| Forfatter |
|
jhjorsal Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 30 December 2006 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige starte med at nævne at jeg ikke ved meget om hifi, jeg var i en periode af mit liv udstationeret på flådestation grønnedal på Grønland hvor det galdte om at have det størst mulige anlæg på de 25m2 værelse der var til rådighed, jeg er dog uddannet elektronik mekaniker.
Jeg har et par Dali 40 jeg har haft i 15-20 år og som jeg sådanset altid har været glad for, der er dog gået en diskant engang imellem. For 1½ år siden røg de så ud i laden i forbindelse med en ombygning, og er ikke kommet ind igen (konen styrer den del med indretning) jeg har dog planer om at de skal stå i en kommende gildesal og er villig til at ofre lidt på dem, bl.a. skal der igen en ny diskant til, derudover undre jeg mig lidt over delfilterene, hvor komponenterene er monteret på et stykke træ med en overdosis lak, er det normalt? jeg spørger fordi flere af spolerene er røget løs af kernen og hænger og dasker, kan man købe nye filter og bliver de lavet på en anden måde idag og kan man evt købe nogle uorginale hvor prisen er lavere. Jeg ved ikke hvorfor de har det som de har det, men da jeg har købt dem af HIFI klubben fra ny må de jo være født sådan. Den resterende del af anlægget består af Technic forforstærker SU-A200 effektforstærker SE-A100 samt cd afspiller SL-P1000 så det skulle vel være godtnok til de højtaler ?
Hvi jeg får dem ind i stuen igen ville man så med det setup kunne lave noget suround lyd og hvad skulle der til?
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 30 December 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. filtret så kan du overveje at kontakte Dansk Audio Teknik http://www.danskaudioteknik.dk - de kan helt sikkert hjælpe dig hvis du vil have helt nye delefiltre. Du kan også "bare" lime spolerne fast til kernerne igen, og evt. skifte kondensatorerne ud med nye af god kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 30 December 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..Højttalerne er nogle fine møbler. Diskanten er noget skidt og en udskiftning til en Scanspeak 9700 ville være en fordel. Filteret kan opgraderes/udbedres. Det er noget l**t når kærner og P-skåle falder fra hinanden. Det bedste er nok at se om du kan redde de gamle spoler....eller købe nogle nye tilsvarende. Har du intet måleværktøj, så er det nok bedst at købe et LCR meter eller allierer dig med nogen som har et.
Jeg kan ikke anbefale DAT, så heller find noget på nettet. DATs knowhow er død og det samme er firmaet stort set. Du kan henvend dig hos http://www.frequence.dk . Der tror jeg du vil få en god behandling. Du kan evt. bede om et tilbud inden du sender filtre til dem. Jeg ville nok ikke skifte alt for meget komponent. Først diskanten og derefter kan du overveje om du vil have bedre kondensatorer osv. Det vil være helt tosset at købe dyre folie-spoler som slet ikke passer mekanisk på filteret! Det handler altså også om hvor langt du vil gå. Jeg ville ikke bruge mere end tre tusinde på nye 9700er og en håndfuld spoler. Du skal afgrænse projektet inden du går igang, eller bliver det nemt pandoras æske.
Held og lykke. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
jhjorsal Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2006 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene, jeg vil gå i gang med projektet og glæder mig til noget ordenlig lyd igen med lidt dybte, hva med anlægget er det overkill, og vil man kunne bruge det til noget surround lign noget
|
| Til top |
|
| |
Nicolai18 Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 908
|
| Sendt: 31 December 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er absolut ikke overkill og ja du vil sagtesn kunne bruge det til noget surround halløj, du skal bare have dig en surroundforstærker med preout så du kan bruge SU-A200 til effekt.
Nicolai __________________ Mine Film
Min Biograf
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 31 December 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. spørgsmålet om dine forstærkere er gode nok til Dali 40....nej. De vil gerne have så meget power i god kvalitet du kan have råd til. Jeg vil tro dine diskanter ikke havde brændt af såfremt din udgangstrin var mere stabilt. En bedre forstærker koster en større formue, så hvis du vil lade dig "nøjes" med det nuværende, så er det forståligt og ikke nødvendigvis så ringe.
De er vist halvtunge alligevel de der Technicssæt...men kender den ikke hysterisk godt. Mere effekt ville ikke være tosset. Man har hørt om folk hvor beretningerne om Dali 40 og deres praktiske effektbehov virker ret vildt. To Nakamichi Pa7II kunne ikke stille mangen tilfreds....og det er 56 kg. effekttrin.
Skriv et nye indlæg hvis du vil have input om nye forstærkere. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
kampko Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 31 December 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg tillader mig at hoppe på tråden.
De Dali 40 var også mine drømme højtalere da jeg var knægt , jeg har dog valgt at købe et sæt JBL (TI 10-k) i stædet for , hvis Bradman eller nogen anden har forslag til input om forstærkere til dine Dali 40 vil jeg meget gerne læse om det i DIN tråd håber det er ok for dig.
Mit foreslag ville være at bygge noget klasse D det burde ikke være noget problem for dig da du jo er uddannet elektronik mekaniker.
Venlig Hilsen
Kampko __________________ jbl ti10k
crown studio ref 2
xindak xa3250
pc med AUDIOTRAK Prodigy HD2
|
| Til top |
|
| |
jhjorsal Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman>> Jeg syntes jo egentlig jeg gav en mindre formue for forstærkersættet ca. 35.000,- i 1989, så ret meget mere bliver vist ikke realistisk i min økonomi.
Nikolai18>> hvad er en surroundforstærker med preout, her tænker jeg på preout?
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
|
Hej..Højttalerne er nogle fine møbler. Diskanten er noget skidt og en udskiftning til en Scanspeak 9700 ville være en fordel. Filteret kan opgraderes/udbedres. Det er noget l**t når kærner og P-skåle falder fra hinanden. Det bedste er nok at se om du kan redde de gamle spoler....eller købe nogle nye tilsvarende. Har du intet måleværktøj, så er det nok bedst at købe et LCR meter eller allierer dig med nogen som har et.
Jeg kan ikke anbefale DAT, så heller find noget på nettet. DATs knowhow er død og det samme er firmaet stort set. Du kan henvend dig hos http://www.frequence.dk . Der tror jeg du vil få en god behandling. Du kan evt. bede om et tilbud inden du sender filtre til dem. Jeg ville nok ikke skifte alt for meget komponent. Først diskanten og derefter kan du overveje om du vil have bedre kondensatorer osv. Det vil være helt tosset at købe dyre folie-spoler som slet ikke passer mekanisk på filteret! Det handler altså også om hvor langt du vil gå. Jeg ville ikke bruge mere end tre tusinde på nye 9700er og en håndfuld spoler. Du skal afgrænse projektet inden du går igang, eller bliver det nemt pandoras æske.
Held og lykke.
|
|
|
Jeg har prøvet med 9700 på 40se, men vil mene at scanspeak 9300 er nemmere at integrere teknisk og mht. lyd. Men se lige efter om størrelsen passer :) - det er en super fin opgradering af de speakers.
|
| Til top |
|
| |