| Sendt: 13 December 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke om nedenstående kvalificerer til at være "regler", men det er ihvertfald min holdning til placering:
1. Placering af sub er meget individuelt. Det afhænger primært af rummets størrelse, facon og indretning. Et tip til at give et hint om en god placering, er at anbringe subben i den stol/sofa hvor du skal sidde, fyre op for den, og derefter kravle rundt på gulvet langs væggen (eller hvor du ellers kunne finde på at anbringe den) - og så lytte efter hvor bassen er kraftig eller svag (det skyldes stående bølger), for det vil variere en del. Prøv at stille den et af de steder hvor den giver mest lyd fra sig. Nogengange kan en fejlplacereing på nogle få cm gøre forskellen mellem om subben lyder godt eller ej.
2. Det afhænger igen af rummet - men også af den enkelte højttalermodel. Er der f.eks. en basrefleksport på bagsiden af kabinettet nytter det ikke noget at stille den helt op af væggen. Er det et lukket kabinet uden porte er det knap så kritisk. De fleste højttalere bør dog have lidt luft omkring sig, gerne min. 30-40 cm til nærmeste væg(ge). Er det di-, bi- eller omnipolare højttalere kræves der generelt en hel del plads omkring dem for at de kommer til deres ret.
3. Ideelt skal centerhøjttaleren være midt i billedet, så lyden "kobles" til handlingen. Det er selvfølgelig ikke helt praktisk muligt, med mindre man har et lærred med perforering. Nogen løser dette med to centerhøjttalere, enten en i hver side eller en over og en under billedet. Dette skaber dog i nogen tilfælde flere problemer end det løser pga faseforskydninger mellem højttalerne. Jeg foretrækker som bedste kompromis at have centeren lige under billedet. En lydpanorering fra venstre-til center-til højre vil lyde mere homogen hvis lyden ikke "hopper" op og ned, og højdeforskellen mellem fronterne og centeren vil oftest være større hvis centeren løftes op over billedet.
|