Emne: Nyt surround system ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Zander Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 14 September 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Jeg er en fyr på 17 år som i alt for lang tid gået og ønsket mig et surround system. Jeg har undersøgt så meget
jeg kunne og er nu kommet frem til at købe:
Denon AVR 2307 AV-Receiver til 4770 kr i Tyskland. Til denne receiver kan tilkobles en "Denon ASD-1R iPod
Docking Station" som jeg overvejer at købe. Den gør at jeg kan browse min iPod igennem på tv'et med Denon's
fjernbetjening - virkelig fed funktion! Jeg har endnu ikke bestemt mig for hvilken DVD-afspiller jeg vil købe,
men overvejer en af Denons billige modeller. Måske I kunne give mig andre forslag?
Mht. højttalerne står jeg rimelig meget på bar bund. Jeg har ingen højttalere i forvejen, men ønsker alligevel
ikke et færdigsamlet system. Jeg vil hellere selv samle forskellige højttalere. Jeg ved ikke om man bare kan
blande forskellige højttalermærker eller om man skal holde sig til én slags..? Jeg har hørt at S&W ikke fungerer
så godt til Denon receivere..? Mit budget er stramt og jeg vil derfor gerne forsøge at holde det under 6000 kr
for højttalerne (helst inkl. sub). Jeg overvejer at købe højttalerne brugt for at sænke prisen yderligere.
Jeg vil være glad hvis I kan foreslå nogle gode, men økonomiske, højttaler-kombinationer til mit nye System.
På forhånd tak.
Zander
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 14 September 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når det drejer sig om surround er det afgørende at de højtalere man bruger alle har den samme klangfarve - ellers ændrer lyden af f.eks. en bil sig, når den kører "forbi" / panoreres fra den ene side til den anden hhv. fra front til bag. Jeg vil derfor klart fraråde dig at samle forskellige højtalere sammen - selv om de hver for sig kan lyde fantastisk, vil du næsten helt sikkert ende med et usammenhængende surround lydbillede. I den prisklasse du snakker om, har KEF et sæt til 5000,- bestårende af 4 satellitter, en center og en sub - satellitterne ser ikke ud af meget og kommer nok til kort hvis du vil spille heavy metal på koncertniveau... men de er geniale til surround og spiller alligevel godt op.
KEF KHT 2005 MK II i Fona En anden mulighed jeg kan anbefale, har dem selv, er Tannoy's Sensys serie . De er p.t. på tilbud og Front-højtalerne kan de fleste steder fås til 1000,- centeren til 1500,- - jeg bruger selv to fronter som baghøjtalere, da baghøjtalerne i serien ikke var på tilbud hos min forhandler. Så mangler du godt nok en subwoofer, der vil jeg henvise til brugtmarkedet, hvis du skal holde dig indenfor dit budget, men så burde det også være muligt. (Mht. subwoofer er det ikke på samme måde som fronter, bag-HT og center afgørende, om den matcher de øvrige HT'ere) Tannoy'erne kan skubbe noget mere luft end de små KEF'er, og de kan virkelig spille op med mange meget større (gulv-)højtalere, både hvad angår lydkvalitet og lydtryk. Tannoy Sensys serien på tilbudHåber ovenstående kan hjælpe dig lidt videre i din søgen. MVH.
|
| Til top |
|
| |
Zander Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at KEF-systemet så list tamt ud designmæssigt - man skal kunne se at der ligger en smule kraft gemt i
dem. Jeg har kigget på Tannoys Sensys serie og det ser ret godt ud. Hvis denne serie bliver mit valg skal jeg altså
købe to sensys1 som fronthøjttalere, men skal de så også bruges som baghøjttalere som du siger? Og fungerer
det? Til sidst skal jeg så have en sensysC som center. Men hvad er SensysR så? Jeg fandt ud af at "R" står for
rear effekt, men det hjalp mig ikke rigtigt til at forstå det.. :P
Forresten: Er Sensys2 meget bedre end Sensys1? Jeg vil helst gerne undgå gulvhøjttalere, da de fylder..
Zander
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 14 September 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger to Sensys1 til front, og to til bag, altså fire ialt. Plus en SensysC til center.
SensysR er en Sensys1 i et lidt mindre kabinet uden basrefleksport, men med samme enheder så klangfarven er ens. Da Sensys1 kostede det samme som SensysR valgte jeg 1'erne, også til baghøjtalere, da de har noget mere bas.
Sensys2 er en gulvmodel med to bas/mellemtone-enheder. Jeg synes 1'erne spilller rigeligt op i min stue, så medmindre du har en mindre balsal, mener jeg ikke de er nødvendige - og de fylder jo unægteligt noget mere...
MVH.
|
| Til top |
|
| |
Zander Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så 4 stks. Sensys1 og 1 stk. SensysC - i alt ca. 5.750 - det er overkommeligt. Men så mangler jeg som sagt
bare en subwoofer og en dvd-afspiller. Hvor vigtig er subwooferen til dette her system? Er det overhovedet
nødvendigt? Hvis ja, hvilken slags kan du så anbefale? Og kan du anbefale nogle steder man kan købe brugt, godt
og billigt?
Så er der en anden ting jeg gerne vil vide, de fleste receivere kan både spille stereo og surround, ikke? Hvordan
funger stereoafspilning i et surroundsystem?
Forresten er receiveren jeg kigger på et 7.1 system, men jeg behøver ikke 7 højttalere med det samme. Men er
det ikke noget med at man kan udnytte de to tomme højttaler-udgange til at forstærke de to front-højttalere eller
noget i den retning?
Er der derudover nogle oplysninger jeg bør vide før jeg begiver mig ud i surround-junglen?
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 15 September 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt korrektmed antallet af højtalere :-)
Jeg har selv en JBL subwoofer med 150 watt effektforstærker indbygget - fik den på tilbud hos KT Radio til 2200,-
Sensys spiller rimelig dybt for højtalere i den størelse (ned til 49Hz), men de mangler den helt dybe bund til eksplosionerne i War of the worlds og når ballrog'en buldrer gennem Moria's miner i LOTR... du kan dog sagtens starte uden, og så spare op eller vente til det rigtige brugttilbud viser sig. Har lige set storebroderen til min subwoofer på QXL til under 2000,- ... det kan godt betale sig at købe den slags brugt, og QXL, Den blå avis eller dette sites køb/salg/bytte-marked er gode steder at lede.
Du har også ret mht. 7.1 og de "overskydende" to kanaler - hvis dine højtalere er lavet til det, kan du "bi-amp'e" dem, hvilket vil sige du bruger en kanal til diskanten og en kanal til basen per højtaler - i alt fire effekt-kanaler til fronterne. Tannoy Sensys kan bi-amp'es ;-)
Jeg har selv en Pioneer 969 DVD, men eftersom du vil købe en Denon DVD ville jeg nok købe en af Denons mindre DVD-modeller, da de så nok snakker bedre sammen... så behøver du også kun en fjernbetjening for at styre både recieveren og DVD'en.
Mht. stereo, så vælger jeg bare stereo-mode på min reciever istedet for en surround-mode, så spiller den kun på fronterne og med subwooferen som et 2.1 anlæg. Er ret sikker på du kan gøre det samme på Denon'en.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 15 September 2006 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om der er andet du skal være opmærksom på ?
Ja, helt sikkert... it's a jungle out there! ;-)
Men det vigtigste er at du bruger dine ører og finder noget DU synes lyder godt. Hvad der lyder godt er en smagssag og meget individuelt...
Du skal jo også ha' nogle kabler til at sætte det hele sammen - og der kan man næsten starte religionskrige imellem tilhængere af high-end kabler til flere tusinde kroner meteren, og folk der ikke mener det gør den store forskel... mit råd er, at du kan starte med nogle billige kabler så du får det hele op og spille uden at det koster en formue alene i kabler, så kan du altid skifte dem ud efterhånden som du får prøvet dig frem og måske finder noget du synes lyder bedre.
Kan se du er fra Nordsjælland... hvis du ind imellem kommer til København (Valby), er du velkommen til at kigge forbi og høre mine Tannoy spille - vi kan så slå sub'en fra og så kan du jo vurdere om det er til at leve uden til at starte med... send en privat besked hvis du er interesseret, så finder vi en dag/aften...
MVH.
|
| Til top |
|
| |
Zander Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2006 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke noget valg mht. subwooferen - jeg må spare op  ..og som du siger, vente til et godt tilbud
kommer. Men det lyder virkelig som om at disse højttalere er velegnede til mine behov. Ved du hvor lang tid
tilbuddet varer? Jeg vil nemlig gerne vente lidt og høre om der er andre der mener at et andet højttalersystem
ville være bedre.
Kan du forresten fortælle mig hvad forskellen er fra et 5.1 system til et 7.1 system? Så jeg ved om jeg også skal spare op til en udvidelse
Det kræver ikke noget ekstra at bi-ampe, vel?
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 15 September 2006 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
RIng til Kristopher fra KF ScanAudio og hør mht. tilbuddet - han er rigtig flink og ved hvad han snakker om... 33 31 62 82 Forskellen på 7.1 og 5.1 er to ekstra baghøjtalere placeret bag lytteren. Det er først begyndt at blive brugt for nyligt og de fleste DVD-film er kun lavet til 5.1 - dog kan de fleste 7.1 recievere generere et 7.1 signal, men det er ikke "ægte" 7.1 7.1 var noget Goerge Lucas fandt på da han (gen)-lavede Star Wars, fordi han ikke syntes 5.1 gav en realistisk illusion af at rumskibene virkelig kom bagfra, når man lyttede til 5.1 hvor baghøjtalerne er placeret i siden. Du kan finde meget mere information om 5.1 og 7.1 og højtalerplacering på Dolby's hjemmeside. At bi-ampe kræver kun et sæt ekstra højtalerkabler (forudsat du bruger de ekstra to kanaler i recieveren. Hvis du en dag laver 7.1 krævere det en ekstra ekstern effektforstærker - helst to, da de effektforstærkere du bruger så vidt muligt skal være ens og det vil de ikke være, hvis du bruger recieveren plus en anden "uspecificeret" effektforstærker...).
|
| Til top |
|
| |
Zander Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det! Jeg ringer til Kristopher i morgen.
Jeg har lige fundet ud af at min receiver også kan bruge de to overskydende kanaler til at opsætte et stereosystem i et andet
rum - det er jo vildt!
Men jeg tror nu jeg vil bi-ampe alligevel (hvis altså der er en betydelig lydforskel..?). Derudover har receiveren en masse andre
vilde funktioner som jeg bare ikke kan vente med at prøve!
Jeg forstår ikke hvad du siger om effektforstærkere i et 7.1 system. Skal man købe TO effektforstærkere for at få 7.1 systemet
op at køre? Så kan det jo gå hen og blive en dyr affære  .
En anden ting jeg gerne vil vide: Placering af baghøjttalerne. Skal de sidde i ørehøjde eller over ørehøjde? Og skal de bare sidde
vinkelret på væggen, eller skal de sidde skråt nedad så de peger mod det sted man sidder? Det er nemlig meget forskelligt når
man kigger på folks hjemmebioer her på siden.
En anden jeg har lagt mærke til er at folk ofte ikke har det samme mærke centerhøjttaler som for- og baghøjttalere. Sagde du
ikke at man kun skulle vælge højttalere fra et mærke? Kan det være fordi centerhøjttaleren har den samme klangfarve som de
andre i systemet?
Hvor stor skal afstanden mellem de to front højttalere og afstanden mellem de to baghøjttalere være?
En sidste ting: Kan subwooferen blive for stærk/stor i forhold til resten af systemet? Skal man være moderat når man kigger efter
en ny sub eller skal man bare vælge den kraftigste man kan få?
Mvh. Zander
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du behøver ikke købe ekstra effektforstærkere for at få et 7.1 system op at køre - din reciever har højtalerudgange nok til at du kan tilslutte alle 7 højtalere direkte til den. Det er kun hvis du vil ha' mere effekt end reciveren kan levere, at du skal bruge eksterne effektforstærkere... og hvis du vil både bi-amp'e og bruge eksterne effektforstærkere, så er det at det løber op - men det er altså absolut ikke noget du behøver for at komme igang, der vil du uden problemer kunne nøjes med at bruge din reciever. Mht. placering af baghøjtalere, så er der ingen eksakte regler, men kun vejledende tommelfinger-regler... det afhænger nemlig i høj grad af dit lytterum hvordan du placerer højtalerne bedst... jeg har eksperimenteret en del med placeringen af baghøjtalerne og har dels prøvet at ha' dem lige ud for lyttepositionen, dels lidt bagved og er endt med "lidt mere" bagved... mine væge er helt gennemhullet efter alle de huller jeg har boret efterhånden ;-) Brug tegningerne jeg henviste til tidligere på Dolby's hjemmeside som udgangspunkt, og hvis prøv at finde noget du midlertidigt kan stille højtalerne op på (hvis de da ikke skal stå på standere), og flyt dem rundt og prøv at lytte dig frem til den bedste placering i lige netop dit rum, før du evt. borer huller til ophæng i dine vægge ;-) Mht. samme mærke/serie af center/for/bag højtalere... en ting er hvad der er optimalt, en anden ting er hvad der i praksis og økonomisk er muligt - det samme gælder iøvrigt placering. Man kan jo ha' et par højtalere der spiller helt eminent i stereo fra en producent der ikke laver surround-systemer, og så er man jo nød til at bruge f.eks. en center fra en anden producent... Man kan også vælge at nedprioritere f.eks. baghøjtalerne, og bruge nogle højtalerne af andet fabrikat end for- og center, simpelthen pga. prisen, hvis man prioriterer ens musiklytning i ren stereo højere end ens filmlyd.... og man kan også godt mixe forskellige mærker eller forskellige serier fra samme producent - men chancen for at klangen er forskellig er stor, og hvis man prioriterer filmlyd højt, så bør man som udgangspunkt vælge højtalere fra samme producent og fra samme serie over hele linien. Men alt er jo i sidste ende et spørgsmål om økonomi, og jeg må da også indrømme, at jeg bruger nogle højtalere jeg havde "i overskud" som de bagerste højtalere i mit 7.1 setup - simpelthen af økonomiske årsager... de skal dog helt klart udskiftes en dag. Enten med mine nuværende fronter hvis jeg opgraderer dem til Sensys2 (gulvmodellen), eller med nogle Ravel concerta S12, som jeg tror ville fungere godt i mit setup... Mht. om subwooferen kan blive for stærk.. : Nej! :-) Din reciever har auto-setup og tilpasser via dette alle kanaler til hinanden - hvis subwooferen er monsterkraftig, vil auto-setup sørge for at der ikke bliver sendt så meget signal til den, som hvis det er en lille sub. At den er stor vil bare betyde, at den vil ha' overskud uanset hvor meget du sender ud til den - det er altid en god ting, selvom dine naboer måske ikke er helt enige og gerne så den var mindre... men nu er det jo din lydoplevelse vi snakker om ;-)
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|