Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subben spiller ikke? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 16 December 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hejsa..

Jeg har det problem at min subwoofer kun spiller når jeg ser film i surround, f. eks. i DTS - men den spiller ikke (ihvertfald ikke særligt meget) når jeg bare hører musik i stereo. Hvad kan dette skyldes, jeg har både skruet op for den på receiveren (Denon 1905) og på selve subben (System Audio SE175) ..

På forhånd tak!

Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 December 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Det skal du ikke tage så tungt, min SVS PB10 siger heller ikke specielt meget når jeg bruger den i stereo og jeg har indstillet den helt korrekt ved brug af en Velodyne SMS-1 EQ så frekvensgangen er indenfor +/- 5 sådan ca fra 20 hz op til 80 hz.

Ved det meste musik siger en korrekt indstillet sub ikke specielt meget og det skal den heller ikke.

Det er faktisk kun når jeg spiller rigtigt højt at min sub virkelig kommer på arbejde, ved normale til  halvhøje lydtryk kommer der ikke megen lyd fra subben.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 December 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Det skal du ikke tage så tungt, min SVS PB10 siger heller ikke specielt meget når jeg bruger den i stereo og jeg har indstillet den helt korrekt ved brug af en Velodyne SMS-1 EQ så frekvensgangen er indenfor +/- 5 sådan ca fra 20 hz op til 80 hz.

Ved det meste musik siger en korrekt indstillet sub ikke specielt meget og det skal den heller ikke.

Det er faktisk kun når jeg spiller rigtigt højt at min sub virkelig kommer på arbejde, ved normale til  halvhøje lydtryk kommer der ikke megen lyd fra subben.

Der er stor forskel på musik og hvor fremtrædende bassen er. Men det meste holder sig over 40 hz, så det er ikke rigtig dybbas. Deruodver kan man diskutere hvordan frekvensgangen skal være i basområdet. lineært er godt, men mange vælger at fremhæve det for at få en mere varm klang og fordi øret generelt er mindre følsomt i basområdet.

Og så kommer det jo an på delefrekvensen af den lyd man spiller på subben. Hvis man deler ved 80 Hz, så burde den nu godt lave noget. Det er i det område det meste af bassen er på musik. Jeg kan i hvert fald tydeligt høre forskel på mine fronter der spiller fuldt område og med min sub der overtager ved 80 Hz. Der er mere fylde og tungde i subben, fordi den fortsætter lineært ned i dybbassen, hvor mine almindelige højttalere ruller af ved 50 Hz vil jeg tro. De spiller længere ned, men ikke med samme styrke.

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 December 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

I mange film, er sub. kanalen sat til +10db, så dette ville gøre en stor forskel, når den skal spille stereo.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 December 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Hvad med dine receiver-indstillinger, hvordan har du sat det op?

Og hvad mener du med at den ikke spiller meget , er det fordi der ingen bass er, eller fordi at du ikke kan høre at det kommer direkte fra subben?

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:

Og så kommer det jo an på delefrekvensen af den lyd man spiller på subben. Hvis man deler ved 80 Hz, så burde den nu godt lave noget. Det er i det område det meste af bassen er på musik. Jeg kan i hvert fald tydeligt høre forskel på mine fronter der spiller fuldt område og med min sub der overtager ved 80 Hz. Der er mere fylde og tungde i subben, fordi den fortsætter lineært ned i dybbassen, hvor mine almindelige højttalere ruller af ved 50 Hz vil jeg tro. De spiller længere ned, men ikke med samme styrke.

Jeg skærer selv ved 80 hz og der laver subben stadigvæk ikke meget, når man har en sub med et 10" enhed skal den ikke flytte sig specielt meget for at gengive 40-80 hz området.

Jeg kan selv høre stor forskel med og uden subben slået til, med sub lyder det bare mere korrekt og der er mere fylde og tyngde i bassen. Men hvis jeg nu går hen til subben og ser på enheden så flytter den sig ikke specielt meget. Hvis jeg så hører efter subben alene så laver den ikke andet en nogle dybe brumme lyde der ikke har meget med musik, at gøre. Men det er overraskende hvor godt det lyder sammen med højttalerne.  Bas er en underlig(og tit misforstået) ting.

Angående Magnusholm's problem kunne det også være, at der lige i det vigtige 40-80 hz område er problemer med selve rummet så bassen den simpelthen forsvinder i det frekvens område og så hjælper det slet ikke bare, at skrue op for subben. Sådan et problem kan være næsten umuligt, at komme af med. En anden og bedre placering af subben kunne være en løsning.

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 December 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Jeg skærer selv ved 80 hz og der laver subben stadigvæk ikke meget, når man har en sub med et 10" enhed skal den ikke flytte sig specielt meget for at gengive 40-80 hz området.

Jeg kan selv høre stor forskel med og uden subben slået til, med sub lyder det bare mere korrekt og der er mere fylde og tyngde i bassen. Men hvis jeg nu går hen til subben og ser på enheden så flytter den sig ikke specielt meget. Hvis jeg så hører efter subben alene så laver den ikke andet en nogle dybe brumme lyde der ikke har meget med musik, at gøre. Men det er overraskende hvor godt det lyder sammen med højttalerne.  Bas er en underlig(og tit misforstået) ting.

Angående Magnusholm's problem kunne det også være, at der lige i det vigtige 40-80 hz område er problemer med selve rummet så bassen den simpelthen forsvinder i det frekvens område og så hjælper det slet ikke bare, at skrue op for subben. Sådan et problem kan være næsten umuligt, at komme af med. En anden og bedre placering af subben kunne være en løsning.

Jeg kan ikke rigtig se enhederne på min subwoofer, idet de bruge downfire princippet. Men på min tidligere 12" lukket sub, da bevægede enheden sig en del. Men der er meget stor forskel på hvor meget enheden bevæger sig en lukket kasse og en med refleks.  

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:
Bassøe skrev:

Jeg kan ikke rigtig se enhederne på min subwoofer, idet de bruge downfire princippet. Men på min tidligere 12" lukket sub, da bevægede enheden sig en del. Men der er meget stor forskel på hvor meget enheden bevæger sig en lukket kasse og en med refleks.  

Ja det er der, en enhed i et lukket kabinet skal bevæge sig BETYDELIGT mere end i et ditto basrefleks hvis man gå ud fra den samme enhed.

Den SA175 Magnusholm har kan vist bruges både som lukket og åben sub så vidt jeg ved. I lukket tilstand burde det være tydeligt om subben laver noget.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes