostater har aldrig rigtigt haft "nosser" nok til min smag.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

jaroel skrev:
Jeg beklager meget at jeg kommer med dette spørgsmål, men efter at have luret i elektrostat tråden blev jeg nysgerrig, jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad det er eleketrostater er. Altså bortset fra at jeg har luret at det er højtalere der er tale om. Men hvad er det de kan som alm højtalere ikke kan.
håber at jeg ikke bliver anset for en total idiot, fordi jeg ikke ved hvad det er, men på den anden side spørger man ikke får man ikke svar

Mvh Jakob

Hej...

Hér vil det være en supergod idé at søge på Google!

Prøv div. søgninger med "electrostatic (speaker)", "elektrostatisk", "panel speaker" osv. osv.

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Nogle er til det ene nogle til det andet. Elektrostater har aldrig rigtigt haft "nosser" nok til min smag.

Ah - du skal bare have areal nok !

http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/tweaks/quad/hey_you/O verkill.jpg
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Elektrostater skal tilsluttes elforsyningen. Udover signal fra effekt dannes der  elektrisk  magnetiske svingninger af panelerne.

Der er kun et stort felt som dækker hele spektret fra 22 HZ og opefter.

Da panelet kun svinger ganske få dele af en millimeter er det et begrænset lydtryk der kommer.

Martin Logan har bl.andet derfor delt deres paneler ved en højere frekvens og indsat et alm. dynamisk bas i deres højtalere.

Mine egne Audiostatic 200 ES er ægte elektrostater uden tilføjelser. De spiller ganske fint bas, men ind imellem kan man selvfølgelig mangle det lydtryk som en dynamisk højtaler kan give - følelesen af at blive væltet bagover af lydbølgen når der spilles HØJT.

Men til al daglig lytning er lydbilledet fremragende.

Det er absolut ikke diffust eller fjernt , men meget præcist som stod man foran scenen.

Hvis man høre klassisk, jazz , folk, blues , country etc. er elektrostater bare sagen.

Selv hører jeg desuden en masse musik som Johnny Madsen, Bruce Springsteen , Big fat Snake

ja alt mulig dansk rock.

Du kan se mine Elektrostater under mit www

Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
Til top Vis kjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjaer Besøg kjaer's Websted

jaroel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Ja, sådan kan man jo blive klogere hele tiden, mange tak for svarene. Men jeg tror nu at jeg holder til mine almindelige højtalere, men det kunne være at det var noget man skulle lytte på en dag.

Mvh
Jakob
Til top Vis jaroel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jaroel

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

jaroel skrev:

Mvh Jakob

Haj Jaroel

Det er bestemt et godt og relevant spørgsmål du stiller, eftersom de fleste sikkert ikke kender til dette højttalerprincip. Endnu færre har lyttet til et sæt elektrostatiske højttalere.

Du kan læse lidt om hvordan elektrostater virker her:

http://electronics.howstuffworks.com/speaker11.htm

Som du kan se bruger en elektrostat ikke almindelige højttalerenheder. Lyden frembringes af en tynd folie. Selvom folien har en stor overflade, er den meget let. Faktisk vejer den midndre end domen i en diskanthøjttaler, og endda mindre end vægten af den luft den flytter når den spiller. En elektrostat har derfor en meget høj opløsning (detaljeringsevne) samt en meget lav forvrængning. På disse punkter er der ingen traditionelle højttalere, uanset pris,  der kan hamle op med en elektrostat. Til gengæld er en elektrostat lidt svag i bassen, og derfor er de såkaldte hybrid-højttalere blevet meget populære. På hybrid-højttalere varetages bassen af en traditionel basenhed, mens mellemtone og diskant varetages af et elektrostatisk element.

Et par andre ulemper ved elektrostater er at de er meget svære at placere, idet der er tale om dipoler, som spiller ligeså meget bagud som forud. De kræver god plads omkring sig, for at yde deres bedste. Man skal også være opmærksom på at de er meget afslørende overfor dårlige optagelser. Faktisk er det kun audiofile indspilninger som lyder rigtigt godt på dem. Hvis man lytter til pop/rock musik vil jeg ikke anbefale dem. De egner sig ikke rigtigt til den slags musik, og pladernes indspilningskvalitet er som regel også alt for ringe.

Hvis man derimod lytter til akustisk musik som f.eks. jazz, blues, kammer- eller klassisk musik, så vil jeg anbefale at man prøver at lytte til dem. Om ikke andet så for bare at opleve hvordan elektrostater lyder. Mange er ved at falde ned af stolen første gang de hører et par elektrostater, fordi de kunne slet ikke i deres vildeste fantasi forestille sig at sådan et produkt overhovedet eksisterer. Nogle begynder endda at græde

Selv er jeg solgt til elektrostater, og jeg er den lykkelige ejer af et sæt Audiostatic DCM-5, som er lige knapt et år gamle. De spiller ganske enkelt fortryllende godt

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Maj 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt nok at de kan være vanskelige at stille op, men alligevel...

Man kan også overdrive det med at tilpasse akustikken.

Flere Martin Logans her:

http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/forumdispla y.php?f=17&page=1&sort=lastpost&order=&pp=20 &daysprune=-1

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har god erfaring med Martin Logan elektrostater....det er virkelig fede højtalere. Ejer selv et sæt Martin Logan Vantage.....se evt "mit link" herunder. Har været forelsket i den lyd siden jeg hørte dem første gang for ca. 5 år siden........den mellemtone har jeg aldrig i mit liv hørt bedre........den er så virkelighedstro, at det næsten virker naturstridigt. Og princippet er blevet forbedret i den grad, især med de nye modeller fra Martin Logan....de står ikke tilbage for ret meget.....hvis overhovedet noget.

Jeg genkender heller ikke noget diffust eller fjernt som janils skriver, dog lidt diffuse i diskanten (de spiller lidt bredere) på de gamle modeller, men de nye.....uha......det er verdensklasse. At tale om at det dynamiske højtalerprincip er bedre på nogle punkter er fuldt udlignet.......prøv at give dem et lyt.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

ML har vel stadig væk ikke løst problemmet med de har en 30cm bred diskant. Og nej det løser ikke proplemmet at bue panelerne.Ingen tvivl om elektrostater kan noget specielt, men det er ikke den perfekte enhed.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

ML har vel stadig væk ikke løst problemmet med de har en 30cm bred diskant. Og nej det løser ikke proplemmet at bue panelerne.Ingen tvivl om elektrostater kan noget specielt, men det er ikke den perfekte enhed.

MVH

Hvorfor skulle det være et problem at membranen er 30cm bred ?
Hvis du tænker på udfasninger, så sker de først når du bevæger dig et stykke væk fra aksen.

At de buer membranen giver en spredning på 30 grader, og det er bedre end mange traditionelle højttalere, der kun sender diskanten fremad i en tynd fokuseret stråle - næsten som en laser.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Andre skrev:

MVH

Hvorfor skulle det være et problem at membranen er 30cm bred ?
Hvis du tænker på udfasninger, så sker de først når du bevæger dig et stykke væk fra aksen.

At de buer membranen giver en spredning på 30 grader, og det er bedre end mange traditionelle højttalere, der kun sender diskanten fremad i en tynd fokuseret stråle - næsten som en laser.

Nu har jeg ikke hørt de nye paneler med større krumning (tør ikke, for så VIL jeg have nye højttalere), men elektrostater har aldrig været kendt for et knivskarpt perspektiv. I mine ører, tilfører det dog en realisme, som ikke altid er tilstede i optagelsen. F.eks. vil en guitar ikke længere være en punktformet lydkilde (og enhver der har set/hørt en guitar ved at det heller ikke er tilfældet). Men du har ret i, at man ikke kan sammenligne ML's paneler med en 25-30 cm bred diskant, og i mine ører er lydbilledet alt andet end diffust. Tværtimod er den klarhed som ESL'er kan præstere, i høj grad vanedannende. Jeg oplever en utrolig engagerende lyd, uanset lydtryk. Jeg behøver ikke at give knappen et nøk mod højre før foden vipper i takt. Noget jeg ofte oplever som nødvendigt med dynamiske højttalere.

Setup:
ML Aeruis i, Holfi Pre8/Power8, MF X-Ray, STD305M/SME III/DL160/Ellipse, MIT Term.4

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

En ting er at købe et sæt eklektrostater, noget andet er at få dem til at lyde godt. Som tidligere nævnt er de svære (men ikke umulige) at placere. Noget andet er at de kræver en meget strømstærk (læs dyr) forstærker for at spille optimalt.

En slap forstærker giver en slap oplevelse - alternativt kan rør anbefales

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Jo det er udfasning jeg tænker på.Og som du skriver opstår problemmet når man bevæger sig væk fra aksen, det må vel betyde at reflektionerne fra rummet når dine øre med fase problemmer. Og når de buer er der en tidsmæssig forskel mellem kanten af membranen og midten. Kunnne man lave en elektrostat der kun var 20mm bred ville den lyde bedre. Lad os holde dynamiske enheders problemmer ude, at et princip har problemmer fjerner ikke problemmerne ved et andet princip.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Der er et aspekt mere i det med spredningen, fra en liniekilde, idet du kan sidde skævt for, og alligevel opleve næsten samme lydtryk fra den højttaler der er længst væk.

Jeg kan dække 3 lyttepladser tilfredsstillende, i min sofa, med mine Martin Logan CLSII.
Den der sidder i midten, har selvfølgelig den perfekte lyd, men de to andre har stadig fin, og brugbar lyd, men næsten ensartet niveau i begge kanaler.

Liniekilder aftager jo lydtrykket mindre, når man øger afstanden.
Punktkilder falder 6dB i lydtryk når afstanden fordobles, og liniekilder kun 3dB.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Jo det er udfasning jeg tænker på.Og som du skriver opstår problemmet når man bevæger sig væk fra aksen, det må vel betyde at reflektionerne fra rummet når dine øre med fase problemmer. Og når de buer er der en tidsmæssig forskel mellem kanten af membranen og midten. Kunnne man lave en elektrostat der kun var 20mm bred ville den lyde bedre. Lad os holde dynamiske enheders problemmer ude, at et princip har problemmer fjerner ikke problemmerne ved et andet princip.

MVH

Den lyd du efterlyser kan du finde hos Beveridge, med de specielle elektrostater med spredelinse.

Den nederste del af linsen, sidder foran en bred membran, og laver en art kompressionsdriver ud af membranen, med meget stor spredning.

Jeg har hørt Beveridge System 3, og de spiller aldeles fremragende.

EDIT: Bagsiden af membranen, spiller ind i et lukket kabinet.

Det største system, er system 2 http://www.beveridge-audio.com/l/M2c.htm

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Har desværre kun læst om Beveridge princip. Men det ser ud til der en der har fin tænkt lidt.Desværre mener jeg de koster så meget, at deres pris for ML til ligne et billigt konsum produkt.

MVH

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

ML`s paneler spreder ca. 30 grader horisontalt, dynamiske ca. 180 grader i alle retninger. Man kan vel sige panelhøjtalere har et meget kontroleret, eller dårligere om man vil, spredningsfelt og derfor ikke så følsomme for gulv- og loft-, samt sidereflektioner. Dog spiller de bagud og man skal selvfølgelig sørge for de står rimeligt placeret med ca. 1 m til bagvæggen og 1 m til sidevæggene. Mht til om man kunne gøre panelet smallere....den tror jeg ikke helt på for hvad skulle så spille mellemtonen ? Ifølge Martin Logan spiller diskanten stor set kun som et smalt bånd i midten.

Alle højtalere skal have en kvalititets forstærker.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:
ML`s paneler spreder ca. 30 grader horisontalt, dynamiske ca. 180 grader i alle retninger.

Ja ved de dybe toner.

Men har man en domediskant på sine dynamiske højttalere, skal man ikke flytte sig meget væk fra aksen, før der er nul signal over 10kHz.

En dome bevæger sig jo kun frem og tilbage, og udvider sig ikke i retninger væk fra aksen, som membranen på en elektrostat, der spiller i den retning den peger.

EDIT: Med en lommelygte, kan man sørge for at elektrostaten peger imod en selv, da man skal kunne se reflektionen fra lygten, når man lyser på membranen.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes