Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 17:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Vedr tilslutning af højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
andcha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 06 August 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Håber der en venlig sjæl der kunne vejlede mig lidt, da jeg ikke er så meget inde i elektronik og tilslutninger.

I forbindelse af etablerign af nyt fitness center, skal jeg bruge nogle højtalere samt forstækere.

Det skal IKKE spille højt mere som baggrundsmusik, dog alligevel skal oplyses at det skal spiller HVER dag i 16 timer uafbrudt.!! 7 dage om ugen,hele året.!!!

Derfor skal jeg nok bruge noget PA udstyr gik jeg ud fra, da jeg har fået oplyst at et almindeligt "bilka" anlæg ikke ville holde i længden...????? - kommentar ønsked gerne om dette er korrekt?

Mit spørgsmål er som følger: hvis jeg finder en PA forstærker på feks. 2x100 Watt, kan jeg så tilslutte 4 højtalere(2sæt) direkte bagi forstærkere.. kan den holde til det.?

Hvordan ved jeg hvor mange højtalere jeg kan tilslutte denne forstærker.?? hvis der som udgangspunkt kun står 2x100 watt eller mere feks 2x300 Watt...??

Betyder det noget for lyden at der skal trækkes ca 50 meter højtalerkabel??

Kan jeg få en PA forstærker med indbygget radio.??

Mange spørgsmål... håber i kan hjælpe.

Min msn er evt: atcm@mail.dk

Mvh

Andreas Andersen

Til top Vis andcha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andcha

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 August 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Daws.....

Prøv at kigge på aage.dk de har nogle gode højttalere til forholdsvis billige penge....

http://www.aage.dk/default.asp?bannerid=1

Prøv at kigge under titlen studio ude i siden og kig på studiohøjttalerne, de er ikke så dyre som det kunne lyde til, kanon lyd til lidt fitnes.....

andcha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

De priser de har på PA højltalere inde på aage.. er de pr stk??

Fordi hvis de er.. er de sku da dyre..

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 August 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Ud for de fleste står der "sætpris", hvilket må formodes at betyde 2 stk.

Bemærk desuden at der (på nær en model svjks) er tale om aktive monitorer, altså med indbyggede effektforstærkere.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

andcha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2006 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
Ud for de fleste står der "sætpris", hvilket må formodes at betyde 2 stk.

Bemærk desuden at der (på nær en model svjks) er tale om aktive monitorer, altså med indbyggede effektforstærkere.

Hmm.. kan kun se der står Aagepris  x kr

????

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 August 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Eksempel:

Varenavn Vejl. pris Aagepris    
A7   
2-vejs aktivt basrefleks monitorsystem. Sætpris.
7.190,-  6.595,-

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 August 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Beklager der går lidt ged i kolonnerne når jeg klippe/klistrer fra Aage's side - billed+beskrivelse hører til i kolonnen Varenavn, den overstregede pris er den vejl. pris, og Aagepris er ... Aage's pris ;-)

Som det fremgår af beskrivelsen er der tale om "sætpris", hvilket jeg går ud fra betyder 2 stk.

Det viste eksempel har 100 watt effektforstærker indbygget og til 3.290,- stykket lyder det da som et okay bud på nogle "fittnes"-højtalere... i princippet kan man føde dem direkte med line out fra en CD-spiller, og behøver ikke andet, hvis CD'en har volumen kontrol. Meget simpelt og nemt anlæg, uden for mange dikkedarer der kan gå i stykker, og som (afhængigt af CD-spillen) er bygget til at spille mange timer hver dag... og når det nu ikke skal være den vilde hifi der skal leveres, kunne man jo evt. nøjes med en "bilka-dåse" til et par hundrede som afspiller, så der er råd til at skifte den ud hvis uheldet er ude - evt. altid ha' en dåse stående i reserve...

andcha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
Beklager der går lidt ged i kolonnerne når jeg klippe/klistrer fra Aage's side - billed+beskrivelse hører til i kolonnen Varenavn, den overstregede pris er den vejl. pris, og Aagepris er ... Aage's pris ;-)

Som det fremgår af beskrivelsen er der tale om "sætpris", hvilket jeg går ud fra betyder 2 stk.

Det viste eksempel har 100 watt effektforstærker indbygget og til 3.290,- stykket lyder det da som et okay bud på nogle "fittnes"-højtalere... i princippet kan man føde dem direkte med line out fra en CD-spiller, og behøver ikke andet, hvis CD'en har volumen kontrol. Meget simpelt og nemt anlæg, uden for mange dikkedarer der kan gå i stykker, og som (afhængigt af CD-spillen) er bygget til at spille mange timer hver dag... og når det nu ikke skal være den vilde hifi der skal leveres, kunne man jo evt. nøjes med en "bilka-dåse" til et par hundrede som afspiller, så der er råd til at skifte den ud hvis uheldet er ude - evt. altid ha' en dåse stående i reserve...

Hej..

Lyder som en meget god ide.. men hvad hvis det skal spille radio.?? er det så en reciever man skal tilslutte.??

Har også set lidt på disse her: http://www.aage.dk/default.asp?page=/Shoppingsystem/vare.asp ?varenr=35537

Kunne de ikke gå an??

andcha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Havde også set lidt på disse her højt:

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Kompaktho ejttaler/CERWIN-VEGA_CLS-6_hoejttaler_Sort.htm

Ville de ikke kunne spille ok i en lagerhal med 5-7 meter til loft.??

Her er lidt om vores lokaler:

Nr 1. Hal på 80 m2 - 5 meter til loft - beton vægge og træ gulv
Nr 2. Hal på 100 m2 - 5 meter til loft - beton vægge og træ gulv
Nr 3. Hal på 50 m2 - 3 meter til loft - og det er lydisoleret overalt (har været brugt til tv/lyd studie) - trægulv
Nr 4. Hal på 230 m2 - 7 meter til loft - går op til kip.! - er lydisoleret overalt (har været brugt til tv/lydstudie) - trægulv
Nr 5. Receptions område ca 250 m2 med klinke gulv samt pudsede lofter, 3 meter til loft. - også kun baggrunds musik.

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 August 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

CV kunne man jo også bruge som du selv foreslår, hvis bassen mangler kunne man "hænge" et par subber op i hjørnerne......he he, hvor grumt....

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 August 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

andcha skrev:

Lyder som en meget god ide.. men hvad hvis det skal spille radio.?? er det så en reciever man skal tilslutte.??

Har også set lidt på disse her: http://www.aage.dk/default.asp?page=/Shoppingsystem/vare.asp ?varenr=35537

Kunne de ikke gå an??

Hvis det også skal spille radio skal du bruge en tuner - evt. bygget sammen med en forstærker = en reciever... med seperat tuner skal du også bruge en forstærker, også selvom du bruger aktive højtalere, da du så skal bruge forstærkeren til at skifte mellem CD og tuner....

En forstærker er igen ikke bare en forstærker - men typisk en sammenbygning af en forforstærker og en effektforstærker. Det er forforstærkeren der brugeren til at skifte imellem signalkilderne...

Umiddelbart får man meget for pengene ved at købe en reciever, nemlig både forforstærker, effektforstærker og tuner. Og man kan endda få "DVD-recievere" idag, der også har indbygget DVD-spiller som også kan spille CD - så har du alt i et apperat.

Jeg vil dog anbefale dig at kigge efter løse enheder i dit tilfælde, af flere grunde...

1. Kan se I har flere lokaler der skal spilles op - du vil typisk få brug for en effektforstærker til hvert rum, alligevel.

2. Jo flere apperater du har samlet i eet, jo mere går ned hvis det fejler en dag.

-oOo-

Tror det var den samme højtaler jeg brugte som eksempel hos Aage ? Jeg tror den vil opfylde behovet rigtig fint...

-oOo-

Hvis meningen er, at der fra et centralt sted skal spilles musik som høres i alle rum, så er det jo en yderligere udfordring, da du så skal fordele signalet fra en forforstærker til enten forskellige effektforstærkere eller til aktive højtalere i de forskellige rum - og gerne skal kunne regulere styrken i hvert rum uafhængigt, går jeg ud fra.

Det er altså ikke nogen almindelig - men meget interessant opgave! - du har stillet ;-)

Det du først og fremmest har brug for, er for mig at se noget signalindvalg med mulighed for mange udgange med individuel niveau-regulering. Det kan du ikke få i en traditionel forforstærker, så jeg sidder og tænker på, om ikke du i virkeligheden har brug for en lille studiemikser, med min. 2 stereo-indgange og så uafhængige "subgrupper" - subgrupper bruger man i studier og til scenebrug, til f.eks. at sende forskellige mix til forskellige moniteringspunkter. Sangeren skal ha' meget af sin egen stemme, trommeslageren skal kunne høre basisten og vice versa - musikerne hører altså ikke det samme, men får hver især et "specialdesignet" lydmix tilpasset lige dem...

Puha - lang forklaring... sorry...

Men - ideelt set skulle du ha' to subgrupper pr. rum (højre/venstre), og så forstærke dem op enten i aktive højtalere eller med seperate effektrin per rum... så ville man kunne styre niveauet i hvert rum fra centralt hold, og ville endda kunne høre radio i et rum og CD i et andet... med tilslutning af flere CD-spillere (der ikke behøver koste en bondegård), ville man endda kunne høre forskellige skiver i hvert rum...

-oOo-

Mht. de nævnte Cerwin Vega højtalere, så er jeg selv vild med CV's lyd! :-) De sparker typisk rigtig meget røv og kan holde til at man fyrer den af ;-)

En stak af dem, og evt. NAD's 12-kanals effektforstærker i kombination med en eller anden mikserpult fra Aage ville nok kunne løse opgaven...

/Erla

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 August 2006 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Hmm... har nu rodet lidt rundt på Aage's sider efter en mixer der opfylder de krav jeg stiller herover - kan sgu'tte lige finde nogen der er rigtig egnet til formålet :-(

Det tætteste er denne her:
http://www.aage.dk/default.asp?page=/Shoppingsystem/vare.asp ?varenr=31149
- men øh... der er ligesom 24 kanaler du ikke har noget at bruge til "i overskud", og som gør den voldsomt betjeningsuvenlig...

Den specielle situation er jo, at du har brug for flere udgange end indgange...

En anden tilgang er derfor at bruge en såkaldt "matrix-switcher" - her er et eksempel:
http://www.kramerelectronics.com/indexes/item.asp?pic=324
- den kan tilsluttes 8 stereo-lydkilder, der så kan vælges uafhængigt ud på 8 stereo-udgange.

Eneste problem er så, at det er en ren switcher, og man derfor ikke kan regulere niveauet på udgangene - så kunne man smide en lille mikro-mikser til et par hundrede på hver udgang, før man sender signalet videre til effekttrinene... men igen, det ender hurtigt med at blive meget betjeningsuvenligt :-(

.. men hvis man brugte de aktive højtalere vi har haft kig på tidligere i tråden, placeret i en højde hvor man kan nå volumen-kontrollen, så ville det måske være okay, at man fra centralt hold valgte signal ud til de forskellige rum, og i rummene justerede volumen på højtalerne ?

-oOo-

Ellers tror jeg efterhånden det nemmeste og mest praktiske, ville være at ha' et anlæg i hvert rum..

Er der ikke nogen der har andre gode ide'er / løsningsforslag ?

/Erla

andcha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
Hmm... har nu rodet lidt rundt på Aage's sider efter en mixer der opfylder de krav jeg stiller herover - kan sgu'tte lige finde nogen der er rigtig egnet til formålet :-(

Det tætteste er denne her:
http://www.aage.dk/default.asp?page=/Shoppingsystem/vare.asp ?varenr=31149
- men øh... der er ligesom 24 kanaler du ikke har noget at bruge til "i overskud", og som gør den voldsomt betjeningsuvenlig...

Den specielle situation er jo, at du har brug for flere udgange end indgange...

En anden tilgang er derfor at bruge en såkaldt "matrix-switcher" - her er et eksempel:
http://www.kramerelectronics.com/indexes/item.asp?pic=324
- den kan tilsluttes 8 stereo-lydkilder, der så kan vælges uafhængigt ud på 8 stereo-udgange.

Eneste problem er så, at det er en ren switcher, og man derfor ikke kan regulere niveauet på udgangene - så kunne man smide en lille mikro-mikser til et par hundrede på hver udgang, før man sender signalet videre til effekttrinene... men igen, det ender hurtigt med at blive meget betjeningsuvenligt :-(

.. men hvis man brugte de aktive højtalere vi har haft kig på tidligere i tråden, placeret i en højde hvor man kan nå volumen-kontrollen, så ville det måske være okay, at man fra centralt hold valgte signal ud til de forskellige rum, og i rummene justerede volumen på højtalerne ?

-oOo-

Ellers tror jeg efterhånden det nemmeste og mest praktiske, ville være at ha' et anlæg i hvert rum..

Er der ikke nogen der har andre gode ide'er / løsningsforslag ?

/Erla

Jeg tror også på min løsning bliver 1 anlæg primært i hvert rum for sig selv

2 af rummene skal bruges til noget specielt træning.. og der havde jeg tænkt mig en reciever.. med CV højt... der skal bare være cd afspiller, eller købes en skrabet model.

Reception.. behøver nok ikke noget anlæg.. da vi her havde planer om at hænge et plasma/lcd op og køre MTV på..

Så er der 2 rum tilbage... hvor man kunne have som hvert sit anlæg.. stadig med CV højt..

Et rum på ca 100 og 200... burde vel være nok med 2+4 højt.?? eller 2+2?? det skal jo i alle rum kun spille baggrund... Derfor kan jeg heller ikke forstå ang PA udstyr.

Min kæreste har haft sin egen Shell biks i 8 år... det anlæg der var der stod der i forvejen dengang hun fik biksen... og det har spillet UDEN nedbrud i mindst 8 år.!!!!

Hvori ligger fordelen så ved at investere/købe dyrt PA udstyr?????

Kommentar ønskes meget.!

Mvh

Andreas

andcha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Min kæreste har haft sin egen Shell biks i 8 år... det anlæg der var der stod der i forvejen dengang hun fik biksen... og det har spillet UDEN nedbrud i mindst 8 år.!!!!

Kommentar ønskes meget.!

Mvh

Andreas

[/QUOTE]

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 August 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

andcha skrev:

Kommentar ønskes meget.!

Mvh

Andreas

[/QUOTE]

Jeg kender også mange musikforretninger som har haft deres alm anlæg super længe. Det behøver skam ikke være PA grej.  Bare det er kvalitet...

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 August 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hvad er PA?

andcha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Emi_one skrev:

Hvad er PA?

Proff audio

Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 August 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

andcha skrev:
Emi_one skrev:

Hvad er PA?

Proff audio

så blev man endnu klogere i dag, tak for hjælpen.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

andcha skrev:
Emi_one skrev:

Hvad er PA?

Proff audio

Njah... PA står nu for "Public Address" - fra Wikipwedia:

A public address system, abbreviated PA system, is an electronic amplification system used as a communication system in public areas. It is an amplification setup with an amplifier and loudspeakers, used to reinforce a given sound (e.g.,a person making a speech, prerecorded music, or a live musical performance) so that the audience can hear it clearly. The PA system is controlled from a mixer which blends the incoming signals from microphones and musical instruments, modifies the tone, and controls the overall level of the signal that is sent to the amplifier.

http://en.wikipedia.org/wiki/Public_address

MVH.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

andcha skrev:

Det er lavet til at spille højt og længe, og kan tåle hårdere behandling end ømfindtligt HIFI-gear - hvad end det drejer sig om at blive flyttet rundt og sat op et nyt sted hver aften, eller om pludselige spidsbelastninger fordi der går feedback i skidtet...

Hvis et HIFI anlæg er en Porsche, er et PA anlæg en kampvogn. De er begge to "bedst", men til meget forskellige ting ;-)

MVH.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes