Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SSee you on the dark SSide of the moon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Baskerville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2004
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Hej Allesammen!

Har et spørgsmål, som jeg håber i kan hjælp med!

Jeg har lige erhvervet mig et sæt Dali 470, og er som sådan glad for dem.
Jeg købt dem brugt, og gav 4000 hvilket jeg håber er en fair handel.

Jeg er meget glad for at lytte til f.eks Pink floyd, men når jeg hører DSotM, og andre cd'er, har diskanten en virkelig påtrængende klang, hvilket jeg kan forstå er et problem med denne HT.

Det er lidt svært at ignorere, og defor vil jeg høre jer derude, om man måske kunne mod'de delefilteret, udskifte diskantenheden, eller på en anden måde gøre det hele lidt mere behageligt at høre på.

P.t bruger jeg en Denon Avr-2700 og en Denon DVD 3300
af kabler bruger jeg Bi-wire ( Tara Labs Prime 500 ) og et Prism 55
som signalkabel.

Håber i kan hjælpe!

Til top Vis Baskerville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baskerville

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Et lille trick som før har bevist sit værd, er at dæmpe diskanten ved at hænge en stump toiletpapir foran enheden. Måske ikke den kønneste løsning - men billig og effektivt.

Hackenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hej B.

Har du vinklet højttaleren ind mod lyttepositionen ? Det skal du næmlig ikke. Jeg mener at huske at Dali'erne er lavet til at lyde (og måle) bedst "off-axis" Ring evt. og hør hos Hifi-klubben.

Mvh.

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Hej Baskerville

Jeg har selv 470érne og er vældig glad for dem. Jeg synes ikke diskanten er direkte dårlig på, hverken den mørke eller lyse side af månen. Jeg kører med en NAD C350 og NAD C541. Men, hvis mine højtalere skulle gøres bedre er det i diskantområdet - det er jo også dér DALI satte ind i SE-versionen. Jeg har et gammelt HIGHfidelity som omtaler et interessant tweak (se http://www.hifilink.dk/nyheder/Nyhed.asp?NyhedsID=275) Tekmek trans.air hedder det. Hvor fidusen skulle være at fjerne kompressionen bag diskantmembranen, hvilket skulle give en mere frigjort lyd. Jeg kan se, at det har været diskuteret herinde før (se http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1260&PN =14). Er der evt. nogen der har prøvet det siden f.eks på DALI Evidence?

mvh

Til top Vis NADali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NADali

Baskerville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for de gode råd!

Quad - Det hjalp faktisk! Syns hihat'en er blevet mere afdæmpet af det! Det er ihvertfald et
stort skridt i den rigtige retning

NADali - Det vil jeg så gå i dybden med! Kan ikke holde fingrene fra sådan noget Som jeg skrev tidligere, så kører jeg med Denon, og det er måske forklaringen på, at jeg oplever diskanten spids og metallisk? Men tak for de links! 

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hvis du kaster dig over tweaket er jeg meget interesseret i at høre om dine erfaringer - Jeg er ikke lige så modig når det kommer til stykket  Men mon ikke du også er mere motiveret - Jeg mener det er jo et alternativ til dårlig lyd eller lokumspapir  NAD går for at være lidt varm i lyden, men det skulle vel ikke slå så tydeligt igennem diskanten i forhold til dit Denon gear??
Til top Vis NADali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NADali

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Problemet er din forstærker. Denon er lys i lyden og det går diskanten skarp på nogle højttalere incl. disse. Og så er Denon generelt heller ikke særligt kraftig, og 470'erne vil gerne have noget effekt. Så skift din forstærker ud :)
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Jeg kender godt lyden fra denne ht, både på Denon og Marantz i 5K klassen (for forstærkeren) og Marantz var klart bedre i Diskanten.

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Prøv uten biwiring. Prøv så å bruke vanlig signalkabel. Det er store forskjeller på signalkabel.
Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

et mørk ht/signalkabel
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Der er stor forskel på udgivelsen af CDen. Pink FLoyd Dark side of the Moon er optaget i '70erne så teknikernes evne til at trylle med knapperen er afgørende for at få de sidste dråber vellyd ud af masterbåndet.
Lytter du til den 'oprindelige' førstetrykte CD, guld-discen fra Mobile fidelity, Digital remaster udgaven fra midt '90erne eller SACD'en?
I mine ører er det digital remaster udgaven der er den bedste.

Derudover kan rceiveren og evt DVD'ens analogkredsløb også spille ind. I selv seriøse denon, sony, yamaha, pioneer etc  sidder der masser af billige komponenter i signalvejen; 4558 opamps og elektrolytter én masse. Disse giver lige præcis den der flade hvæsende diskant. Til det er der kun en vej: opgrader til topmodellerne - der ER forskel.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Baskerville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hej Nrik!

Det er 30 anniversary versionen jeg lytter til. desværre understøtter Denon'en ikke SAcd formatet.

Hehe ja Der er jo også en HEL del kroner til forskel, men du har jo ret i, at der også er noget at vinde. Prøver bare som en gal ikke at gå amok og bruge for mange penge på opgraderinger, da jeg fra bekendte kan se hvordan det går...

Anskaffede forresten et sæt Dali 450 til en billig penge, og deres diskant er meget blødere må jeg sige. Selvfølgelig kan de ikke hamle op med Dali 470 mht detaljer, men den skal så også bare bruges som baghøjtaler.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Baskerville skrev:

Hej Nrik!

Det er 30 anniversary versionen jeg lytter til. desværre understøtter Denon'en ikke SAcd formatet.

Anskaffede forresten et sæt Dali 450 til en billig penge, og deres diskant er meget blødere må jeg sige. Selvfølgelig kan de ikke hamle op med Dali 470 mht detaljer, men den skal så også bare bruges som baghøjtaler.

Lad din næste investering være en DVD/CD/SACD-afspiller - Dark side i 5.1 fra SACD-sporet på anniversary versionen... god damn! Det lyder bare for godt!!!

Verdens bedste udgivelse, efter min mening

MVH.

P.S: Det er min 6. kopi af Dark side jeg er på nu, så vil mene jeg kender den skive rimelig godt, men det er en helt ny plade, når man hører den i 5.1... troede ikke det kunne gøres bedre, men det kunne det
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Baskerville skrev:

Hehe ja Der er jo også en HEL del kroner til forskel, men du har jo ret i, at der også er noget at vinde. Prøver bare som en gal ikke at gå amok og bruge for mange penge på opgraderinger, da jeg fra bekendte kan se hvordan det går...

...klart klart - der skal være mening med galskaben, men omvendt er det heller ikke så elegant med toilet papir foran diskanten, selvom det virker.

Erla: Jeg skal indrømme at jeg ikke har lyttet ret meget til SACD versionen, på trods af at jeg har både SACD afspiller og 5.1 højttalere + receiver.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes