Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 09:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Placeringer?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 December 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hej H4A

Jeg tænkte på om vi ikke lige skulle åbne en tråd angående placering af ht'er?? - og hvad regler der er om forskellige ting, for jeg kan ikke huske det...

1. Placering af sub?? - handler det om ens eget rum eller hvad?
2. Hvor meget plads skal ht'er have til væggen og til andre ting? - er der regler med bassen eller??
3. Center ht'eren skal den står over, under eller lige i ens øjesynsvinkel?...

Som evt. Av * V giver effekten på forstærkeren, eller hvordan er det, det ligger??..

mvh Henrik
Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 December 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Ved ikke om nedenstående kvalificerer til at være "regler", men det er ihvertfald min holdning til placering:

1. Placering af sub er meget individuelt. Det afhænger primært af rummets størrelse, facon og indretning. Et tip til at give et hint om en god placering, er at anbringe subben i den stol/sofa hvor du skal sidde, fyre op for den, og derefter kravle rundt på gulvet langs væggen (eller hvor du ellers kunne finde på at anbringe den) - og så lytte efter hvor bassen er kraftig eller svag (det skyldes stående bølger), for det vil variere en del. Prøv at stille den et af de steder hvor den giver mest lyd fra sig. Nogengange kan en fejlplacereing på nogle få cm gøre forskellen mellem om subben lyder godt eller ej.

2. Det afhænger igen af rummet - men også af den enkelte højttalermodel. Er der f.eks. en basrefleksport på bagsiden af kabinettet nytter det ikke noget at stille den helt op af væggen. Er det et lukket kabinet uden porte er det knap så kritisk. De fleste højttalere bør dog have lidt luft omkring sig, gerne min. 30-40 cm til nærmeste væg(ge). Er det di-, bi- eller omnipolare højttalere kræves der generelt en hel del plads omkring dem for at de kommer til deres ret.

3. Ideelt skal centerhøjttaleren være midt i billedet, så lyden "kobles" til handlingen. Det er selvfølgelig ikke helt praktisk muligt, med mindre man har et lærred med perforering. Nogen løser dette med to centerhøjttalere, enten en i hver side eller en over og en under billedet. Dette skaber dog i nogen tilfælde flere problemer end det løser pga faseforskydninger mellem højttalerne. Jeg foretrækker som bedste kompromis at have centeren lige under billedet. En lydpanorering fra venstre-til center-til højre vil lyde mere homogen hvis lyden ikke "hopper" op og ned, og højdeforskellen mellem fronterne og centeren vil oftest være større hvis centeren løftes op over billedet.  

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes