| Forfatter |
|
sonne73 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen
Jeg har et lidt mærkeligt spørgsmål.
Jeg købte for 4-5 måneder siden en Denon avr-1706 reciever og et billigt argon a-100 surround sæt i hifi-klubben.
Alt virkede perfekt og jeg var glad for hele sættet. Men en dag skulle jeg holde fest og som man skal til sådan en fest skulle vi høre musik. Vi hørte over en lang periode (8 timer) 5 ch stereo. Højt, men ikke mere højt end jeg tit havde spillet og sikkert også lavere end andre gange. Mine gæster sagde begefter at det ikke var voldsomt højt.
Nå men mine 4 sattelitter går så i stykker alle på en gang (centereren er lidt størrer så den klarede det.) mens jeg spiller, det viser sig at mellemtonerne i højtalerne er sprunget.
Jeg tog i hifiklubben og de stod og stadig står fast på at det er fordi jeg spillede for højt og det dækker garantien ikke. Okay det må jeg jo så acceptere.
Men så i dag faldt jeg over manualen til højtalerne, deri står der at de anbefaler en 100 watt forstærker. Min denon kan yde 5x75 watt. Mener i at det er min egen skyld at de gik i stykker. Recieveren stod ikke på maks langt fra.
Jeg kan nok ikke gøre noget over for hifiklubben, men er stadig nysgerrig over hvad i synes om sagen.
På forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, stod de nær klokken 1, så er det nok din skyld desværre. Men præcis hvor stod volumen knappen?
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sonne.
Du kan snildt ødelægge dine højttalere med 75 watt, selvom de er angivet at kunne klare højere effekt.
faktisk er risikoen for at brænde højttalere af langt større med en relativt underdimensioneret forstærker end med et svin af en effekt der ikke forvrænger selv ved ganske høje niveauer. Når en forstærker klipper, dvs begynder at forvrænge voldsomt, rister den ganske hurtigt højttalerne.
Surt, men sandt
__________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
sonne73 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror den stod ved 0, men er ikke helt sikker.
Tak for hurtige svar. Var bare nysgerrig for hvordan det hang sammen
Det kan være i kan forklare mig hvorfor volumen går minus til plus og ikke starter ved 0
Hvordan undgår jeg at mine næste højtalere sprænger, har planlagt et Audio Pro Cinema Room sæt
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er fordi du i princippet dæmper signalet til at starte med. Når du så skruer op, formindsker du dæmpningen afdet maksimale signal.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonne73 skrev:
Tror den stod ved 0, men er ikke helt sikker.
Tak for hurtige svar. Var bare nysgerrig for hvordan det hang sammen
Det kan være i kan forklare mig hvorfor volumen går minus til plus og ikke starter ved 0
Hvordan undgår jeg at mine næste højtalere sprænger, har planlagt et Audio Pro Cinema Room sæt
|
|
|
Okay, og da det jo er en surround forstærker, er det rimeligt hæftigt... uden tvivl dine egen skyld...
Den volume metode de bruger her hedder dB dæmpning og siger noget om hvor meget der bliver dæmpet i forhold til max lydtryk. Eller et andet givent lydtryk.
Du skal have masser af effekt, og en stor strømforsyning som kan holde styr på enhederne.
|
| Til top |
|
| |
sonne73 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
aha lyder jo meget fornuftigt. ved godt det er svært. men kan i så give en slags gylden regel for hvor langt op jeg kan skrue på det cinema room sæt jeg vil købe, de er også på 100 watt. har ikke lyst til at skyde flere højtalere af, de sagde ingen gang bang.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du et link til det sæt du vil købe så vi kan se det?
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at sige det lige ud. Du har sprunget dine højttalere og det er din egen skyld. Grunden til at du ikke helt forstår hvorfor er fordi du ikke har forstand på hifi
Mit indlæg kan godt lyde ret negativt men jeg taler bare lige ud af posen.
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan skrue gradvist mere op, samtidig med at du lytter rigtig godt efter. Hvis det begynder at lyde skarpt eller hårdt, er du sikkert ved at nærme dig grænsen for forstærkerens formåen. Så er det på tide at skrue lidt ned igen. Og husk på, at hvis du har alle 5 højttalere koblet ind samtidig, skal forstærkeren arbejde så meget desto mere for sagen
|
| Til top |
|
| |
sonne73 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.audiopro.com/templates/audio_pro_products/?id_pro ducts=184
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi-Sonny-Fi skrev:
|
For at sige det lige ud. Du har sprunget dine højttalere og det er din egen skyld. Grunden til at du ikke helt forstår hvorfor er fordi du ikke har forstand på hifi
|
|
|
Så måske du lige ku' gi' manden et par guldkorn med på vejen? 
mvh
brok __________________ Skodgrej og popmusik
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sonne73 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan tage det hehe  Vidste godt at det nok var min egen skyld, men jeg har kun hørt ham manden der evt. skulle betale hvis jeg havde ret snakke, ville bare lige høre nogle ufhængige. og ja jeg ved ikke meget om hifi, også derfor jeg spørger hehe. Hvis man nu har en meget størrer og dyere forstærker, kan den så selv detekte om højtalerne er overbelastet og så selv slå fra eller hvordan?
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
|
|
|
|
Så måske du lige ku' gi' manden et par guldkorn med på vejen? 
mvh
brok
|
|
|
Var på vej men Mastervol var hurtiger end mig
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ser ikke dårlige ud, men de er sgu heller ikke bygget til at spille vildt højt, og derfor vil ekstra effekt nok ikke hjælpe de store. Små sattelitter spiller småt!
|
| Til top |
|
| |
sonne73 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak det forklarede en masse. Synes dog ikke mine højtalere forvrængede da de spillede inden de røg. Men hva fanden jeg var nok lettere beruset :)
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonne73 skrev:
Tak det forklarede en masse. Synes dog ikke mine højtalere forvrængede da de spillede inden de røg. Men hva fanden jeg var nok lettere beruset :)
|
|
|
Det gjorde de jo nok. Desuden er en anelse forvrængning ikke nemt at høre. Så på en normal volumen skala, kan man gå efter et man ikke skal over klokken 1. Det er lidt svært med en dB skala, man her må man jo også tænke på hvor store de er.
|
| Til top |
|
| |
sonne73 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
De ser ikke dårlige ud, men de er sgu heller ikke bygget til at spille vildt højt, og derfor vil ekstra effekt nok ikke hjælpe de store. Små sattelitter spiller småt!  |
|
|
Bor i lejlighed, og tror naboerne er glade for at det ikke kan spille højt. Jeg har ikke plads og lyst til at have de store højtalere lige nu, så vil gerne have de små. Men jeg er glad for jeg lærte lektien på nogle billige højtalere  og så må jeg jo se om jeg kan styre min lyst til at fyre alt for meget op for rocken. Ellers må jeg jo punge ud til noget størrer
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonne73 skrev:
Mastervol skrev:
De ser ikke dårlige ud, men de er sgu heller ikke bygget til at spille vildt højt, og derfor vil ekstra effekt nok ikke hjælpe de store. Små sattelitter spiller småt!  |
|
|
Bor i lejlighed, og tror naboerne er glade for at det ikke kan spille højt. Jeg har ikke plads og lyst til at have de store højtalere lige nu, så vil gerne have de små.
Men jeg er glad for jeg lærte lektien på nogle billige højtalere og så må jeg jo se om jeg kan styre min lyst til at fyre alt for meget op for rocken. Ellers må jeg jo punge ud til noget størrer
|
|
|
Ja, det tror jeg er en god ide. For de er sgu ikke bygget til det. 
|
| Til top |
|
| |