Jeg har i efterhånden noget tid gået med tanken om at udskifte mit ellers (i forhold til så meget andet) nogenlunde fine surroundanlæg.
Det resulterede i at jeg idag tog til Esbjerg og gik en tur med 3 cd'er under armen, og en maxpris på 15.000 kr for de 5 højtalere... - foreløbigt skal hverken sub eller forstærker udskiftes, har ikke pengene til en totaludskiftning, og vil iøvrigt gerne have de nye formater med på den næste reciever uanset, så den gamle Sony 5*80 W må få lov at trække de nye højtalere på ubestemt tid, hvis det ellers bliver til et nyindkøb...
De 3 CD'er jeg havde medbragt var "Best of MTV Unplugged" som har Eric Claptons "Tears of Heaven" Alanis Morissette's "Ironic" samt The Corrs' "What Can I Do?"
Den anden CD var Offspring's "Splinter" med numrene "Hit That" og "Lightning Rod"
Den sidste var soundtracket fra Rumrejsen 2001, nr 4 på CD'en tror jeg det var jeg brugte... - Kender ikke navnet, men det er et af de musikstykker alle kender, og den har utrolig meget dynamik, og kan virkelig blotte enhver højtalers fejl...
Først gik turen ind i Hifiklubben hvor et Concept surroundsæt spillede hvad jeg er ret sikker på var en af de sidste scener i "Serenity" (Svært at vide da der ikke var billede på imens, men synes det lød som den). Sættet var med Concept 8 som fronter og Concept 2 som bag. Spillede på en Denon AVR-4306.
Lyden var virkelig god, selvom der ikke var Sub sat til (tror jeg i hvert fald ikke, som sagt, det var bare noget der var igang da jeg kom ind) var der virkelig dynamik og punch. Lyden fra bagkanalerne lød på en eller anden måde lidt spinkel, hvilket er præcis det samme problem som jeg har med mit nuværende sæt, men da mine nuværende højtalere hænger for højt, og baghøjtalerne derinde også gjorde det, kan det vel være forklaringen? (Har aldrig hørt andre surroundsæt end de 2, så ved ikke om det er helt generelt...?)
Centerhøjtaleren kunne overhovedet ikke følge med fronterne, og da der var meget stor afstand fra front til center i opsætningen kom tale til at lyde meget spinkelt og på en eller anden måde "hult"...
Herefter skulle disse højtalere jo så prøves af med musik. (Concept 8)
Det var helt klart at de havde en god dynamik og en virkelig behagelig klang, de manglede måske lidt åbenhed i diskanten og var ikke sådan vildt detaljerede i lyden, men det var ikke noget man lagde mærke til som dårligt hvis ikke man decideret lyttede efter det.
-Ialt en rigtig fin højtaler, som rent faktisk ikke lød dårligt med det klassiske musik overhovedet...
Så blev det Ikon 6. Umiddelbart var den virkelig bare en oplevelse da jeg hørte Eric Clapton. Den sad bare lige som den skulle...! (iøvrigt på samme reciever som før) Var vild med diskanten, kunne slet ikke få nok... Men så skiftede jeg nummer og The Corrs kom i aktion. Stadig et fantastisk lydbillede, men når søstrene virkelig er oppe hvor det virkelig kan gøre musikken en oplevelse skuffede Ikon 6 ved at være meget lys. Ikon'en var iøvrigt ikke overbevisende ved det klassiske, idet den ikke kunne følge med til den enorme dynamik der er i den slags musik. Ikke uventet faldt den helt igennem med Offspring...
Fik den over på en NAD stereoforstærker, men det lød simpelthen bare ikke rigtigt... Det var dog kun en 50 W forstærker, så det kan være en del af forklaringen. Ved min næste lyttetur vil jeg høre denne højtaler på en kraftigere NAD, da den fuldstændig mistede den lidt for lyse diskant på NAD'en, og hvis den ikke så overbevisende lyd kom af at forstærkeren ikke havde power nok, så er det bestemt en højtaler jeg vil se nærmere på... Umiddelbart var jeg nu ikke imponeret da jeg gik videre til næste højtaler...
Den næste i rækken var en Suite 2.8...
Fantastisk behagelig højtaler. Den havde lige den klang den skulle have i mine ører, glød og punch, den kunne virkelig bare spille! - men diskanten var ikke imponerende, og det var ikke med alt musik man følte at lyden kom helt "ud af kassen". En fantastisk højtaler, hvis et sæt havde kostet 4-5.000 mindre havde jeg handlet idag... - den giver bare ikke nok for 17.000 for at komme hele vejen rundt... - Denne højtaler er iøvrigt utrolig grim... På nettet havde jeg haft lidt kig på den fordi jeg synes det buede design virkede lækkert, og det er det da også, men toppen af den er noget plastik-skrammel, og det fine kirsebærfarvede "et-eller-andet" den var pakket ind i var simpelthen bare forfærdeligt når man se det på tæt hold... (Til denne højtaler var jeg iøvrigt tilbage på Denon-reciveren)
Så skulle jeg videre ned i Hifi4You i Kirkegade hvor jeg meget hurtigt blev vist til rette foran et par Klipsch Synergy F-2... De var så dagens absolutte skuffelse... Fantastisk dynamik og utrolig basgengivelse til trods for at de ikke var ret store, men diskanten var forfærdelig. Den var ganske simpelt bare ikke til at holde ud, jeg slukkede efter at have hørt 3 numre på den, var allerede træt af dens lyd... Det havde iøvrigt givet til et sæt højtalere til 9.000 kr, så det ærger mig at de var så ringe.
De næste blev de meget dyrere Dynaudio Audience 72 som virkelig imponerede mig, selvom jeg desværre ikke fik så meget tid til at høre på dem. Fik faktisk ikke engang lov til at høre et helt nummer igennem, så kan ikke sige så meget andet end mit førstehåndsindtryk...
De havde god opløsning, og dejligt bredt lydbillede, en passende bund og en meget behagelig klang. Meget neutrale højtalere lige umiddelbart, men for dyre, slet og ret.
De sidste højtalere jeg fik hørt helt kort var nogle Jamo D590, som jeg faktisk lidt havde forelsket mig i lillebroderen til, D570... Her kunne jeg ikke engang få lov til at sidde ned, og da slet ikke høre et helt nummer (Var i Expert, nede i den afdeling af butikken hvor der ingen mennesker var, men det er så ligemeget... - det må de vel om) men mit umiddelbare indtryk var at det var en virkelig god højtaler, som var noget mindre "niche-præget" end de forskellige Dali'er jeg havde hørt.. De kunne næsten allesammen kun en ting, som de så kunne rigtig godt, denne virkede til at være bedre allround højtaler, men så til gengæld ikke vanvittigt imponerende på nogen punkter. Umiddelbart ville jeg se den som lidt for meget et kompomis, selvom jeg ville kunne samle et lækkert surroundsystem med dem som fronter til omkring 12.000...
Jeg var igår eller i forgårs stødt på en lidt speciel højtaler her i forumet, nogen nævnte en Heco Elan 500, som jeg af en eller anden grund lagde lidt mærke til. På vej ud af Hifi4You så jeg så at de havde et skilt med reklame for netop denne højtaler, så jeg skyndte mig ind i butikken igen for at høre om det var noget jeg ville kunne bruge, og få nogle priser med. Desværre havde de ingen Heco højtalere stående, da de lige havde solgt de Elan 700 de havde haft, så fik dem ikke hørt, men fik sælgeren til at sammenligne den med Dynaudioen, og jeg blev bestemt meget interesseret i den. -han mente at de ville få et sæt Elan 500 engang i starten af det nye år, så mine højtalerplaner er lige udsat til jeg kan få lov til at høre dem...
Tja, efter denne lytterunde er jeg blevet meget klogere, men er ikke kommet specielt meget tættere på at vide hvad jeg ender med. Dynaudioen og Dali Suite er udelukkede... Suiten desværre udelukkende på grund af pris og design, og det irriterer mig specielt når jeg har en dum fornemmelse af at den koster lidt ekstra på grund af dens specielle form...
Ikon'en vil jeg høre igen, dels med en stærkere NAD reciever og dels med film. - hvis den kan få en lidt mørkere tone, men beholde åbenheden og eventuelt få en smule mere bund af en bedre opsætning (mit lille værelse giver illusionen om mere bund, men de skal helst kunne bruges andre steder også) er det en højtaler jeg seriøst vil overveje. -ærger mig bare at den har de dynamiske begrænsninger så lavt.
Concepten var dagens store overraskelse, det er virkelig en god højtaler til en pris hvor jeg ikke har hørt andet i nærheden. Havde der været en bedre center til den ville jeg ikke have været i tvivl overhovedet, enne højtaler er åben nok til at give gode lydoplevelser, og den ikke helt så enorme detaljegrad som Ikon'en havde, kunne jeg forestille mig, gjorde den lidt mindre kritisk omkring hvilken kvalitet af lyd den blev fodret med... Udover at det fuldstændig ville overflødiggøre de nye lydformater for mig, ville det gøre livet meget nemmere og min konto meget gladere, men nu må vi se om jeg ender med at komme frem til at jeg kan forliges med den centerhøjtaler.
Til sidst gentager jeg lige at beslutningen venter til jeg får mulighed for at høre Elan 500 da de, trods deres lidt højere pris, lyder som lige det jeg leder efter... - at de så også på billederne ser utrolig flotte og elegante ud i Rosewood Exclusive finish er bare en bonus, som jeg da ville tage imod med kyshånd hvis valget faldt på dem...
Slutter lige af med nogle sammenligningspriser for komplette surroundsæt:
Concept med 8 som front og 2 som bag: 9.300 kr
Ikon med 6 som front og W2 som bag: 15.600 kr
Suite med .8 hele vejen igennem: 17.000 kr
Klipsch med Synergy F-2 som front, B-3 bag og C2 center: 9.000 kr
Kender ikke komplette priser for Dynaudio'en, ved bare at fronerne alene kostede omkring 12-13.000 kr
Et surroundsæt Heco Elan med 500 fronter ville løbe op omkring 17.000 kr
Det var så mine lytteoplevelser, som jeg håber at andre kan bruge hvis de står med et lignende budget. - jeg fik i hvert fald noget ud af at skrive det ned, så om nogen gider læse det er mindre vigtigt for mig...