Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Cerwin Vega CLS-12 ... Kun til larm? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
manna_mann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 August 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hører rockmusik. Somme tider hård metal. Men skruer aldrig ufatteligt højt op, for det første af hensyn til mine egne sarte ører, dernæst af hensyn til forældre og naboer.
Idag var jeg i Hifiklubben for at prøve Dali ikon 6 som jeg har læst meget om - sætter noget rock på, men ka godt høre at lyden ikke er optimal. Som om de to "kasser" jeg lytter til ikke ka rumme al den forvrængede elguitar, bas, skrig, trommer og så videre (meget subjektivt beskrevet, ja, men ikke desto mindre ikke en god lytteoplevelse). Efter bla. at have prøvet et par B&V, ender jeg op foran Cerwin Vega CLS-12 og CLS-15, og her synes jeg pludselig at lyden blev mere fyldig og med en bedre bas-bund. Kan andre nikke genkendende til dette? Findes der andre højttalere med denne egenskab, som ikke nødvendigvis er designet til at kunne rive huse ned med lyd?
Det er med andre ord ikke lydtryk jeg er ude efter.
Til top Vis manna_mann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manna_mann

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 August 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Ja hvis du smidder en sub på så får man netop den dybe bas du savner.

Men der er Dali concept serien ellers er der noget som klipsch. Lyden i Klipsch er fantastisk, bassen rykker også kan de spille højt hvis det endelig gælder uden at det direkte er det de er byget til. Har jeg tidliger anbefalet i samme samhæng.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 15 August 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Tror det du har hørt er at Dali'en og B&W'en afslørede at musikken var meget dårligt indspillet, og derfor ikke lyder så godt som man forventer.

Da du så sad foran CV'erne, lyder det igen "rigtigt" fordi de ikke er så afslørende for om musikken er godt indspillet.

Men CVerne kan selvfølgelig grundet deres størrelse gå dybere ned, og derfor måske lyde større. Men Dali'erne og B&W'erne præsenterere immervæk mere lyden som den bør lyde end CV'erne som farver meget, og ikke spiller rent. Måske derfor de forvrængede guitarer lød bedre med en højttaler med en "beskidt" lyd?

Desuden har de bestemt mere bas, men bestemt ikke bedre bas efter min mening...

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

manna_mann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Tror det du har hørt er at Dali'en og B&W'en afslørede at musikken var meget dårligt indspillet, og derfor ikke lyder så godt som man forventer.

Da du så sad foran CV'erne, lyder det igen "rigtigt" fordi de ikke er så afslørende for om musikken er godt indspillet.

Men CVerne kan selvfølgelig grundet deres størrelse gå dybere ned, og derfor måske lyde større. Men Dali'erne og B&W'erne præsenterere immervæk mere lyden som den bør lyde end CV'erne som farver meget, og ikke spiller rent. Måske derfor de forvrængede guitarer lød bedre med en højttaler med en "beskidt" lyd?

Ja, det album jeg hørte er ikke nødvendigvis nogen mester-produktion, og tanken med kvalitet af kilden strejfede mig i den grad da jeg prøvede Dali'en - klart at jeg skulle have prøvet med en anden CD(!)
Men så står jeg jo og ska vælge mellem den røde og den blå pille ... har i hvert fald ikke tænkt mig at ha et anlæg hvor jeg skal opsøge albums på grundlag af lydkvalitet frem for musik-kvalitet

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 15 August 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

manna_mann skrev:
Mastervol skrev:

Ja, det album jeg hørte er ikke nødvendigvis nogen mester-produktion, og tanken med kvalitet af kilden strejfede mig i den grad da jeg prøvede Dali'en - klart at jeg skulle have prøvet med en anden CD(!)
Men så står jeg jo og ska vælge mellem den røde og den blå pille ... har i hvert fald ikke tænkt mig at ha et anlæg hvor jeg skal opsøge albums på grundlag af lydkvalitet frem for musik-kvalitet

Uanset hvad så er det meget svært (hvis ikke umuligt) at finde en hifi højttalere der har bas som Cerwin Vega ved lav niveau (rettet og tak) ville helt klart finde nogle oki HT'er også smide en sub på. ville være den bedste løsning efter min mening.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 August 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Sonny: Niveau...  Bare en venlig tanke!

I øvrigt så har jeg lidt oplevet det samme, med hensyn til de dårlige produktioner... tror man kan sige det er bagsiden af medaljen, når vi snakker hifi-anlæg der er bedre end Bilka's til 499,-

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 16 August 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Jep det kan tænkes, men som regel laver musikkerne lyden så god som overhovedet muligt, der er ingen idé i at lave noget l**t hvis man har mulig for andet.

Til manna_mann: Hvis du kan lide lyden i Cerwin Vega jamen så er sagen klar, køb dem. Jeg har en ven der har haft sine i 5 år nu, og stadigt synes de lyder skide godt, også selvom bassen er skruet helt op på forstærkeren og glassene ryster ovenpå . Sådan er vi jo forskellige, men det er stadigt sådan at man skal købe det man selv kan lide, ikke det andre kan lide. Inden du smider dig ud i det, kunne du også se på nogle af de store Dali modeller, der måske er lidt mere rock og partylike orienteret end Ikon serien er.

Tog et lyt til Dali Concept 10, eller Concept 8.

Så er der også en Dali AXS10k, jeg har ikke hørt specielt godt om dem, men det er jo ligemeget hvis du kan lide dem.

Hvis ingen af disse kan overgå CV'en, jamen så køb dig et sæt cv og invitere gutterne på et par øl og noget bas. Husk bare på at de lyder klart bedst med en god forstærker, hvis det skal være noget fra HFK, så gå efter nogle af de store Nad modeller. Ellers er der H/K som jeg er sikker på også er en god forstærker at sætte på dem.

Mvh

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

manna_mann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hey Ascari.. Tak for et svar der talte for at jeg sku købe Vega'erne (csl-12), var med mutter ude og hente højttalerne igår før jeg så din post
Men er helt klart blevet forelsket i dem allerede! Glemte måske at fortælle at de er mine første hi-fi-højttalere nogensinde, og på den måde er det en hel ny verden i forhold til hva jeg ellers har lyttet på...
Angående resten af anlæget havde jeg på forhånd overtaget forældrenes Denon forstærker + CD, købt i hi-fi-klubben for en 12 år siden. Vurderer at ampen har rigeligt med kræfter, eftersom den allerede med volumen på kl. 9 spiller rigeligt højt efter min smag. (Er det rigtigt vurderet?)

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

manna_mann skrev:
Hey Ascari.. Tak for et svar der talte for at jeg sku købe Vega'erne (csl-12), var med mutter ude og hente højttalerne igår før jeg så din post
Men er helt klart blevet forelsket i dem allerede! Glemte måske at fortælle at de er mine første hi-fi-højttalere nogensinde, og på den måde er det en hel ny verden i forhold til hva jeg ellers har lyttet på...
Angående resten af anlæget havde jeg på forhånd overtaget forældrenes Denon forstærker + CD, købt i hi-fi-klubben for en 12 år siden. Vurderer at ampen har rigeligt med kræfter, eftersom den allerede med volumen på kl. 9 spiller rigeligt højt efter min smag. (Er det rigtigt vurderet?)

Tillykke med ine nye "hifi" højttalere! Ang. den Denon, hvad er det for en model?

Normalt har Denon ikke det store kraftoverskud, og jeg tror måske ikke helt at den kan trække dem umiddelbart.

manna_mann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Tillykke med ine nye "hifi" højttalere!

Ja, jeg definerer nu engang hi-fi som det der kommer ud af hi-fi klubben 

Denon'en hedder DRA-435R. Hvis det sir nogen noget?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hmm, tror nu alligvel at din denon er lidt tynd armet. en 80 watt ville nok være ok, men din Denon har "kun" 55 watt i 8 ohm. Det tror jeg desværre ikke helt er nok til holde dine CV'er i et jerngreb.

Højt kan de nok godt spille, men det bliver med en del forvrængning og generelt skidt lyd (mere end i forvejen... (ej skal nok la' være...  ))

Men gør dig selv den tjeneste at anskaffe dig en mere kraftig forstærker. Evt. kunne du koble en effektforstærker på hvis din Denon har pre out, og så er du kørende!

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

manna_mann skrev:
Mastervol skrev:

Tillykke med ine nye "hifi" højttalere!

Ja, jeg definerer nu engang hi-fi som det der kommer ud af hi-fi klubben 

Denon'en hedder DRA-435R. Hvis det sir nogen noget?

Hvis du har penge synes jeg du skal se dig om efter en NAD forstærker, hvis du er til brugt så en NAD 319 på 2x125 watt til omkring 2500, der vil være en kæmpe forskel. Ellers en NAD c352 eller c372 fra HFK, der vil være meget mere at hente i dine cv'ere med sådan nogle bagved.

Men godt at høre at du er glad for dine CV'ere, håber du har taget gutterne med på en god lytter og nogle øl? Det skal gøres en gang imellem, så forstår de alting bedre bagefter   

manna_mann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Ok. Det blir så mit næste købsmål , en effektforstærker, for min Denon har pre-out. Og indtil da vil jeg glemme at mine højttalere ikke yder deres bedste 

Jeg skal da lade kammeraterne vide at jeg har fået nye højttalere, og måske endda inspirere dem! Kender nemlig ikk nogen som går sådan rigtig op i lydkvalitet (herre gud Mastervol! de må da ku lidt mere end PC-højttalere!).

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

manna_mann skrev:
Ok. Det blir så mit næste købsmål , en effektforstærker, for min Denon har pre-out. Og indtil da vil jeg glemme at mine højttalere ikke yder deres bedste 

Jeg skal da lade kammeraterne vide at jeg har fået nye højttalere, og måske endda inspirere dem! Kender nemlig ikk nogen som går sådan rigtig op i lydkvalitet (herre gud Mastervol! de må da ku lidt mere end PC-højttalere!).

Ja, og så en hel del til.  Men High Fidelity højttalere (høj troværdighed) er de jo ikke.

Men jo, laaaangt bedre end PC højttalere. Og husk nu ikke at gå rigtig til den med volumen med den Denon, for du skulle jo nødig brænde diskanterne af.

manna_mann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hej igen.. Undskyld jeg ikk har været på den i lang tid, min harddisk brændte sammen for nogle uger siden.

Indtil videre har jeg ikke været over "kl. 10" på min Denon-forstærker, og mht. de skrækhistorier jeg har hørt om folk som har brændt store højttalere af med en "lille forvrænget lyd", synes jeg at der har været tale om at folk har skruet volumen-knappen helt op.

Kan der ske noget farligt i mit tilfælde?

Mener i stadig jeg har brug for nogle WAAATTTSSS!!!?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Ikke hvis du selv er tilfreds, det eneste det gælder om er at være opmærksom på hvornår det lyder grimt.

manna_mann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Ja, grimt lyder det ikke!! Har efterhånden fået et ret intimt forhold til de højttalere.. uhmmm

Ka vel argumenterer med at det ikke nødvendigvis er den høje troværdighed jeg går efter, nærmere det "punch" som diverse designere af guitar- og bas-forstærkere har tænkt ind i deres produkter!
Men ska man lytte til optagelsen af la os sige en cello der spiller solo, er det jo en hel anden sag, da man her helst godt vil være i stand til at høre nogle fine strengevibrationer som resonerer ud gennem et nøje udvalgt stykke træ, hvilket mange andre højtalere med garanti bedre vil kunne gengive!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes