| Forfatter |
|
Torosan Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er den lykkelige ejer af et par magneplanar MG 1.6 QR. De bliver drevet af en Classic 6.6, og det lyder super godt.  Men den allerdybeste bund mangler (naturligvis) og jeg har tænkt på en sub. Feks. en sunfire True EQ
Men jeg er lidt i tvivl. Vil sådan et par dipoler lyde godt med en konventionel sub? Er der nogle der har erfaringer på området, eller bare noget konstruktivt input, vil jeg meget gerne høre om det. __________________ mvh
Torosan
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 602
|
| Sendt: 30 September 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan prøve at spørge Ole fra Hifi4You... han har en del erfaring med magneplaner.
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 30 September 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Torosan.
det kan godt være at Ole ved meget om magneplanar, men han har sagt til
mig at de ikke kan køre med konventionel sub, og det ikke kan hænge
sammen, jeg ville have haft et sæt 3,6 og sub på, men havde en større
diskution med ham ang dette, så jeg undlod helt at købe.....men du kan
bygge et par sub der også er dipol, og det med enheder der ikke behøves
at være voldsom dyre....på en baffel, som de nye jamo 909, eller de
lidt ældre, dali sky line 2000, der sparker bassen da røv!!!! selv med
cw bas fra at 100.......prøv evt med en baffel med 4 stk 12" i hver
side......så sparker det da røv, og evt brug et behringer dcx 24/96
delefilter.......kun et foreslag!!!!
mvh Velkommen
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 30 September 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et par ældre (Magneplanar) Magnepan SMG A-II kombineret med et par ældre Amadeus Sub100. = 2 magnestater+8x8'' basser, der tager over ved 100Hz. Det virker nu meget godt __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
Torosan Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarerne
Jae... Det kunne nu være spændende at bygge et par dipol-subber, meen jeg har ikke helt pladsen til det. (eller DIY erfaring udover et par Coral bagladehorn for omkring 25 år siden...). Så jeg holder mig ind til videre til det der kan købes færdigt.
KimG, har du lyst til at fortælle mere om din erfaring med din højttaleropstilling. Hvad betyder "meget godt"?
Hvad har du oplevet af fordele og ulemper? Hvad er din erfaring mht. delefrekvensen? Har du prøvet at dele lavere? __________________ mvh
Torosan
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
SMGa-II kan godt være lidt sulten mht. til strøm, hvis der spilles til. Membranen kan også presses lidt vel rigeligt, hvis man vil spille højt. Sub100 giver lige det ekstra hug, der skal til i bunden, samtidig med at dens måde at spille på, passer ganske fint sammen med SMGa-II.
Optimalt burde subben nok også være en dipol, men jeg har ikke lige plads til en halv lade i min stue. Bipolen klarer opgaven på langt mindre plads, og jeg er egentlig ikke i tvivl om at det bipolære princip i denne sammenhæng klarer det bedre end diverse lukkede subs (store) og/eller refleks-systemer. Slave-systemer er nok nr. 2.
Hvis dipol bas er udelukket til dipol gengivelse i øvrigt, tror jeg på bipol bas.
Sub100 er forsynet med et aktivt delefilter, der udover at dele ved 100Hz (andre ikke prøvet) også kompenserer subbens frekvensgang for det ret minimale kabinet. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at flytte højtaleren længere ud i rummet. Du har en akustisk kortslutning af bassen hvis de står for tæt på bagvæggen.
|
| Til top |
|
| |
Torosan Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. lyd:
Der er ingen tvivl om at maggierne har godt af luft omkring sig. De står omkring 1.5 m fra bagvæggen, og det giver en rimeligt god bas....Men jeg savner sub-oktaverne. Du ved, dem der mærkes mere end de høres  .
KimG:
Spændende at høre om dine erfaringer. Jeg tænker:
Sunfire True EQ er jo med slavebas. I min verden (!?) er det vel det der kommer tættest på dipol. (Slavebassen må jo nødvendigvis spille i modfase...?) Eller er der noget jeg har misforstået?
Det skal lige siges at disse betragtninger er rent teoretiske.... Jeg har ikke nogen lytterfaring at have dem i...
__________________ mvh
Torosan
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde en kunde der havde model 1,6 han prøvet en sub og det gik rigtig godt
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torosan: Prøv - Der må være nogle subwoofere rundt omkring, du kan låne/købe/returnere...
Og husk! - 2 stk. til stereo. Jeg synes ikke, jeg har nogen problemer med at stedfæste en monosub. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har hørt en Velodyne på martin logan som lød rigtig godt. Der var kun en men det betød ikke noget. Jeg tror det er blevet meget lettere at integrere sub efter de er begyndt at lave dem med rum-korrektion.
Mvh/ Frank.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
I Englang, det mærkelige land, sætter de sub og super tweeter til alle slags HT, med det at den oprindelige HT, spiller væsentligt bedre:
Der er sikker nogle der har prøvet dette her i landet.
|
| Til top |
|
| |
Torosan Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input 
Det lyder som om der er flere med gode erfaringer i at integrerer en sub til et par dipoler. Så jeg kaster mig ud i nogle forsøg.
Som sagt er jeg rimelig varm på Sunfire True EQ, som jo også er med aut. rumkorrektion.
Er der andre forslag til gode subber jeg bør være opmærksom på?
__________________ mvh
Torosan
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 07:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har hørt både en sunfire og en velodyne spl-1200R. Jeg valgte en Velodyne.
Mvh/ Frank.
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. bipolær gengivelse. (jvf. HF 2/98 s. 11- om Mirage OM-6, ok lokumslæsning )
Et basmodul (pr. side) i dette tilfælde med 2x8'' enheder. Placeret ryg mod ryg og spiller til siderne fremfor frem/bag ud. Der menes, at fordi basenhederne spiller i fase (begge enheder bevæger sig ud hhv. ind af/i kabinettet samtidig) opnåes som fordel, at resonanser ikke er nær så udtalte, fordi membranernes bevægelser udbalancerer hinanden.
Da bas i forvejen er rundstrålende i sin spredning, bør en bipol opbygning vel egentlig bidrage til en bedre signalbehandling - generelt.
Dipolen har sine begrænsninger nedefter, nok primært pga. den enorme baffel, der skal til for at lave rigtig bas. Det er selvfølgelig ikke umuligt, hvis man ikke er modstander af store "skillevægge" (=bafler) placeret i stor afstand af væggene. Elektronisk kompensation kan også hjælpe. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |