Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 16:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hvorfor basreflex port bagpå? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hvorfor laver man en basreflexport bag på en højtaler, det giver ikke andet end problemer med at placerer højtalerne, og er det ikke en b-løsning i forhold til et lukket kabinet?
Til top Vis kenneth ztas1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth ztas1

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Efter min mening er der ikke andre end æstetiske årsager til dét.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

meningen med en port bag på er at lydden skal reflektere på vægen bag ved højtaleren og der af navnet basrefleks port eller højtaler, og det vil så gøre at lyden fra vægen går ud og forstærker lyden fra basse ved at nå frondten af højtaleren på samme tid som bassen skal slå næste slag. det der med at sætte porten forand er noget nyt man har fundet på og er ikke den rigtige løsning, hvis du kigger på DALIs hig-end højtalere så sidder reflexen også bagpå.

Det lukkede kabinet har den ulembe at det ikke kan gå lige så langt ned i hz da der jo så er tryk på enheden for at få den tilbage i 0 position, når membranen køre ind er der over tryk i kabinettet der præsser membranen ud og når menbranen køre ud er der varkum i kabinettet og trækker derfor membranen ind. Dette har dog den fordel at enheden bliver mere precis men den begunder at gå tilbage til 0 punktet lidt før den skal.

Ulmeben er også ved lukkede kabinetter at de ikke spiller lige så højt som et reflexkabinet ved 1 Watt da reflexkabinettet både udnytter forsiden og bagsiden af membranen når den flytter sig mens trykkabinettet kun udnytter forsiden af membranen.

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kan heller ikke forstå man går på kompromis hvis man har brugt adskillige tusind kroner på anlægget f.eks surround og køber små højttalere med basport bagpå med en porttuning imellem 40-60herts da dette vil langt vanskelliggøre en perfekt integrering med en hvilken som helst subwoofer.....ellers skal man købe en stor højttaler med porttuning som når under subbens arbejdsområde...

Jeg vil også mene en højttaler med port er en b-løsning.....

Der bliver skrevet om at lukkede højttalere har svært ved at nå dybt, dette er med modifikationer....små lukkede højttalere HAR svært ved at nå dybt, hvis man sidder længere væk fra højttaleren....mine egne lukkede højttalere går ekstremt dybt men jeg bruger også 12" bas og fylder en del i min lille stue, men lyden er hamrende præcis og behagelig at lytte til igennem længere tid...!

Hvis man mangler bas har de fleste forstærkere en lille knap til at skrue-skubbe-dreje med og vupti, lidt mere bas.....men den forstærker typisk omkring 100herts, så man kunne anskaffe sig en equlizer istedet.......hvis man kan leve med en ekstra del i kæden...

Kiilsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke at det lyder som en god løsning at skrue op for basse på en equlizer. Det der er indspillet på cden bør så vidt muligt også være det der kommer ud af højtallerene. Derfor mener jeg ikke det er smart at kompensere for en manglende base i ens højtallere ved at stille på en equlizer.

Dali Helicon 300
VDH CW(ht kabel)
Via Blue(signalkabel)

Mit setup
Til top Vis Kiilsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiilsgaard

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Kiilsgaard skrev:
Jeg synes ikke at det lyder som en god løsning at skrue op for basse på en equlizer. Det der er indspillet på cden bør så vidt muligt også være det der kommer ud af højtallerene. Derfor mener jeg ikke det er smart at kompensere for en manglende base i ens højtallere ved at stille på en equlizer.

Jeg er enig jeg vil ikke bruge en EQ, hvis jeg mangler bas vil jeg klart hellere sætte en sub på end at skruge op for bassen på mine andre højtalere, der er ikke noget værre end lydden af overbelastede enheder, så som lyden i mange minianlæg hvor der er givet ekstreme mængter af EQ for at få de micro små enheder til at spille bare en lille smugle bas.

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

De væsentligste grunde til at pladsere Reflexporten på bagsiden er at mindske risikoen for at mankan høreblæselyde fra porten, hvilket er meget nemmere når den sidder på forsiden. Men jeg kan godt følge Mollecon, for har man dimentioneret sin port rigitgt, så komer der ike blæselyde, især ikke hvis man har en trompetformet afslytning på den.

Disse kan høres når man spiller højt, og især hvis portens areal er lidt for lille i forhold til luftens hastighed i røret. Derudover er der jo rummets forstærkning, som er større jo nærmere man er væggen, og det er jo i den aller dybeste bas men vil have den hjælp fra rummet. Bagsiden af højttaleren er jo unægtelig ofte nærmere en væg end fronten.

Om det skal være lukket eller basreflex afhænger jo langt hen af vejen mere af Basenhedens date, end af hvad man som konstruktør foretrækker. Omvendt så kan man som konstruktør vælge sine højttaler enheder efter om man vil lave lukket eller basreflex.

Jeg mener at der er både virkelig gode Basreflex konstruktioner, og virkelig gode lukkede. Det er ikke en eksakt videnskab...

miklthom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

sjorslev skrev:

Jeg mener at der er både virkelig gode lukkede konstruktioner, og virkelig gode lukkede. Det er ikke en eksakt videnskab...

Håber du mener åbne og lukkede(;

Men nu vi er inde på det, hvad er det så at "tune porten"?
Til top Vis miklthom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miklthom

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Der er flere ting her JEG ikke er enig med...

For det første er det da helt OK at bruge EQ til bassen. Man bruger jo netop EQ for at gengive kildematerialet så linært som muligt. Alle (99,99%) af alle aktive subwoofere bruger jo EQ. Der er fysiske love der skal overholdes, og små kasser (hvad er småt?) der spiller dybt (20Hz) uden EQ er næsten en umulighed - man betaler i så fald med følsomhed, hvis man vil have små kabinetter.

Der er da blevet bevist at basrefleks godt kan give noget af verdens bedste lyd. Mange utroligt gode højttalere har da bevist det.
Tror basrefleks har fået et lidt dårligt ry, fordi mange bruger en basrefleksløsning for at klemme en enhed ned i et (optimalt) for lille kabinet. Og mange selvbyggere, der ikke er helt garvet i at tune basrefleksløsninger, hjælper heller ikke på ryet.

Selv sværger jeg til lukkede konstruktioner, evt. med ventiler. Men det skyldes ikke at jeg ultimativt mener den ene løsning er bedre end den anden, men nærmere et udtryk for hvor svært jeg mener det kan være at tune en basrefleksløsning helt optimalt. Det til trods for jeg har måleudstyr, og mange kammeraters gode ører (inkl. mine egne) til at guide mig.

Dertil kommer den udfordring et lytterum kan give, og her gør en bagudvendt basrefleksport det heller ikke nemmere.

@miklthom
Lidt groft; At "tune porten", er et udtryk for hvilken frekvens porten er optimeret til. Porten er at betragte som en ekstra højttalerenhed i systemet, og ved at optimere den til en bestemt frekvens, kan man regulere højttalerens samlede frekvensgang.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Nu faldt jeg lige over et gammelt indlæg...

kenneth ztas1 skrev:
Hvorfor laver man en basreflexport bag på en højtaler, det giver ikke andet end problemer med at placerer højtalerne, og er det ikke en b-løsning i forhold til et lukket kabinet?

Christian Jense skrev:

meningen med en port bag på er at lydden skal reflektere på vægen bag ved højtaleren og der af navnet basrefleks port eller højtaler, og det vil så gøre at lyden fra vægen går ud og forstærker lyden fra basse ved at nå frondten af højtaleren på samme tid som bassen skal slå næste slag. det der med at sætte porten forand er noget nyt man har fundet på og er ikke den rigtige løsning, hvis du kigger på DALIs hig-end højtalere så sidder reflexen også bagpå.

Øhh...    hvorfor er der ingen der har brokket sig her?

Christian: Det er decideret forkert. En basrefleksport er ikke lavet til at reflektere lyden på bagvæggen. Hvorfor det hedder en basrefleks er der sikkert nogle kloge hoveder der kan svare på, men porten er der for at hjælpe højttaleren til at spille dybere end den ellers ville kunne.
Og så vidt jeg husker er det mere eller mindre ligegyldigt hvor porten sidder, så længe den ikke sidder lige bag bas enheden. JM Lab 1027 Be har fx. porten siddende i bunden.
Når mange fabrikanter vælger at sætte porten på bagsiden er det formodentlig for at undgå at få portens støj frem til lytteren - men igen: kloge hoveder ved sikkert noget om portstøj.

Når det er sagt så er det, med højttalere af en hvis størrelse, inderligt ligegyldigt hvor porten sidder, når det drejer sig om at placere højttaleren i rummet. De fleste højttalere (med eller uden basrefleks) skal alligevel så langt ud fra væggen for at spille ordentligt at portens placering ingen indvirkning har.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hej Vilman

Godt svar du gav der? jeg bliv lidt klogere, mine Epos m22 højtaler står 46 cm fra bagvæggen, mål fra bagsiden af højtalerne, der synes jeg de spiller bedst, så jeg er ikke gået helt galt i byen, efter at have læst dit indlæg

Til top Vis kenneth ztas1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth ztas1

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg er faktisk af den overbevisning at reflex hører til foran. Dels vil afstand til bagvæg påvirker reflexens luftflow, men at have reflexen foran giver lidt mere kontant pondus. Jeg har ikke nogen videnskablige beviser, men jeg synes i praktis at det viser sig som jeg beskriver. Jeg tror faktisk de fleste har reflexen bagpå fordi de ikke er særlig kønne.

Da reflexen ofte vil arbejde under bassen egenres., så er det relativt dybt, og bør i princippet ikke være speceilt retningsbestemt. Jeg mener dog alligevel at porten foran virker bedre, men det kan være der nogle forskrifter jeg har overset.

Mvh

Bradford

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Altid godt at følge op på gamle indlæg, der absolut har relvans i dag.

Tak for det.

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

kenneth ztas1 skrev:

Christian Jense skrev:

Christian: Det er decideret forkert. En basrefleksport er ikke lavet til at reflektere lyden på bagvæggen. Hvorfor det hedder en basrefleks er der sikkert nogle kloge hoveder der kan svare på, men porten er der for at hjælpe højttaleren til at spille dybere end den ellers ville kunne.
Og så vidt jeg husker er det mere eller mindre ligegyldigt hvor porten sidder, så længe den ikke sidder lige bag bas enheden. JM Lab 1027 Be har fx. porten siddende i bunden.
Når mange fabrikanter vælger at sætte porten på bagsiden er det formodentlig for at undgå at få portens støj frem til lytteren - men igen: kloge hoveder ved sikkert noget om portstøj.

Når det er sagt så er det, med højttalere af en hvis størrelse, inderligt ligegyldigt hvor porten sidder, når det drejer sig om at placere højttaleren i rummet. De fleste højttalere (med eller uden basrefleks) skal alligevel så langt ud fra væggen for at spille ordentligt at portens placering ingen indvirkning har.

/vilmann

jeg er altså mere enig med kenneth her med hensyn til virkningen af basrefleksen bag på.
Det at den er bag på, gør jo at der går længere tid inden anslaget når frem til fronten...
Den lader i hjørnet inden den smækkes frem imod lytteren efter membranens forside er færdig med slaget...
Forsiden skulle jo have længere port for at være lige så forsinket... Her tænker jeg på hornhøjtaleren der jo gør det fint men til gængæld har et større og mere kompliceret kabinet der munder ud foran... bagporten gør på en måde osse som hornladningen ved at lade hjørnet op.... Så må man til gængæld flytte en del rundt med højtaleren for at den står rigtigt og udnytter hjørnet rigtigt... for nogle rum og opstillinger er lidt uheldige...
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

dennis nordjyll skrev:

vilmann skrev:

kenneth ztas1 skrev:

Christian Jense skrev:

/vilmann
jeg er altså mere enig med kenneth her med hensyn til virkningen af basrefleksen bag på. Det at den er bag på, gør jo at der går længere tid inden anslaget når frem til fronten... Den lader i hjørnet inden den smækkes frem imod lytteren efter membranens forside er færdig med slaget... Forsiden skulle jo have længere port for at være lige så forsinket... Her tænker jeg på hornhøjtaleren der jo gør det fint men til gængæld har et større og mere kompliceret kabinet der munder ud foran... bagporten gør på en måde osse som hornladningen ved at lade hjørnet op.... Så må man til gængæld flytte en del rundt med højtaleren for at den står rigtigt og udnytter hjørnet rigtigt... for nogle rum og opstillinger er lidt uheldige...

Jeg mener du vrøvler - men jeg har desværre nok ikke teoretisk ballast nok til at kunne argumentere for det.
Ikke på anden måde end jeg allerede har gjort: Portens placering er inderligt ligegyldig, for dine højttalere skal alligevel så langt fra væggen at det ikke har noget betydning. Hvis du pga. rummet ikke kan få højtalerne langt nok fra væggen til at spille ordentligt, er de efter al sansynlighed for store

Ordentligt i denne sammenhæng er i min verden et kompromis. Der hvor stereobilledet er bedst er der ikke nødvendigvis mest (eller nok) bund, men, so be it. Det er nok en af ulemperne ved basrefleks.

Iøvrigt mener jeg ikke at højttalere bør stå i hjørnet. De skal ud fra sidevæggen.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Er vi ikke nede i nogle bølgelængder, hvor reflektion fra bagvæggen og evt. sidevæggen, ikke har den egentlige direkte betydning for basportens placering?

Jo væggene forstærker bestemte frekvenser, men det er ud fra basportens munding, og ikke dens retning (om den vender forud eller bagud).

[Må da også mene at "kunstig" forstærkning fra væggene ikke er ønskværdigt, men snarere for at kompensere for en højttaleres egen manglende evne i et bestemt frekvensområde. Groft sagt er hele basrefleksprincippet vel reelt opbygget for at kompensere for en højttalers manglende output i frekvensområder(?)]

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Det er generelt bedøvende ligemeget hvor porten sidder!

Jeg har set den sidde i bunden, i bag og foran, ja sågar på siden!.. og virke lige så godt!...

Bagud vendte bas porte KAN gøre pladsering nær en bagvæg problematisk.

Men ofte går det alligevel helt fint, eller  også er ligemeget da de bedste resultater oftest opnås med en pladsering et godt stykke fra bagvægen uanset hvad.

Basrefleks kan afstemmes utroligt godt! ja så godt at nogle af verdens fineste højtalere er af slagsen..

Så helt håbløst er det ikke! MEN! det kræver en meget nøje afstemning! og gode porte, og at man ikke som mange forsøger at presse enheden FOR langt ned med en for stor volumen og dyb afstemning, eller at præsse for dyb bas ud af et for lille kabinet..

begge ting jeg har set alt for mange eks. på både blandt DIY. men så sandelig også komercielt (fra nogle der BURDE! vide bedre)

Selv om jeg sværger til lukkede konstruktioner har jeg da lavet flere refleks højtalere, og anvendt disse også, med stor tilfredshed, min Bss 2,6 er af basrefleks typen, og går ned til 38 Hz. og lukker man porten med uld, så er den f-6 der istedet..  så kan man equalizere 3 db. og herved pånå et LIDT bedre resultat.. men kun lidt! for refleks fungere faktisk rigtig godt her... (men vil man det 100% optimalt så er det den lukkede og eq. løsning der tæller) jeg kunne nemt opnå en afstemning på 30 Hz. men slet ikek så stramt og velkontroleret som med de 38 Hz. så nej tak!! (mange vil vælge løsningen med 30 hz. også proffe, og gå på kompromis med kontrollen, NOOOT! her! )

Men det korte og det lange er at Refleks kan laves rigtig godt altså!... endde i verdens klasse!

Dog vil et velafstemt lukket system alligevel altid overgå det hvad angår, kontrol, neuancering og impuls villighed... any time!!

Men det er det svært at opnå samme dybde i bassen,det KAN dog gøres med rette enheder, prisen er dog betragtelig store kabinetter sammenlignet..

Et eks. jeg har prøvet, er at jeg i 80 L. ku opnå et f-3 omkring 35 Hz. med en given enhed i bas refleks.

Lukket med akustiske ventiler og samme f-3 skulle vol. op på 125 L. (i de 80 l ville den kun være omkring 47 - 50 Hz.)

Men så var bassen meget mere "hurtig" neuanceret og kontroleret end selv med den bedste afstemning af basrefleksen.

Prisen for bedre bas i lukket system er enten mindre dybde for samme volumen, ELLER betragtelig støre kabinetter.

Ikke alle enheder er heller egnede til at spille i lukket kammer, og samtidig kunne ive bare nogenlunde dybde i bassen. (og omvendt i nogle tilfælde)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Yonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Ved placering af basporten foran på højttaleren, tæt på enheden, vil der være en tendens til at porten "sluger" en del af luften der flyttes af enheden, hvilket i sidste ende giver mindre bas.
For at modvirke dette sidder porten generelt bag på højttalerne.

MHT. refleksion på bagvæggen er dette IMHO ammestuesnak.
Hvis højttaleren står 1m fra bagvæggen og er 50cm dyb (ret stort) er der ca. 3m fra fronten af enheden, til væg og tilbage igen.
Hvis vi går ud fra en halvbølge (som vil være det der booster bedst) svarer det til 6m bølgelængde. Det svarer til 57hz.
Det er jo næsten mellembas og vi spiller vel ikke på reolhøjttalere?
Til top Vis Yonzie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yonzie Besøg Yonzie's Websted

kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

nå det endte med at mine højtaler står 51 cm fra bagvæggen, fra højtalerens bagside

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Sendt: 07 November 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Bagsideplacering af porten skyldes, at her dækker frontstof ikke => lillemand har lettere ved at finde den og putte Lego-klodser i => højttaler går i stykker => producent sælger flere.

Rolf

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes