Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 05:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SUBS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
havenissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 September 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt mig 2 Velodyne HGS 12 Sub  og de spiller kanont ... men hvorfor kan jeg kun høre dem i sweetspot altså i optimal position , en meter væk og den er næsten væk ?  dog skal jeg da nævne at sidder man perfekt er der virkelig smæk for skillingen og det skal der ikke laves om på , men jeg undrede mig bare ... min gamle sun en B&W asw1000 buldrede i hele huset ...  
Til top Vis havenissen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af havenissen

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 September 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hej Havenisse,

det er faktisk nogengange lidt svært at få to subs til at spille jævnt i hele rummet - det handler om placeringen og rummets facon. Prøv engang at slukke for den ene og se om ikke lyden bliver mere jævn.

Det der sker er at dine subs skaber stående bølger i dit rum. Baslyd har så lang bølgelængde at visse frekvenser har PRÆCIS samme bølgelængde som afstanden mellem dine vægge eller mellem gulv og loft. Ved disse frekvenser vil lyden nogen steder (ofte langs væggene og/eller midt i rummet) være meget kraftig, mens den andre steder vil være næsten helt væk. Dette skyldes at bølgerne nogensteder skyller ind over hinanden og "udligner" hinanden. En bølgetop plus en bølgedal bliver til stilhed. Dette er årsagen til at det sjældent er en god ide at stille en sub MIDT på en væg, specielt i et rum med helt rette vinkler - fordi de stående bølger bliver meget markante i forhold til rummet. Har rummet endda dimensioner der går op i hinanden (f.eks. 2 meter til loftet, og 4x8 meter i gulvplan), så får man stående bølger der er oktaver af hinanden, og det vil lyde som om subwooferen kun spiller med en enkelt tone.

Har man en enkelt sub er en hjørneplacering tit en god ide, fordi man hermed aktiverer flest mulige room-nodes (de frekvenser der forstærkes af refleksioner fra gulv, loft og vægge), så de "drukner" i hinanden.

Men har man to subs, er det næppe en god ide at stille dem helt symmetrisk, da de derved skaber et symmetrisk bølgemønster i rummet, med bølgetoppe og dale der "passer" sammen, således at lyden nogensteder er for kraftig og andre steder for svag. Jeg ved ikke hvor gammel du er, men tænk tilbage på fysikundervisningen i skolen - kan du huske bølgelære, hvor man lavede bølger i et vandbad med to "nåle" der vibrerede i vandet - og hvordan bølgerne nogensteder enten udlignede eller forstærkede hinanden når de kørte i sync..? Præcis samme princip.

Prøv at eksperimentere lidt med placeringen, det er muligt det blot handler om at rykke den ene sub 10 cm ud fra væggen og den anden sub 15 cm til venstre. (og så beder vi andre til at de ikke står præcis hvor de står fordi konen har bestemt det..!  )

Prøv evt. at google lidt på "standing waves" så kan du finde en masse skriveri om dette, og formler til at regne på frekvenser og afstande. Og nok også flere gode råd om setups med 2 subs.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

havenissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Når kun den ene spiller er der ikke den dybde jeg vil ha´ og det lyder helt klart bedre med 2 stk ingen tvivl her...

når kun den ene spiller er der næsten samme problem dog ikke så udtalt...

Mit rum er altså også lidt mærkeligt .. ca 18 kvm men med en åben udestue 14 kvm  på den ene side og en stor åbning til en "stue" på ca 10 i en lang tarm 5 x 2.30 ...

Så det er nok ikke optimalt ... jeg har flyttet lidt rundt på de subs og det ændre næsten igenting  ... nå men jeg må leve med det og som sagt er det kun når man ikke lige er i midten at lyden "forsvinder" 

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 September 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Så lenge de der skal nyde godt af lyden sitter der hvor der er lyd så burde det ikke være et problem, men heller en velsignelse

Sådane åbninger kan typisk stelle i stand en del problemer med at lyden forsvinder ud i naborummene.

Harman har lavet et white paper omkring multiple subs, og konklutionen der blev at i et rektangulært rum skulle 2 subs stå midt på henholdsvis bag og frontvæg.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

havenissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

okay men det kan jeg bare ikke ha stående   de er nød til at stå i et hjørne i begge sider  

Hvor finder jeg det white paper hænde...

havenissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Efter at have købt en rumkorrektion SMS 1  så er det helt perfekt også uden for sweetspot :-) 

Johnny

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes