Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvor mange informationer skal .. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hvor mange informationer skal for at beregne størrelsen på en højtalerkasse

Jeg har under ande emne prøvet at få dette løst nu prøver jeg sådan her

Mit udgangspunkt er coral flat 5 med følgende specs:

4/8 OHM - 20 Watt - res. freq. 70 hz - 70~18.000 hz - 91 db/W/M - flyx density= 11.000 gaus - total flux 33.000 maxwell - 0,75 kgs - effective Cone Radius 4,82 cm - Mo 3,1 g - Qo 0,55

er det muligt at beregne størrelse på et kabinet - lukket - reflex m.m. ud fra ovenstående tal.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Rumfanget beregnes med at du tager H*B*D.

Men du mener vel at du vil beregne hvor stor et rumfang du skal have til dine enheder ai?

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hej r-l-b

Det eneste rigtige er at bygge et kvartbølgehorn, til en så lille enhed, i et sådan horn er det muligt at få out-put under enhedens egenresonans, ca. 8-10 Hz, da enheden i et horn er meget hårdt akustisk belastet, "har virkelig fat i luften" er det muligt at presse resonansen ned. I dit tilfælde til omkring 60 Hz, hvilket ikke er muligt i et lukket/basreflex kabinet.

Mvh

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Jeg regner også med at ende med et kvartbølgehorn el. modificeret buchhorn - men jeg var bare nysgerrig på om de data - ganske få i forhold til når jeg ser thiele small opgivet nogle steder - ja om de data er nok til at beregne hvilken størelse kabinett der passer som lukket boks og som refleks boks - eller om der mangler noget jeg synes fx. ikke andre opgiver Qo men Q og någet andet

Jeg har set et sted hvor der er to enheder i noget der ligner et bukket voigthorn - den ene peger lige fremad og den and lige bagud - men som jeg forstår det har han monteret dem push-push istedet for push-pull - er det mon rigtgt forstået at de er monteret i fase begge to - jeg ville have troet man skulle have den en i modfase af den anden. 

Jeg kunne godt tænke at ende med et åleslankt horn 8 x 8 x 160 xm med et kammer ca. 1/3 fra toppen der er lidt bredere end søjelen så enheden kan være der - men kvartbølgehorns beregninger er måsker endnu sværere end for en lukket kasse ?

Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=r-l-b]

Jeg regner også med at ende med et kvartbølgehorn el. modificeret buchhorn - men jeg var bare nysgerrig på om de data - ganske få i forhold til når jeg ser thiele small opgivet nogle steder - ja om de data er nok til at beregne hvilken størelse kabinett der passer som lukket boks og som refleks boks - eller om der mangler noget jeg synes fx. ikke andre opgiver Qo men Q og någet andet

Jeg har set et sted hvor der er to enheder i noget der ligner et bukket voigthorn - den ene peger lige fremad og den and lige bagud - men som jeg forstår det har han monteret dem push-push istedet for push-pull - er det mon rigtgt forstået at de er monteret i fase begge to - jeg ville have troet man skulle have den en i modfase af den anden. 

Jeg kunne godt tænke at ende med et åleslankt horn 8 x 8 x 160 xm med et kammer ca. 1/3 fra toppen der er lidt bredere end søjelen så enheden kan være der - men kvartbølgehorns beregninger er måsker endnu sværere end for en lukket kasse ?

Normalt skal du bruge flere parameter, end dem du har listet: Vas=Ekvivilent volumen (liter) Qes=elektrisk Q værdi Qms=mekanisk Q værdi  Qts= Qms+Qes alle disse værdier har du ikke brug for hvis du bygger et kvartbølgehorn, da du der kun behøver enhedens Sd (cm2) membranens areal i kvadratcentimeter samt Fs= egenresonas.

Du kan finde masser af sider der omhandler udregning af kvartbølgehorn eller voighthorn, som er det samme.

Mvh

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Tak Tubefreak!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes