| Sendt: 17 August 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, rumbehandling kan hjælpe. Det er ikke et område jeg er så voldsomt bevandret indenfor, men om du søger på 'basstraps' vil det nok dukke op en del.
Der findes som sagt også elektronisk rumkorrektion. Velodyne har en fuldautomatisk, men dog fungerer den automatiske justeringen så ringe at den bør bruges manuelt. Infinity og SVS har en 1 bånds PEQ som kan dempe en ruminduseret top.
Elektronisk rumkorrektion kan også købes i løsvægt fra Velodyne, eller Behringer for henholdsvis 7000 og 750kr. Jeg har selv løsningen fra Behringer, og har skrevet en brugeromtale af den.
Men før du køber noget som helst så ville jeg ha set på indstillingene. Først og fremmest så skal højtalerene være sat til 'small' sådan at ikke både de og subwooferen spiller med i samme frekvensområde. Når det så er gjort ville jeg slukke for subben og la højtalerene alene spille bas for at høre om det fremdeles runger. Gør det det så skal du til at flytte rundt med højtalerene. Gør det det ikke så skal du først forsøge at tjekke volumet på subben, og om ikke det hjælper så skal du til at flytte rundt med subben. (Det kan også nogle ganger være nemmere at flytte lyttepositionen)
Når du skal flytte rundt med subben kan det være godt at være to, En til å bære subben, eller om det er en voksen sub så skal man være 3 og ha 2 til at bære subben. Uanset, den sidste personen skal sitte i lyttepositionen og lytte til musik. Når lyden bliver som bedst skal bærerene sætte fra sig subben og gå hjem.
Om du ikke har nogen der gidder at bære subben for dig så skal du sette subben i lyttepositionen (op i sofaen, eller stolen) også skal du selv ned på alle 4 og krabbe rundt mens du lytter til noget bastung musik. Der musikken lyder bedst skal du så heretter sitte og lytte, eller eventuelt så kan du la subben stå i positionen du finder og selv flytte tilbage til sofaen. 
Om du som minimum har en mikrofon kan du gå mere proffesionelt til værks. Der findes et gratisprogram der hedder RoomEQ Wizard der kan måle din frekvensrespons. På den måden kan du i løbet af 10 sekunder få visualiseret problemet og hurtigt måle endringene når du flytter enten højtalere, sub eller lytteposition. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|