Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 01:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: DALI 7 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet et par Dali 7 på genbrugsstationen - pæne kabinettet, diskant og mellemtone er fine, men basser er kaput i ophæng - samlet vil det koste 800 kr. hos bas-rep at få dem ordnet. Det vil sige 400 kr. pr. styk - kan det betale sig at reperere dem ???

- jeg har ikke hørt dem spille med bas i (af gode grunde) og jeg kender ikke nogen der har dem - er de helt forældede eller kan man bruge dem til kælderen/teenagerværelset eller til TV lyd ?

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Dali 7 bliver ofte solgt for mellem 500-700 kr sættet - vel og mærke når de er i orden, så set fra den vinkel er 800 lidt meget at ofre. På den anden side så er det en udemærket højttaler til prisen, og er bestemt fuldt ud egnet til de steder du nævner.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

evox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

De var jo nænmest 'kult' dengang (for prisklassen). mener de kostede 3500-4000 sættet.

Jeg oplevede lyden mere 'tung' end jeg syntes om, men ellers ok. (har dog aldrig hørt dem på mit eget anlæg, men på en ven's NAD-anlæg.

mvh Hans

Til top Vis evox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af evox

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Vis du skal få de Dali 7 til at spille beder så skal du udskifte alle de kondensatoe og holde samme værdig, du behøves ikke at købe dyre kondensatore men standart komponender.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:
Dali 7 bliver ofte solgt for mellem 500-700 kr sættet - vel og mærke når de er i orden, så set fra den vinkel er 800 lidt meget at ofre. På den anden side så er det en udemærket højttaler til prisen, og er bestemt fuldt ud egnet til de steder du nævner.

Dertil kommer at langt de fleste der er i orden nok vil have begrænset levetid tilbage, hvorimod du hos basrep får splinternye ophæng og de vil således kunne holde mange år endnu forudsat det er det eneste enhederne fejler.
Jeg går ud fra det er med skumophæng?

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Og så kan de jo også klare 600 watt vedvarende hvis det er fra en ordentlig 600 watts forstærker, og 2400 watt i omkring en ½ time, ihvertfald, hvis bare der ikke er for meget forvrægning (igen pga. forstærkeren).
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Løse kantophæng kan købes for billige penge på nettet. Så kan du jo prøve selv uden det koster noget særligt, og lykkes det ikke, har du ikke mistet noget

Ascari skrev:
Og så kan de jo også klare 600 watt vedvarende hvis det er fra en ordentlig 600 watts forstærker, og 2400 watt i omkring en ½ time, ihvertfald, hvis bare der ikke er for meget forvrægning (igen pga. forstærkeren).

Nej.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Og så kan de jo også klare 600 watt vedvarende hvis det er fra en ordentlig 600 watts forstærker, og 2400 watt i omkring en ½ time, ihvertfald, hvis bare der ikke er for meget forvrægning (igen pga. forstærkeren). Her tænker du vist på den tæst Hi-Fi Klubben laved på Dali 7, den kan jeg godt huske, der brændte delefildteret af ved 600W efter en halv time  det så ikke godt ud  

Lars M
Branchemedlem
Branchemedlem

VM Acoustics

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
Ascari skrev:
Og så kan de jo også klare 600 watt vedvarende hvis det er fra en ordentlig 600 watts forstærker, og 2400 watt i omkring en ½ time, ihvertfald, hvis bare der ikke er for meget forvrægning (igen pga. forstærkeren). Her tænker du vist på den tæst Hi-Fi Klubben laved på Dali 7, den kan jeg godt huske, der brændte delefildteret af ved 600W efter en halv time  det så ikke godt ud  

Nej, det er ikke helt korrekt. Modstandene blev godt nok varme og masonitpladen, de sad på blev misfarvet, men højttalerne brændte ikke af før en VOLDSOMT overstyret NAD 3020 blev smidt på i længere tid. Jeg vil sige, at man skulle være mere end almindelig meget fuld for at kunne holde ud at høre på så kraftig en overstyring. Til gengæld var det overraskende så lavt niveauet var med 2400 W forstærkeren, hvis den blev holdt nede under klipning (chekket på scop), så når man spiller højt vil de fleste forstærkere klippe i spidserne.

mvh Lars

Til top Vis Lars M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars M

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Som Lars M siger, så er det ganske rigtigt, den klarede en ½ time med 2400 watt fra en eller anden PA forstærker som man brugte til koncert dengang i 80'erne, noget af det kraftigste der kunne skaffes. De sagde i testen at hvis de havde spillet meget mere med en udgangseffekt på 2400 watt ville højttaleren have givet op, men den holdt til den, godt nok var kondensatorne så varme at de ikke kunne holdes i hånden, mener de beskrev dem som rødglødende.

De sagde at ved 600 watt var det ikke frygteligt højt, og ingen brugte beskyttelse til ørene, men da forstærkeren kom til at yde 1200 og 2400 watt forvrængede det så meget at de blev nød til at have noget på ørene.

Man kunne konkludere at det ikke er for meget effekt der tager livet af en højttaler, men forvrængning, og derfor er en stor forstærker altid at foretrække.

Undskyld for off-topic r-l-p.  

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Det lyder af vildt mange watt - sig mig - hvor tung er den at drive ? / driftseffekt ?

Da jeg pillede enhederne ud var den helt fyldt med formskåret skumgummi - er det med til at gøre bassen tung som "evox" nævner det i sit indlæg ??

Jeg har to 10 tommer basser fra det Cervin Wega med gummi ophæng - fra en 1983 model der hed A10 - 8 ohm - vil den uderover at den sikkert lyder dårligt - får delefilteret til at brænde sammen eller ????

Mellemtonen som er dome formet har sit eget kanibnet i kabinettet - jeg tror det er et paprør - hvem lavede enheder til Dali da 7eren blev fremstillet ??

Jeg har et par mindre NAD 2 højtalere også fundet på containerstationen - de var vist nok dem der startede Dali - oprindeligt - der sidder vist nogle ret gpode enheder i - bruger dem til at live op i TVet som jeg har koblet til en LUXman forstærker - virker dog kun ved DVD ikke ved TV 

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

Det lyder af vildt mange watt - sig mig - hvor tung er den at drive ? / driftseffekt ?

Tror ikke den er speciel tung at drive...

Grunden til alle de watt var at Dali påstod at den kunne klare 600 watt, hvis bare forstærkeren var dimensioneret ordentligt til det, altså med meget lidt forvrængning. Og da den kunne klare det, ville man se hvor grænsen gik.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Lars M skrev:

nhj4 skrev:
Ascari skrev:

Nej, det er ikke helt korrekt. Modstandene blev godt nok varme og masonitpladen, de sad på blev misfarvet, men højttalerne brændte ikke af før en VOLDSOMT overstyret NAD 3020 blev smidt på i længere tid. Jeg vil sige, at man skulle være mere end almindelig meget fuld for at kunne holde ud at høre på så kraftig en overstyring. Til gengæld var det overraskende så lavt niveauet var med 2400 W forstærkeren, hvis den blev holdt nede under klipning (chekket på scop), så når man spiller højt vil de fleste forstærkere klippe i spidserne. Det kan da godt være jeg husker forkert, men det er jo også nogle år siden  Dali 7 Blev soldt ude på Frederikssundsvej da hi-fi klubben lå der, der var en af medarbejderne med til denne test kan ikke huske hans navn, der så jeg delefildteret det så da ikke pænt ud, sådan husker jeg det

Her er lidt data af Dali 7 fra hifi årbogen 1987

mvh Lars

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Tak for databladet - jeg prøver med den bass enhed jeg har og ser hvde der sker

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Hej...

Undskyld den hårde tone som kommer, men kan ikke lad være. Jeg er nu en flink fyr. Dali er en middelmådig højttalere som er bedst ved at være karakteriseret som som allround, trods den ikke kan noget til UG. Alligevel er den populær, måske nok fordi det er en billig gulvhøjttalere til "folket"....rigtig hifi-klub succes. Men den er vel ok og tusinder af glade forbruger kan umuligt tage fejl? 

At lave de gamle basser...tja, det er måske også meget at gøre ud af det...med porto til Basrep, så kan du ligge 200-400 kr. til. Jeg fik endda ødelagt en bas tilbage fra Basrep.....den blev ikke dækket af nogen. Men et par brugte 10" fra SEAS eller andet du kan rive ud af et sæt gamle B&O kunne meget vel være en god løsning. Jeg så et par i storskrald med fin gummi kantophæng....det duer. Jeg vil ikke om følsomheden er ok, men de er omkring Ålholmplads hvis du vil hente dem inden andre gør det...eller R98 kommer.

Du kan ringe til mig på 26 23 31 11, men jeg garantier ikke de duer, og membranen er grå og passer ikke umiddelbart til Dali 7, men med lidt fingersnilde....could be. Jeg kan endda salvage dem fra skraldet hvis du sender en privatbesked eller mail.

Mvh

Peter 

Lars M
Branchemedlem
Branchemedlem

VM Acoustics

Bruger siden: 30 September 2004
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
Lars M skrev:

[QUOTE=nhj4][QUOTE=Ascari]nok varme og masonitpladen, de sad på blev misfarvet, men højttalerne brændte ikke af før en VOLDSOMT overstyret NAD 3020 blev smidt på i længere tid. Jeg vil sige, at man skulle være mere end almindelig meget fuld for at kunne holde ud at høre på så kraftig en overstyring. Til gengæld var det overraskende så lavt niveauet var med 2400 W forstærkeren, hvis den blev holdt nede under klipning (chekket på scop), så når man spiller højt vil de fleste forstærkere klippe i spidserne. Det kan da godt være jeg husker forkert, men det er jo også nogle år siden  Dali 7 Blev soldt ude på Frederikssundsvej da hi-fi klubben lå der, der var en af medarbejderne med til denne test kan ikke huske hans navn, der så jeg delefildteret det så da ikke pænt ud, sådan husker jeg det

mvh Lars

Du har ret delefiltret så ikke kønt ud bagefter, men det var den overstyrede NAD´s skyld. Jeg deltog i testen, men jeg arbejdede ikke på Tomsgårdsvej på det tidspunkt, og det var Peter Olsen fra Hifi & elektronik, der leverede forstærker og scop.

mvh Lars

Til top Vis Lars M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars M

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 12 Juni 2006 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Lars M skrev:
nhj4 skrev:
Lars M skrev:

[QUOTE=nhj4][QUOTE=Ascari]nok varme og masonitpladen, de sad på blev misfarvet, men højttalerne brændte ikke af før en VOLDSOMT overstyret NAD 3020 blev smidt på i længere tid. Jeg vil sige, at man skulle være mere end almindelig meget fuld for at kunne holde ud at høre på så kraftig en overstyring. Til gengæld var det overraskende så lavt niveauet var med 2400 W forstærkeren, hvis den blev holdt nede under klipning (chekket på scop), så når man spiller højt vil de fleste forstærkere klippe i spidserne. Det kan da godt være jeg husker forkert, men det er jo også nogle år siden  Dali 7 Blev soldt ude på Frederikssundsvej da hi-fi klubben lå der, der var en af medarbejderne med til denne test kan ikke huske hans navn, der så jeg delefildteret det så da ikke pænt ud, sådan husker jeg det

mvh Lars

Du har ret delefiltret så ikke kønt ud bagefter, men det var den overstyrede NAD´s skyld. Jeg deltog i testen, men jeg arbejdede ikke på Tomsgårdsvej på det tidspunkt, og det var Peter Olsen fra Hifi & elektronik, der leverede forstærker og scop. Jeg vil da lige høre om du ikke også kom der ude, jeg kom meget der og hjælp til af egen fri vilje  da det var intresant og høre andres meninger om lyd og få lidt mer viden. Det der med NAD´en husker jeg godtnok ikke, når du selv var med må du jo også vide det bedre en mig  jeg syntes også navnet Lars virker lidt bekent.

mvh Lars

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes