Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 August 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hey alle. Når jeg hører musik eller ser film hvor der er meget bas er det som om mit rum runger, eller så ved jeg ikke om det er fordi min sub ikke er indstillet rigtigt.

Men når det er, er det som om hele rummet spiller med, og den står på en flise med 8 sd-feets under. Men er det acustiken i mit rum? Har en skråvæg, og på de andre er der rimelig tomt. Kan det være fordi mine vægge er for bare?
Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Sendt: 16 August 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Ja, få nogle tæpper og bløde møbler ind.

Dernæst kan der være en bestemt (bas-)frekvens, som forstærkes af rummet.

Det sidste kan mulig ikke helt løses med tæpper mv., men evt. skal der rumkorrektion til. Men prøv først at flytte højttalerne lidt ud fra bagvæggen og sidevæggene. Ligeledes med subben.

Hvis du har trægulv og gipsvægge, ja så er det straks sværere...

mvh

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Sendt: 17 August 2006 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har både trægulv og gipsvægge  Men jeg skal prøve at hænge noget op på væggene? Hmmm så må jeg lige prøve og finde noget alternativt 
Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 August 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Bastoners bølgelængde kan være flere meter. Bløde materialer og tæpper hjælper intet overhovedet, de har kun effekt ved kortere bølgelængder, mest i diskanten. Bulder i bassen skyldes så godt som altid rumresonanser i form af stående bølger. Naturligvis kan det ikke afvises at din sub enten er meget buldrende i sig selv (dette rammer f.eks. ofte såkaldte båndpas-typer, hvor lyden kun kommer ud i dit rum via basporte, men selve basenheden ikke er synlig, da den er gemt inde i kassen). Og det er da også rigtigt at et rum bygget op med bløde vægge eller lofter (forskellige former for gipsplader eller træplader på træ-skelet) både suger kraften ud af bassen og kan udtvære den i tid, men det er min helt klare erfaring at stående bølger næsten altid er problemet. Altså det at de meget lange bas-bølger skiftevis har differens-punkter og sum-punkter alt efter hvor du befinder dig i dit lytterum. I et sum-punkt er der maksimum niveau, og løftet kan være meget betydeligt. Normalt er metoden at flytte subwooferen eller dig selv rundt i rummet indtil du opnår en god balance mellem præcision og basniveau. Visse af de mere avancerede subwoofere indeholder justeringer, som kan kompensere for problemet. Infinity har i de dyre modeller noget automatisk noget (rabos), og Velodyne noget mere manuelt. Der er jo også mulighed for at benytte en klassisk equalizer til at rette op på frekvensgangen. Men forsøg først at med at flytte rundt på din sub. For det er vel ikke fordi du har sat din øverste delefrekvens alt for højt, vel? Mange subber kan jo indstilles til at spille helt op til ca. 200 Hz, og det er altså temmelig højt til sub-brug.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 August 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Hej, rumbehandling kan hjælpe. Det er ikke et område jeg er så voldsomt bevandret indenfor, men om du søger på 'basstraps' vil det nok dukke op en del.

Der findes som sagt også elektronisk rumkorrektion. Velodyne har en fuldautomatisk, men dog fungerer den automatiske justeringen så ringe at den bør bruges manuelt. Infinity og SVS har en 1 bånds PEQ som kan dempe en ruminduseret top.

Elektronisk rumkorrektion kan også købes i løsvægt fra Velodyne, eller Behringer for henholdsvis 7000 og 750kr. Jeg har selv løsningen fra Behringer, og har skrevet en brugeromtale af den.

Men før du køber noget som helst så ville jeg ha set på indstillingene. Først og fremmest så skal højtalerene være sat til 'small' sådan at ikke både de og subwooferen spiller med i samme frekvensområde. Når det så er gjort ville jeg slukke for subben og la højtalerene alene spille bas for at høre om det fremdeles runger. Gør det det så skal du til at flytte rundt med højtalerene. Gør det det ikke så skal du først forsøge at tjekke volumet på subben, og om ikke det hjælper så skal du til at flytte rundt med subben. (Det kan også nogle ganger være nemmere at flytte lyttepositionen)

Når du skal flytte rundt med subben kan det være godt at være to, En til å bære subben, eller om det er en voksen sub så skal man være 3 og ha 2 til at bære subben. Uanset, den sidste personen skal sitte i lyttepositionen og lytte til musik. Når lyden bliver som bedst skal bærerene sætte fra sig subben og gå hjem.

Om du ikke har nogen der gidder at bære subben for dig så skal du sette subben i lyttepositionen (op i sofaen, eller stolen) også skal du selv ned på alle 4 og krabbe rundt mens du lytter til noget bastung musik. Der musikken lyder bedst skal du så heretter sitte og lytte, eller eventuelt så kan du la subben stå i positionen du finder og selv flytte tilbage til sofaen.

Om du som minimum har en mikrofon kan du gå mere proffesionelt til værks. Der findes et gratisprogram der hedder RoomEQ Wizard der kan måle din frekvensrespons. På den måden kan du i løbet af 10 sekunder få visualiseret problemet og hurtigt måle endringene når du flytter enten højtalere, sub eller lytteposition.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes