Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Den ideelle højttalerenhed? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

Vifa TC14WG-02-04
Advanaceret 5.6" basmellemtone med faseplug og stabilisator huller i membranen.

"Klippet" fra Q-Sounds hjemmeside.

Kan nogen forklare, hvorfor hullerne i membranen skulle gøre enheden mere "stabil"?

Så udelad dog helt membranen . 100% stabilisering, for pokker!

I bedste tilfælde, er det noget sludder! I værste tilfæde, endnu noget "hifi woodoo"!

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Man kunne forestille sig, at membranen havde en mere fri bevælighed, da luftmodstanden er lettet. Gad vide om enheden er lavet til lukket systemer?

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Vifa TC14WG-02-04
Advanaceret 5.6" basmellemtone med faseplug og stabilisator huller i membranen.

"Klippet" fra Q-Sounds hjemmeside.

Kan nogen forklare, hvorfor hullerne i membranen skulle gøre enheden mere "stabil"?

Nej jeg kan ikke forklarer det, men jeg kan da give et bud på hvad intentionerne måske har været :-)

Prøv at trække en menbran (eller bare en plade) igennem vand.

Prøv så med en hvor der er huller - der er forskel!

Hullerne får jo en gennemstrømning - der så skulle stabiliserer.

Jeg har IKKE prøvet at simulerer teorien i f.eks FEM, så jeg ved ikke om/hvordan det virker, men det er da bestemt ikke umuligt.

Man skal så være opmærksom på, at der nu er en ny utæthed i kabinettet!

Hvordag ændrer T/S data sig for enheden med/uden huller?

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

He he he... det her er sjovt.

En højtalerenhed fungerer kort fortalt ved, at membranen bevæger sig frem og tilbage, og derved sætter luften i svingninger, som øret opfatter som lyd.
Jo større membranareal, desto mere luft flytter membranen, og dermed større lydtryk.

Nu vil man så lave enheden bedre, ved at lave huller i membranen, fordi den så får mindre luftmodstan... . Ja, den får mindre luftmodstand, det er klart. For når der er huller i membranen, har den reelt mindre areal. Et lettere alternativ ville være, at man benyttede en mindre membran. Eks en 6" i stedet for en 6.5".

Prøv i øvrigt at huske tilbage til fysiktimerne... Hvordan er det lige sådanne huller opfører sig, når trykket på membranen ændrer sig, som følge af membranens bevægelser?? Ja nemlig... turbulens. Prøv så lige at forklare mig hvorfor turbulens skulle skabe bedre lyd??

Jeg er godt klar over, at der står en hel række woodoo fanatikere og venter på sådanne produkter, for at kunne få lov at fortælle, at der er mere mellem himmel og jord. Så jeg glæder mig allerede til at høre de sjove historier om rumteknologi og håndspålæggelse.

Tommy Sand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Vi ved med sikkerhed, at hullerne vil muliggøre nemmere udsving i membranen, men vi ved også at der vil være turbulens. Men turbulens er ikke nødvendigvis negativt. Det kan jo være, turbulensen opvejes af den mindskede luftmodstand?

Men jeg er nu stadig forbløffet over hvordan dette produkt skulle ændre noget.... Min opfattelse var at luft skal flyttes, SOM FØLGE af den luftmodstand der er på en membran....altså at man sætter makroskopisk luft i sving. Ved at mindske luftmodstanden må man da bare mindske de lyde, man ellers kunne forårsage med en membran? De eneste bølger, der kan komme herfra, er vel således stående bølger..... Som man i øvrigt gør nærmest alt for at eliminere i højttalere..

Jeg forstår ikke produktet.

Til top Vis Tommy Sand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy Sand

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Hvis tubulens kan påvirke lydbølger kan disse huller så ikke fugere på samme måde (eller omvendt)  som en "phase plug" - et nyt ord jeg lærte forleden ???

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Tommy Sand skrev:

Vi ved med sikkerhed, at hullerne vil muliggøre nemmere udsving i membranen, men vi ved også at der vil være turbulens. Men turbulens er ikke nødvendigvis negativt. Det kan jo være, turbulensen opvejes af den mindskede luftmodstand?

Den letteste måde at skabe mindre luftmodstand er, at man benytter en mindre membran. Det giver i øvrigt ikke turbulens.
Men hele ideen er jo, at der skal være luftmodstand. Hvis man helt kunne fjerne luftmodstanden, ville enheden slet ikke spille. Luftmodstand og lydtryk er rimelig afhængige af hinanden.
Så for et givent lydniveau, skal der være en given luftmodstand. Laver man huller for at sænke luftmodstanden, skal enheden bare flytte sig mere, for den totale luftmodstand m nødvendigvis være ens, for at opnå et givent niveau.

Men jeg glæder mig meget til, at der kommer en flok woodoo-folk på banen, og fortæller at der er forskel på turbulens, og at noget turbulens er positivt, og at de selv har eksperimenteret med det. Det bliver virkelig morsomt!!

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Måske er hullerne en integreret basreflexafstemning!
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Det kunne også være noget mekanisk; altså at enheden flekser anderledes på det sidste stykke, grundet hullerne ?

Membranen har måske haft for store opbrud fra start, og man har opfundet ideen med hullerne, som en slags lappeløsning ?

Ideen med at påføre materiale på bagsiden af membranen, for at ændre opbrydningen, som f.eks. Steen Duelund gjorde, er jo ikke lige så enkel at sætte i produktion, som løsningen med hullerne.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Tommy Sand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Tommy Sand skrev:

Den letteste måde at skabe mindre luftmodstand er, at man benytter en mindre membran. Det giver i øvrigt ikke turbulens.
Men hele ideen er jo, at der skal være luftmodstand. Hvis man helt kunne fjerne luftmodstanden, ville enheden slet ikke spille. Luftmodstand og lydtryk er rimelig afhængige af hinanden.
Så for et givent lydniveau, skal der være en given luftmodstand. Laver man huller for at sænke luftmodstanden, skal enheden bare flytte sig mere, for den totale luftmodstand m nødvendigvis være ens, for at opnå et givent niveau.

Men jeg glæder mig meget til, at der kommer en flok woodoo-folk på banen, og fortæller at der er forskel på turbulens, og at noget turbulens er positivt, og at de selv har eksperimenteret med det. Det bliver virkelig morsomt!!

Det var faktisk præcis min pointe, du så fornemt beskrev der

Jeg sætter bare spørgsmålstegn til hvorvidt hullerne på *en-eller-anden-måde* giver en hørbar forskel.

Til top Vis Tommy Sand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy Sand

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Jeg tror hullerne er lavet for at køle membranerne. De vil på den måde kunne overleve længere hvis Ghammel og Suhr kommer forbi med ukrudtsbrænderen

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Jeg tror hullerne er lavet for at køle membranerne. De vil på den måde kunne overleve længere hvis Ghammel og Suhr kommer forbi med ukrudtsbrænderen

Næ du. G&S kan riste delefilteret uden at pille enheden ud

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at meningen er at mindske luftmodstanden. Hele idéen med en højttaler er jo at flytte luft og det kan man ikke uden at luften yder modstand. Så hvis man sænker luftmodstanden væsentligt må det vel bevirke, at der flyttes mindre luft.... Newtons 3. lov så vidt jeg husker. Hullerne må have minimal indvirkning på luftmodstanden ellers er det bare en avanceret tennisketcher.

Jeg tror mere på den med at det reducerer/ændrer opbrydningerne i membranen - eller på den med voodoo.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2006 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Så er mysteriet opklaret!!! Jeg kom til at tænke tilbage på studietiden, og så slog det mig... Den gang var en af hof-retterne når jeg selv skulle stå i køkkenet, "spaghetti a la Heinz". Og der er ikke noget værre, end når alt vandet ikke bliver sorteret fra inden man spiser sin hof-ret.

Mit bud er derfor, at denne nye enhed, er beregnet til at ryste vandet ud af frisk-kogt spaghetti. Hullerne er simpelthen beregnet til at vandet kan løbe ud.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 August 2006 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Den er da helt klart lavet for at i kan sidde herinde og fryde jer over hvor dumme producenter kan være. I har jo tydeligvis den fulde sandhed på jeres side

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 01 August 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Nu _ved_ jeg ikke noget om denne enhed, eller om højttalerkonstruktion i det hele taget - men hvis vi skal tage den fysiske indgangsvinkel, så har jeg et gæt på tanken bag konstruktionen: Er det nemmere at bøje et hult metalrør end et massivt metalrør? Hvorfor er en lygtepæl ikke en massiv pind, men en konstruktion af forskellige tynde rør?

Nu siger I: Hvorfor laver man ikke bare enheden 6"? Kunne det tænkes at tankegangen skal vendes rundt - hvorfor laver man ikke en 6.5" med huller i i stedet for en massiv 6", hvis det gør enheden mere stiv? Jeg er HELT sikker på at der er ulemper ved en sådan konstruktion, og jeg har svært ved at forestille mig at det skulle være en god idé - men der KAN dog have været en bagtanke med konstruktionen.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 August 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Den har været oppe og vende før...

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20321&K W=TC14WG02+

Og det kan da ikke afvises at de huller måske kan fjerne (flytte...) nogle opbrydninger, men der kan da ikke herske nogen tvivl om at enheden må være direkte ubrugelig i bas området...

Det vil jo lyde som 11 små cykel pumper der prøver at spiller bas...

Men måske den lyder bedre i mellemtone området, end den ville gøre uden de huller..?  

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes