Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 03:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kan forstærkeren bruges ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andreas44
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 10 August 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Så er det nye anlægprojekt skudt igang ;)
Det blev Jamo E875.
Så kommer forstærkeren.
Den forstærker jeg har for øjet er H/K HK970.
Hvad er forskellen på en stereo for- og effektforstærker ? Og hvad er forskellen på stereo forstæker, og stereo receiver ?
Det er mit første anlæg, så håber I vil vejlede mig ;')

Mvh. Andreas
Til top Vis Andreas44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas44

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 August 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

1. Subwoofer og stereo har aldrig hørt sammen, og det plejer slet ikke at lyde godt med en subwoofer i den prisklasse, de er altså bygget til surround og ikke musik.

2. Den kan godt trække et sæt højttalere altså et sæt.

3. De fleste subwoofere er aktive, dvs. at de har indbygget forstærker hvilket vil sige at de trækker sig selv og det er lige meget hvor kraftig en forstærker er. En passiv sub skal trækkes af forstærkeren ligesom almindelige højttalere.

4. Hvad var du ved at skrive under ps. ?

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Andreas44
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Har lige rettet lidt i indlæget, så vil du ikke læse det igen, og svare derud fra ? Undskyld besværet !

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Altså:

En almindelig integreret forstærker består groft sagt af to dele. En effekt del og en forforstærker del. Effektdelen er den som giver strøm til højttalerne men den kan imidlertid ikke selv skrue op og ned, så det sørger en forforstærker for.

Så det man gør er at adskille disse to fra hinanden så de forskellige elektriske kredsløb ikke forstyrer hinanden med dårligere lyd til følge. Dermed ikke sagt at en integreret og et anlæg med seperat effekt og forforstærker del som er lige dyre ikke kan være lige gode.

En stereo forstærker er blot en reciever som er strippet for tuner, og en masse funktioner og indgange. Det er også medvirkende til at lyden kan blive bedre og der er bedre plads til at lægge fx en stor strømforsyning i, istedet for fx en tuner.

Andreas44
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hvad ville du vælge ?

En H/K HK970 integreret stereo forstærker eller en H/K HK3480 2 Kanals stereo receiver ?
Link:

Forstærker:
http://www.hifishoppen.dk/lyd/forstaerkere/harman_kardon_for staerkere_143_da/

Receiver:
http://www.hifishoppen.dk/lyd/receivere/harman_kardon_receiv ere/harman_kardon_hk3480_160_da.html

Kan du sige hvilke fordele og ulemper der er ved dem ? Og forskelle.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på hvad du har brug for. Lydmæssigt er HK970 recieveren overlegen da den kan levere mere strøm bl.a. Men den er jo uden radio, og skal du bruge det og vil ikke betale 1500,- ekstra for en seperat tuner, må du jo vælge recieveren.

Andreas44
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Jeg behøver ingen radio ! ;)
Dvs. Så er det bare ud og invistere i H/K HK970 forstærkeren ? :D

Andreas44
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hvilke muligheder har jeg for opgraderinger, hvis jeg køber den forstærker ? Hvad kan jeg tilføje ?
En dvd- og eller cdafspiller. Mere ?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Andreas44 skrev:
Hvilke muligheder har jeg for opgraderinger, hvis jeg køber den forstærker ? Hvad kan jeg tilføje ?
En dvd- og eller cdafspiller. Mere ?

1. Hvorfor ikke lytte til andre forstærkere også? Det er jo ikke sikkert at H/K er det bedste for dig. Hvad med NAD, Denon eller Marantz? Alle laver de glimrende forstærkere som er mindst lige så gode som H/K. Eller vi du få rigtig meget mere for pengene hvis du købte brugt i stedet for nyt. Der ville du fx kunne finde en Thule IA100 til omkring 3 k.

No offence, men den største opgradering du ville kunne lave, var på højttaler fronten.  

Men selvfølgelig kan du også købe DVD, CD og LP, men det kommer jo helt an på hvad du har brug for. Vil du ikke sætte TV'et til anlægget ville jeg ikke købe en DVD-afspiller. Og hører du udelukkende fra computer, ville jeg ikke købe CD-afspiller, men i stedet et rigtig godt lydkort og gode kabler mellem PC og amp.

Andreas44
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne tilslutte mit tv ;) Jeg hører kun musik på pc`en, men det er en bærbar, så kan jeg godt skifte lydkortet ? Jeg har kigget på H/K, Nad og Marantz, og hvis det skal vælge i mit prisleje, så har de stort set de samme specifikationer, så valgte at tage den med det design jeg synes bedst om, når de nu er ens musikmæssigt.
Jeg har kigget på Marantz PM4001 og NAD C352 og H/K HK970. Hvad jeg kan se er de stort set ens, men da jeg ikke er den største haj til det med hifi endnu, så kunne det da være rart med en ekspert til at kigge efter ! ;)

NAD:
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Stereo/Forstaerker/N AD_C352_forstaerker_Graa.htmNAD%20C352%20forst%E6rker

Marantz:
http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=1& ;emne=visprodukt&Gruppenr=2&ID_infoside=46081

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Andreas44 skrev:
Jeg vil gerne tilslutte mit tv ;) Jeg hører kun musik på pc`en, men det er en bærbar, så kan jeg godt skifte lydkortet ? Jeg har kigget på H/K, Nad og Marantz, og hvis det skal vælge i mit prisleje, så har de stort set de samme specifikationer, så valgte at tage den med det design jeg synes bedst om, når de nu er ens musikmæssigt.
Jeg har kigget på Marantz PM4001 og NAD C352 og H/K HK970. Hvad jeg kan se er de stort set ens, men da jeg ikke er den største haj til det med hifi endnu, så kunne det da være rart med en ekspert til at kigge efter ! ;)

NAD:
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Stereo/Forstaerker/N AD_C352_forstaerker_Graa.htmNAD%20C352%20forst%E6rker

Marantz:
http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=1& ; ; ;emne=visprodukt&Gruppenr=2&ID_infoside=46081

Nej, der er nok små chancer for at du kan skifte lydkortet i den bærbare, men til gengæld kan du købe et eksternt lydkort. Om det er samme procedure som på en stationær computer, tror jeg su skal sprøge andre om.

Den væsentligste regel når det kommer til hifi, gælder for ALT udstyr. Du kan IKKE læse dig til hvor god en forstærker er, ud fra hvor mange watt de har osv som mange fejlagtigt tror!

Som jeg kan forstå det. har du ikke lyttet tilnogen af dem endnu, vel? Det er det suverænt vigtigste når man køber hifi, det er at lytte til dem. Ingen af dem lyder ens, de er måske ikke de mest forskellige, men ens er de under ingen omstændigheder. Selvom jeg ved noget om hifi, så kan jeg ikke lytte for dig, jeg kan kun give dig gode råd og vejlede dig. Du må selv tage ud og lytte på de forskellige forstærkere.

Desuden har watt ganske lidt at gøre med en forstærkers lydkvalitet, og lige så lidt gøre med om den kan spille højt og rent. Her er strømforsyningen meget vigtigere. Men det er noget som kan ganske få producenter skriver. Derfor skal du selv ud og lytte dig til forstærkerens ydeevne. Watt-tallet er kun ganske lidt vejledende.

Angående den H/K forstærker. Så kan det godt være at den ser flot ud osv osv, men fronten er altså noget plastik-bras som ikke er set billigere i den prisklasse før. Jeg skal ikke kunne sige om kvaliteten af knapperne og volumekontrollen er ligeså dårlige, altså om de nemt nemt går i stykker, men de kunne man forledes til at tro.

Andreas44
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Okay, mange tak for hjælpen !
Så vil jeg ud og lytte hvilken en der er mest min smag ;)

Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 August 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Andreas44 skrev:
Jeg behøver ingen radio ! ;)
Dvs. Så er det bare ud og invistere i H/K HK970 forstærkeren ? :D

Så kan du jo ikke høre P3 

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Andreas44 skrev:
Okay, mange tak for hjælpen !
Så vil jeg ud og lytte hvilken en der er mest min smag ;)

Og det behøver sq ikke at være arbejde!

Andreas44
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Haha. Emil, jeg kan jo altid købe en Tuner senere ikke ;)
Nej det er rigtigt :P Det skal nydes :D

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes