Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Basrefleks vs. trykkammer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter_N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 18 August 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har besluttet at købe et sæt DALI ikon til surround, men jeg er blevet i tvivl mht. subwooferen

Det letteste var jo nok bare at køb en en IKON sub, men da jeg åbenbart er til stram kontrolleret bas var det måske i virkeligheden bedre at købe en sub med lukket kabinet.

Men hvor stor forskel er der i lydbilledet fra de to typer subwoofere har det overhovedet nogen betydning for mit utrænede øre om jeg vælger den ene eller den anden type..

Jeg har også hørt at en trykkammer sub var bedst til små rum, passer det ?

Jeg havde egentlig regnet med at jeg kunne nøjes med et sæt DALI Concept men da jeg hørte IKON var jeg solgt, for dælen de spiller godt.

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg fisker lidt efter at købe en en Concept sub i stedet for den noget dyrere IKON, ville det gå an tror i ?

Jeg er ny i faget men jeg prøver at følge lidt med her på forum, men når i snakker om delefrekvenser, faseforskydning osv. står jeg helt af

Kan jeg lytte mig til den bedste sub i en forretning og umiddelbart få den til at spille på samme måde hjemme i stuen ?

Til top Vis Peter_N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter_N

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 18 August 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

System Audio laver subs hvor du selv kan skifte mellem trykkammer og refleks drift.

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 August 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Lydsignaturen bestemmes ikke så voldsomt meget af hvilket design der er valgt, men af hvordan designet er implementeret.

Genrelt kan du sige at en portet sub bør være stor for at fungere optimalt, og at en lukket sub ikke vil kunne konkurrere med en stor portet med tanke på lydtryk i de dybeste frekvensene.

Concept subben vil ikke være god nok til dit opsæt, og vil kun komme til at blive en kilde til irritation. Ikon subben er en lille portet sub og vil ikke kunne gengive de dybeste frekvensene uden at det består af mere end 100% forvrængning.

Så jeg vil anbefale at du ser på en fysisk større portet sub, eller en dyrere lukket. Alt andet er for store kompromisser. Jeg har selv brugt masser af tid på at lytte til, købe og sælge subs i jagten på noget der duger og jeg har endt op med SVS der kun sælges via internet, men som da også samtidig tilbyder langt bedre ydelse pr. krone end hvad du finder andre steder.

Om du vil kan jeg godt uddybe det jeg siger, men jeg vil anbefale dig at starte med at læse brugeromtalen i min signatur.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Peter_N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Tak for dit råd ManicMiner

Jeg har læst din brugeromtale og jeg tror jeg vil nøjes med 10éren i første omgang, prisen er jo ikke skræmmende.

Jeg tror heller ikke jeg fik lov til at installere et "hundehus" alligevel, forøvrigt forlanger konen subwooferen opstillet i det ene hjørne, jeg håber det går an 

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 21 August 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Peter_N skrev:

Jeg har læst din brugeromtale og jeg tror jeg vil nøjes med 10éren i første omgang, prisen er jo ikke skræmmende.

Jeg tror heller ikke jeg fik lov til at installere et "hundehus" alligevel, forøvrigt forlanger konen subwooferen opstillet i det ene hjørne, jeg håber det går an 

Jeg kan næsten regne ud, at vi har nogenlunde samme setup hvad angår højttalerne?

Jeg har netop bestilt en SVS PB10-ISD og håber den kommer en af de nærmeste dage. Jeg ville selvfølgelig helst have haft en Ikon sub pga. designet ville matche, men jeg valgte at sætte lydkvaliteten højere. Hvis du kan leve med at subben er i hvid, kan du få den en PB10-ISD leveret til døren for ca. 4800. Hvis du skal have PB10-NSD (valgfrit mellem sort og hvid) koster den ca. 5500. Der er ingen forskel ydelsesmæssigt overhovedet, men den hedder nu NSD fordi SVS selv er begyndt at producere elementet. Jeg valgte at spare de 700, da jeg er fattig studerende, og desuden tror jeg sagtens en hvid sub kan fungere til min Ikon'er, men det vil tiden jo vise .

Held og lykke med dit valg.

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 21 August 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Peter_N skrev:

Et hjørne er tit den optimale pladsering for en subwoofer, dog selvfølgelig ikke uden undtag.  Det er også alltid et spørgsmål om hvor meget arbejde en vil legge ned i kalibrationen af en subwoofer. Om du skal gå virkeligt nøje til værks så skal du anskaffe dig en lydtryksmåler, men jeg vil nu anbefale babysteps til at begynde med og nøje sig med at bruge ørene.

Jeg ser også tit mange sige at den skal ha et par timer før den løsner. Det var dog ikke min oplevelse, som du kunne lese i brugeromtalen så fik den fuld hammer med Finding Nemo fra første sekund, også tror jeg at den løsnet i løbet af sekunder

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Peter_N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Min gamle 8" sub var placeret i et hjørne og den brummede så vildt at jeg måtte skrue helt ned for den.

Men det skal også lige siges at det var et komplet sæt fra Panasonic til 4000 kr. uden de vilde indstillingsmuligheder, så det sæt røg hurtigt på loftet hvor min 9 årige søn flittigt forsøger at tage livet af det

Nok det største fejlkøb jeg nogensinde har gjort

1000 watt RMS, jo jo

Nå men af skade bliver man klog men sjældent rig. Så nu starter jeg da bare forfra med noget ordentligt grej til rimelige penge..

Tak for jeres input.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes