Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 14:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lav subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 December 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Er på jagt efter en subwoofer med en højde på max. 29cm. Har kun kunnet finde Audio Pro Allroom, men det er kun en 6½" der sidder i den. Det burde være muligt at smide en 10 " ind på de 29cm.

Er det noget man kan finde eller skal jeg igang med stiksav og søm.

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 December 2006 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Hvis du har erfaring med DIY kunne du prøve min konstruktion, som er beskrevet i bladet AudioXpress Juli i år.

Du kan se selve ideen med GemVæk Subben her:

http://www.coolcat.dk/bjoern/Downsizing%20sub.pdf

Hej fra Bjørn

Til top Vis Bjorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjorn

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 December 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

En Sunfire...

Den passer vidst meget godt med dine mål, og den kan rykke

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 23 December 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Er der nogen begrænsninger for hvor bred/dyb den må være..? Hvad med at bygge en der passer til dine mål..? Du kunne lade wooferen skyde ned i gulvet - det ville give lidt mere spillerum omkring enhedens størrelse. (Forestil dig en "bedroller" med en 12" enhed i bunden..! )
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Sunfire ser rimelig ond ud på papirene... Men desværre også lidt over budget, så det er lige noget der skal gennemtænkes.

Har dog også tænkt på DIY. Netop fordi det ville give nogle andre muligheder. Grunden til den lave højde er at den skal placeres under et møbel (WAF), men jeg har masser af plads i bredde og dybde.

Max mål er H=29cm, B=56cm, D=50cm, hvis jeg regner med en pladetykkelse på 22mm vil det give en indvendig volume på ~58L. Har også overvejet om man kunne sætte en 10" i hver ende, da det (i min verden) ville skabe et overtryk når begge mebraner bevæger sig ind, som igen ville være med til at forstærke bassen. Men om det har noget på sig aner jeg ikke noget om.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 December 2006 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Tjek Link
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt Nrik.

Desværre har jeg kun 13cm fra gulv til fjedrene på sofaen, så det er nok lidt i underkanten

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

CLIX skrev:
Har også overvejet om man kunne sætte en 10" i hver ende, da det (i min verden) ville skabe et overtryk når begge mebraner bevæger sig ind, som igen ville være med til at forstærke bassen. Men om det har noget på sig aner jeg ikke noget om.

Det kunne godt fungere. Problemet med at få dyb bas ud af en (forholdsvis) lille kasse er at der skal stor bevægelse fra enheden (eller enhederne) for at komme dybt ned ved et nogenlunde højt lydtryk. Er kabinettet lukket vil det gøre det svært for enhederne at komme ret lang, fordi der skabes undertryk i kabinettet når de er "ude". Til gengæld bliver der som du nævner overtryk når de er "inde", og samlet fungerer luften i kabinettet som en fjeder. Men der skal MEGET effekt til at få to 10" enheder til at flytte sig ret langt i et lukket kabinet med de mål du nævner. Se bare på specifikationerne for Sunfire subwooferen..!   (Og den har endda kun een aktiv enhed)

Alternativet er at lave en sub med basrefleks - her er problemet så bare at det kræver et refleksrør af en vis længde at komme dybt nok ned, og spørgsmålet er om der er plads til det i det kabinet du ridser op. Hvis der er mulighed for at lade et refleksrør gå "udenfor" dine mål kan det muligvis lykkes på den måde (subben kommer til at ligne en kakkelovn med et rør ud i den ene side/ende...)

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

CLIX skrev:
Max mål er H=29cm, B=56cm, D=50cm, hvis jeg regner med en pladetykkelse på 22mm vil det give en indvendig volume på ~58L.
Husk at trække det fra som enheden eller enhederne fylder inde i kabinettet..!

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 December 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at High Fidelity for nogle år siden havde en artikel med en "flad" DIY sub der blev placeret under et møbel. Kan desværre ikke huske i hvilket blad, men det er der måske andre der kan hjælpe med?

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
CLIX skrev:
Har også overvejet om man kunne sætte en 10" i hver ende, da det (i min verden) ville skabe et overtryk når begge mebraner bevæger sig ind, som igen ville være med til at forstærke bassen. Men om det har noget på sig aner jeg ikke noget om.
Det kunne godt fungere. Problemet med at få dyb bas ud af en (forholdsvis) lille kasse er at der skal stor bevægelse fra enheden (eller enhederne) for at komme dybt ned ved et nogenlunde højt lydtryk. Er kabinettet lukket vil det gøre det svært for enhederne at komme ret lang, fordi der skabes undertryk i kabinettet når de er "ude". Til gengæld bliver der som du nævner overtryk når de er "inde", og samlet fungerer luften i kabinettet som en fjeder. Men der skal MEGET effekt til at få to 10" enheder til at flytte sig ret langt i et lukket kabinet med de mål du nævner. Se bare på specifikationerne for Sunfire subwooferen..!   (Og den har endda kun een aktiv enhed)

Alternativet er at lave en sub med basrefleks - her er problemet så bare at det kræver et refleksrør af en vis længde at komme dybt nok ned, og spørgsmålet er om der er plads til det i det kabinet du ridser op. Hvis der er mulighed for at lade et refleksrør gå "udenfor" dine mål kan det muligvis lykkes på den måde (subben kommer til at ligne en kakkelovn med et rør ud i den ene side/ende...)

Hmmm... det burde være muligt med et langt rør. Den skal ligge under et møbel hvor der er 3 sektioner a´ 56cm (kan tage et billede, hvis det vil hjælpe), så det kunne også være en idé... Jeg har prøvet at rode lidt rundt med WinISD, men synes ikke jeg får noget brugbart ud... Er der andre programmer der er bedre, når det drejer sig om Subwoofere?

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Jeg mener at High Fidelity for nogle år siden havde en artikel med en "flad" DIY sub der blev placeret under et møbel. Kan desværre ikke huske i hvilket blad, men det er der måske andre der kan hjælpe med?

Lyder spændende... det vil jeg da lige gå på jagt efter.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes