Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bedste sub princip (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har bygget to sub'er gennem min tid og skal snart igang med den 3. men savner lidt input. Derfor tænkte jeg (med frygt for hellig krig mellem forskellige religioner) at høre lidt om hvordan i syns en god sub skal være?
Subben skal være lille og dermed kone venlig....

Princip 1: En 12" eller 15" enhed med lav Vas og en free air resonans på ca. 28-35 hz i en 'lille' kasse. (Typisk enhed til bilstereo)

Princip 2: To 8" eller 10" enheder i elektrisk fase monteret på hver sin side, så deres bevægelser ophæver hinnanden, så kassen står stille på gulvet.

Princip 3: En compound løsning med to 12" eller 15" enheder, hvor den ene sidder bag den anden, så den foreste 'ser' et uendeligt stort kabinet. Dermed kan der vælges en rigtig HiFi bas med lav f.res og tilsvarende høj Vas og stadig få den i en kone venlig kabinet.

Princip 4: 4 stk små enheder på ca. 6,5" med tilsvarende høj f.res, lav Vas, men hurtige enheder. Dette princip skal vel udsættes for betydelig bashævning.

Flere principper skal være velkommen. Begge mine subber var en lukkede kasser på ca. 60L, mens den ene havde en HiFi bas på 10", så har den anden en 15" bilstereo bas (Princip 1) Jeg var ikke rigtig tilfreds med nogle af løsningerne. Den første manglede pondus (10" flytter ikke så meget luft), mens den anden ikke var så 'fast' i det (Kan måske tilskrives rummet???)

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes