Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Placering af højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 December 2003 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg skal snart til at indrette mig et nyt værelse som heldigt nok er en del større end det jeg har nu. Det nye bliver 4,80x3,5m altså lige knapt 17m2. Dog vil jeg gerne stadig have så meget som muligt gulvplads fri. Mit spørgsmål er derfor:

Hvordan hænger det sammen med lydkvalitet og placering af højttalere? Skal en højttaler have fri luft bag sig, eller er ligyldigt hvis dens basreflex port vender fremad? 
Jeg ville nemlig gerne placere højttalerne på en lille hylde på væggen, så de ikke står og tager plads i rummet... Er det en mulighed, eller vil der gå for meget ud over lydkvaliteten? Højttalerne er Wharfedale Diamond 8.2 http://www.wharfedale.co.uk/diamond8.htm 

På forhånd tak!

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 December 2003 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Ingen?

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2003 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Krede :) skrev:

Hejsa,

Jeg skal snart til at indrette mig et nyt værelse som heldigt nok er en del større end det jeg har nu. Det nye bliver 4,80x3,5m altså lige knapt 17m2. Dog vil jeg gerne stadig have så meget som muligt gulvplads fri. Mit spørgsmål er derfor:

Hvordan hænger det sammen med lydkvalitet og placering af højttalere? Skal en højttaler have fri luft bag sig, eller er ligyldigt hvis dens basreflex port vender fremad? 
Jeg ville nemlig gerne placere højttalerne på en lille hylde på væggen, så de ikke står og tager plads i rummet... Er det en mulighed, eller vil der gå for meget ud over lydkvaliteten? Højttalerne er Wharfedale Diamond 8.2 http://www.wharfedale.co.uk/diamond8.htm 

På forhånd tak!

Hmm hvad vil du ? vil du have det bedste udaf anlægget så skal højtalerne bestemme hvor de skal stå og ikke stuen eller vil du have en pæn stue ?

Der findes højtalere som er designet til at sidde på væggen men jeg syntes ny alligevel at det bedste resultat fås hvis du kan flytte "tune" højtaleren. Eller hvad med nogle indbygningshøjtalere ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 December 2003 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hej  Krede

Jeg er bestemt ikke expert på området , men jeg har fx mit system "på tværs" af hifi-stuen , på trods af mange meninger om det modsatte.  Men i min stue har det givet den bedste lyd , og mere gulvplads................

Mht højttalere i reol eller lign. må du regne med megen resonans , hvorfor dæmpning formentlig bliver påkrævet............

Sørg desuden for tæpper , planter , " ujævnheder" generelt etc.  Umiddelbart tror jeg ikke at afstand til væggen, i dette spil , har den store betydning , men at prøve sig frem er ikke en dårlig ide

Håber dette er et skridt på vejen.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 December 2003 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt hvad Jonas siger; At man giver afkald på muligheden for at optimere lyden til rummet, ved at stille dem fast på en hylde, eller i en reol. Optimalt bør man eksperimentere sig frem til hvor lyden er bedst, og så indrette efter det. Men det er jo et prioriteringsspørgsmål. Nogle tager opstillingen meget alvorligt, nogle tager den mindre alvorligt. Find det kompromis der passer dig bedst. Prøv dig frem.

MVH

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes