Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 00:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Passiv aktiv sub. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Det her er ikke det spørgsmål om hvad forskelling på de to er, så lad være med at sig jeg skal søge, for det har jeg gjort

Jeg ved at en passiv skal have en ekstern amp. og en passiv er inbygget, og skal sættes til pre out på forstærkeren.. Mener jeg da.

Men jeg tænkte på at man jo kan få forstærkere med med 3 eller 4 sæt højtaler udgange. Kan en passiv så bare sættes til der?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Mange passive forstærkere har 2 højttalerterminaler (1 ind og 1 ud), der fungerer så du kan sætte L og R højttalerkabler til subwooferens indgang, og så kan du sætte et sæt højttalerkabler til udagangen, hvor de så køres over i højttalerne. Der er ikke så store indstillingsmuligheder for delefrekvensen. Det der sker er, at subwooferen får alle informationer under f.eks. 70 hz, og sender resten videre til højttalerne.

Hvad angår aktive subwoofere, er der vidst også en del der har samme system.

Håber det hjalp..

Mvh.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Tror jeg forstød det, så en ekstra amp er altså ikke nødvendigt?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Ikke nødvendigvis. Dog skal du måske helst have en forholdsvis kraftig forstærker hvis du vil have 100% kontrol, men det er slet slet ikke sikkert det bliver noget problem. Hvis det lyder godt er det jo ikke noget problem.

Men jeg læste i en anden tråd at du nok ville bruge en sub til film hvis det var. Der ville jeg så foreslå at du prøvede og eksperimentere lidt - og så satte dine BKS til A udgangen på forstærkeren, og så sætte den passive sub til B udgangen. På den måde kan du nemt slå subwooferen fra og til når du skal se film. Dog kan der måske blive lidt problemer med bassen hvis BKSens basenheder, og subwooferen spiller i det samme frekvensområde. Det der kan ske, er at hvis 2 frekvenser der er ens møder hinanden, så udligner de hinanden - og forsvinder altså (det er vidst i øvrigt det der sker når man har stående bølger, korrekt?).

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Ikke nødvendigvis. Dog skal du måske helst have en forholdsvis kraftig forstærker hvis du vil have 100% kontrol, men det er slet slet ikke sikkert det bliver noget problem. Hvis det lyder godt er det jo ikke noget problem.

Men jeg læste i en anden tråd at du nok ville bruge en sub til film hvis det var. Der ville jeg så foreslå at du prøvede og eksperimentere lidt - og så satte dine BKS til A udgangen på forstærkeren, og så sætte den passive sub til B udgangen. På den måde kan du nemt slå subwooferen fra og til når du skal se film. Dog kan der måske blive lidt problemer med bassen hvis BKSens basenheder, og subwooferen spiller i det samme frekvensområde. Det der kan ske, er at hvis 2 frekvenser der er ens møder hinanden, så udligner de hinanden - og forsvinder altså (det er vidst i øvrigt det der sker når man har stående bølger, korrekt?).

Ja det er også det jeg havde i tankerne..

Det med frekvens området vidst jeg ikke.. Så jeg skal sørge for at finde noget 'ikke-passer-sammen'?

All Vintage

Billedeupload guide

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

jeg forstår ikke helt dit spørgsmål til sidst.

Men jeg tror der er en delefrekvens-omskifter på nogle passive subs. Så kan du eventuelt indstille den til at tage over der hvor BKSerne ikke spiller.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes