Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til ny sub enhed. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
plaeneklipper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 August 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.

Jeg var i dag lidt for ivrig efter høj musik og smadrede herved Bassenheden i min Jamo D6Sub. Mit spørgsmål går på hvorfor der under specifikationer på deres hjemmeside står at enheden er på 10k Ohm, det er lige hård kost synes jeg? :p. Vil gerne skifte enheden, dog ikke til en ny Jamo, men noget mere musik venligt.

http://www.jamospeakers.com/Default.aspx?ID=3833&M=Shop& amp;PID=10717&ProductID=16556

-Plaeneklipper

Til top Vis plaeneklipper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plaeneklipper

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 August 2006 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Man kan desværre ikke blot skifte enhed til en anden type. Enhed, kabinet og port er designet til passe sammen.

Da der er tale om en aktiv sub med diverse justeringsmuligheder, er det nok ikke umuligt at finde en enhed der kan bruges. Jeg vil dog anbefale en original Jamo enhed.

Hvor de skriver 10k ved jeg ikke. Det er sandsynligvis en 4,6 eller 8 ohm enhed.

Hvad mener du med en musikvenlig enhed?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

plaeneklipper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2006 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen og tak for svaret.

Med en musikvenlig enhed mener jeg en med bedre mulighed for at spille techno. Bedre afkøling af svingspole osv. Jeg har afmonteret den gamle enhed og for at være ærlig ligner den noget billigt skrammel. Jeg har ikke råd til en ny subwoofer (kabinet, indbygget forstæker osv). Kun til selve enheden.

Det tog laang tid at få limen af der sad på MFB sensoren hehe. Hvad mener du med port? -Har ikke rodet så meget med hifi til huset, kun i min bil hehe.

Tror du virkelig ikke at jeg bare kan smide en anden bas enhed over i? FX. en Cerwin Vega 15"?

Ville stadig gerne vide hvor mange Ohm den gamle enhed har, hvis nogen har et mere konkret bud?

-Plaeneklipper

Til top Vis plaeneklipper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plaeneklipper

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

MFB sensor må være motional feedback sensor, hvilket endnu engang indikere at du ikke bare kan montere en ny enhed. På denne enhed skal placeres MFB sensoren.

plaeneklipper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hmm hvis den sensor fungerer ved at detektere svingningerne på membranen, kan man vel godt sætte den på en anden? Den har vel bare et andet mønster den skal følge? Jeg har vitterligt ikke råd til at betale Jamo flere penge hehe. Kører 15" enheder typisk på 2,4 eller 8 Ohm?

-Plaeneklipper

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2006 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

plaeneklipper skrev:

Hmm hvis den sensor fungerer ved at detektere svingningerne på membranen, kan man vel godt sætte den på en anden? Den har vel bare et andet mønster den skal følge? Jeg har vitterligt ikke råd til at betale Jamo flere penge hehe. Kører 15" enheder typisk på 2,4 eller 8 Ohm?

-Plaeneklipper

Det har ikke noget med om den er 15" eller ej. Det mest normale er 4 eller 8 ohm aldrig 2, men 6 og 10 ohm kan også findes. Dette betyder dog ikke det store, da der er tale om en aktiv sub, og der dermed deles elektronisk.

En MFB sensor laves helt specielt den monterede enhed, jeg tror derfor ikke blot du kan sætte en ny i.

Hvad er dit budget for en ny enhed?

plaeneklipper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige fået en mekanikerregning, så det er først næste måned der kan ske noget. Prisen skal ikke være over 2000,-

Må løbe, skal på arbejde, men skriver igen når jeg er hjemme. Endnu engang tak for hjælpen.

-Plaeneklipper

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 August 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

De 10k.ohm er indgangen på effektforstærkeren i "den aktive sub".

Køb et voltmeter og mål enheden efter, men fandt en aften et sted på nettet hvor de solgte Jamo-basser, alt fra 8" til 15"....men kan ikke huske hvad siden hedder...

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Sendt: 07 August 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Blot til orientering, så stammer de 10 kohm fra indgangsimpedansen på forstærkerindgangen.

Enheder til ICE er typisk 2 - 4 ohm i dag.

Mht. til en ny enhed, er der flere parameter der skal tages hensyn til, i dit tilfælde er impedansen og enhedens fysiske mål de vigtigste. Du kan sagtens købe en CV eller anden bilstereoenhed og plumbe i, bare søge for impedansen ligger mellem 4 - 8 ohm, idet forstærkeren er designet til den impedans.

Held og lykke,

Mvh

Til top Vis Luv.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luv.dk

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

http://www.hoejttalerbutikken.dk/group.asp?group=42&sort =&page=2

Om det lige er den enhed er så spørgsmålet.

For 2000 kr. kan man få en ganske god brugt sub

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes