Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 06:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Spade, Banan eller ingen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 August 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Ville gerne høre jeres mening på ovenstående eller info om samme, Har enten spade eller banan indflydelse på lyden, jeg tænker på renhed, gengivelsen, osv...

Det er stereo og ikke SS.

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 August 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Jeg deler det lige lidt op

Ved ingen:

Så er der jo intet tab igennem et andet emne som et stik, men afhængigt af lederen kan kontaktforholdet varierer meget (tynde ledere eller enkle tykke ledere) det stiller samtidig store krav til omhyggelig tilslutning og gode bøsninger på anlæg/ht

Banan:

Der er mange forskellige kvaliteter, og det svageste led kan nemt opstå her hvis man bare køber nogle billige stik, fordele er at de er meget nemme at monterer, så skiftes der mellem flere ht'er er de et hit.

Spader:

Jeg vil nok påstå at spader er "bedst" da der er mulighed for en stor kontaktflade på forstærker/ht, men de er en lille smule langsommere at skifte rundt imellem udstyr...

Håber de giver mening selvom det er skrevet en sen lørdag aften

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 August 2006 kl. 06:48 | IP-adresse registreret  

Man får jo dobbelt så mange samlinger hvis man monterer stik på sine højttalerkabler og dermed dobbelt så mange muligheder for svigt. Jeg kan ikke se hvordan lyden skulle blive bedre af det. Hvis man har et rimeligt kraftigt kabel i en god skrueterminal kan det vist ikke gøres bedre.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 August 2006 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Jeg holder med om at minimere antallet af samlinger.

Hvis man skal terminere, synes jeg at BFA bananstik giver det bedste resultat, de har en stor kontaktflade og sidder stramt i bøsningerne.

Spader kan efter min mening vride sig løse, hvis ikke man strammer dem jævnligt.

bo kristiansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 August 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Ulempen ved ikke at terminere er at korrodering af metallet, dvs man skal afisolere det yderste af sit kabel end gang imellem. Og det er ikke særligt smart ved især dyre kabler der er "afstemt" efter en bestemt længde.
Til top Vis bo kristiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bo kristiansen

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 August 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Det er vel et "must" at man fortinner enderne med loddetin, hvis de er uden terminering.

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Sendt: 20 August 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Efter min mening bør man altid terminere sine højttalerkabler.

Både spader og bananer giver gode resultater, men jeg hælder klart til bananer, da de virker mindre afhængige af kvaliteten af hun-bøsningen, for at få et godt resultat.

Mine klare favorit-bananstik er Eichmann's Bajonetplugs. Specielt i sølvudgaven.

Mvh

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
Det er vel et "must" at man fortinner enderne med loddetin, hvis de er uden terminering.

Tin under pres flyder ud, så et fortinnet kabel i en skrueterminal vil med tiden give en dårligere forbindelse end et kabel der ikke er fortinnet.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

slotman skrev:

Efter min mening bør man altid terminere sine højttalerkabler.

Både spader og bananer giver gode resultater, men jeg hælder klart til bananer, da de virker mindre afhængige af kvaliteten af hun-bøsningen, for at få et godt resultat.

Mine klare favorit-bananstik er Eichmann's Bajonetplugs. Specielt i sølvudgaven.

Mvh

Mener du dem her :

http://audiofoni.no/index.php?id=101&tid=news&PHPSES SID=ab634c1454134b30c6e82991dcb33ae0

Såvidt jeg kan se monteres de med en lille skrue. D.v.s. at kontakten mellem kablet og stikket skabes ved en lille skrue mod kablet. Hvorfor skulle det give bedre kontakt end den større skrue i skrueterminalen på forstærkeren/højttaleren? Desuden får du så en kontaktflade mere mellem stikket og terminalen som også kan svigte. Det må da give et dårligere resultat. I praksis er der dog nok ikke andet væsentligt tab end det økonomiske.

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Sendt: 20 August 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hej Stanley,

Ja det er de banan'er du har fundet link til. Den lille skrue du kan se på billedet er ikke til fæstning af kablet, men til at holde kablet mod at man hiver i det. Selve forbindelsen mellem kabel og banan foregår via lodning og/eller crimpning.

Som nogle også nævner har du problem med korrotion af kablet hvis det ikke bliver termineret, eller i det mindste loddet i enden. Du får en klar bedre forbindelse fra kabel til stik ved at bruge noget at terminere med.

Ideen med Bajonetplugs er at der er en veldefineret forbindelse mellem han og hunstik.

Ulempen ved uterminerede kabler er at der bliver en dårlig defineret forbindelse.

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 August 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Lod kablerne direkte på delefilteret - og tilsvarende direkte på udgangstransistorerne... det er godt nok upraktisk..
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Hej Slotman

Okay,det forbedrer så din løsning hvis stikket er loddet på. Jeg tror dog stadig ikke at du opnår noget ved at bruge stik fremfor en solid skrueterminal. Jeg har aldrig oplevet svigt hvor ledninger er monteret med skrueterminaler eller ved samlemuffer og lignende internt i apparater. Derimod er diverse stikforbindelser noget af det første man kigger på ved fejlfinding efter periodiske fejl.

Med de skrueterminaler der benyttes idag på forstærkere af en rimelig god kvalitet og de kabler der bruges mener jeg stadig ikke at der er et reelt behov for nogen forbedringer. Et korrekt monteret kabel giver en 100% sikker forbindelse. Jeg kan dog godt forstå at der er nogen der gerne vil sælge 8 bananstik for 2200 kr.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

DJ Sjønne skrev:
Lod kablerne direkte på delefilteret - og tilsvarende direkte på udgangstransistorerne... det er godt nok upraktisk..

Det er nok de færreste der vil vælge den løsning, men hvis jeg mente at der var et reelt problem med tilslutningerne, ville jeg gøre det. Jeg tænkte faktisk på den løsning tidligere idag, da det må være den ultimative løsning. Så kunne man jo købe en masse god musik for de 2200 kr. man sparer.

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 August 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

jo flere forskellige materialer strømmen skal passere - jo flere diodeeffekter skal strømmen kæmpe sig igennem.

ret enkelt,ikk?

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes