Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ny højttaler teknik ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 November 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa 

Jeg har siddet og læst en del i Højttaler forumet her på Hifi4all og er flere gange stødt på udtalelser som: "...Kan jo ikke sammenlignes med ny højttaler teknik" og lignende, når der blev talt brugt/nye højttalere.

Jeg er selv ejer af et sæt Kef 104/2 som jo må betegnes som et par ældre højttalere 

Hvad er det lige som er sket af revolutionerende ting indenfor HT-teknik siden disse højttalere kom på markedet ?

Er der desuden nogen som kender at sted på nettet hvor jeg kan finde forslag til forbedringer af ovenævnte Kef højttalere ?

M.v.h.

MrForce 

Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 November 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Generelt er der jo ikke sket noget radikalt nyt inden for højtalerteknologier som sådan.

Der er tale om gradvise tekniske (mest mekaniske) forbedringer af fx membraner, ophæng, materialer generelt, afstivning osv.

De radikalt anderledes teknologier er så vidt jeg kan forstå det, ikke de teknologier der nødvendigvis lyder bedst, nærmest tvært imod. Her tænker jeg blandt andet på de noget spøjst udseende 360 graders højtalere betående af en bælg der udvider sig/trækker sig sammen.

Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted

MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Hej anderspj

Tak for dit svar 

Det jeg bla. har læst at der anvendes nogle nye metaller til fremstilling af f.eks. diskanter og at disse diskanter skulle ha' en markant bedre lyd ?!?

M.v.h.

MrForce 

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 November 2006 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Den største udvikling på højttalersiden de seneste år, har vel primært været nye "super" diskanter der er i stand til at spille højere op i frekvensområdet uden at forvrænge. Det er bla. andet i den sammenhæng der er dukket diskanter op i diverse eksotiske materialer.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Sendt: 04 November 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Tænker du fx på Focal JM Lab's beryllium tweeter dome og B&W's aluminium og diamant diskanter?

Igen afhænger det jo af hvad man går efter... mit personlige indtryk er at man nogle gange går lidt over stregen i jagten på den ultimative "hul igennem" oplevelse - en oplevelse af sublim tydelighed og renhed. Jeg synes jeg har hørt så mange hifi præsentationer hvor det bare blev for pågående. Det handler efter min mening om en musikoplevelse, og ikke om at lave den bedste analyse.

Selv har jeg et sæt Helicon 300 der har en lækker hybrid tweeter, hvilket blot betyder at der både er en ribbon tweeter (bånddiskant med indlagte ledere/svingspole i membranen) og en soft dome tweeter ("alm" blød dome diskant). Det giver efter min mening en utrolig behagelig og luftig - ikke pågående - lyd.

Hvad angår bas/mellemtone membraner, er der jo alt fra kulfiber (B&W) til ren trælaminering (JVC) til træfibre (DALI) til plastic (bla sequence selvbyggersæt, og nogle Vienna Accoustics).

Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted

MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2006 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen....

Nok engang tak for informationen 

Findes der slet ingen go'e ideer / hjemmesider om forbedringer på Kef 104/2 højttalerne ?

M.v.h.

MrForce

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 05 November 2006 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

sådan gør de med Kef i Rusland

image 491
image 492
image 490

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 05 November 2006 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

sorry - kunne ikke dy mig - kender ikke din sikkert udemærkede højtaler

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 November 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
sådan gør de med Kef i Rusland

Ha ha?
Synes ikke dette har meget med trådens emne at gøre!? (no offence)

Personligt tror jeg ikke det kan betale sig at ændre ret meget på højttalerne da enhederne efter min mening nok vil blive begrænsningen, for hvad man kan man kan presse ud af dine KEF HTer, inden kabling og andet som man måske kunne kigge på ville blive det. Men ved heller ikke om det er det du har i tankerne?

Som tidligere nævnt tror jeg også at mindre forvrængning og udvidelse af frekvensområdet er blandt de største forbedringer fra ældre HTer til de nyere/nye.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 November 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Ny teknik: bedre membranmaterialer - både til bas, mellemtone og diskant. Bedre kabinetdæmpning ved brug af kompositmaterialer.

Men dine 104/2 kan da sagtens være med! Det er fremragende højttalere. Tro ikke, at der er sket revolutioner. Masser af "fine" højttalere spiller med billige kinesiske enheder.

Her er nogen, der har lavet et nyt filter. http://forum.audiogon.com/cgi-bin/ces.pl?empiricalaudio& &ManuView - men det kan hverken du eller jeg. Så skal du have fat i syncroniq på dette forum. Det er ikke utænkeligt, at et nyt filter kunne blive bedre, men der så sandelig også risiko for at det bare bliver spild af penge.

Stil dem rigtigt i rummet, sørg for at de står fast og brug gode stik. Og nyd så musikken!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen igen...

Takker for alle jeres indlæg 

Og så lige en rettelse til r-l-b's indlæg: De der billeder viser hvad de gør med personer som ikke kan li' rigtig Kef lyd i Rusland (...og så ikke et ord om hvad de har gjort med personerne inden de ender i skraldebunken)     

Grunden til at jeg spørger om opgraderings muligheder til 104/2'erne er at jeg synes de er en anelse skinger i diskanten (måske øvre mellemtone !!) - ellers er jeg meget tilfreds med dem. jeg havde et par 105/4 før jeg anskaffede 104/2'erne, dem oplevede jeg som havende en bedre mellemtone/diskant men med en død bas !

Jeg har derfor overvejet måske at anskaffe mig et par snart meget gamle 105/2'ere - da de jo umiddelbart må have 105/4'erens behagelige diskant/mellemtone sammen med en mere præcis og kontant bas !

M.v.h.

MrForce 

-------------------------

Denon POA 6600A monoblokke

Kef 104/2

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 November 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Hej Mr. Force

Læste lige hele tråden, og kender ikke KEF's produkter, men har lyttet meget til et sæt POA 6600A, de havde en klar tendens til at levere en meget skinger lyd, det hjalp dog hvis de havde været tændt i et par døgn, men ikke helt nok. og derfor blev de hurtigt udskiftet hos min gode ven.

Som ref. brugte vi et sæt NAD 218THX brokoblet, der blev spillet på jbl ti5000

Håber du kan bruge dette til noget, er jo ikk altid højtalerne den er gal med

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hej Andreas KBH

Jeg har haft tilsluttet 104/2'erne til følgende forstærkere: Luxman M/C-120 MK II, NAD 3150 alene og brokoblet med 2150 og nu Denon 6600A'erne, alle med lidt hård lyd tilfølge

Det er derfor jeg er begyndt at kigge i retning af højttalerne for evt. forbedringer 

M.v.h.

MrForce 

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 November 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Hmm... så er der vel ikke andet end at skifte de snå KEF'er , det kan ok bedre svarre sig kontra at opgraderer...

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes