Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Emilie S2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Har fundet en tråd om emnet, som desværre handler om alt muligt andet - så derfor, nogle der har erfaringe med højttaleren?? Har hørt lidt i krogene, at S3 og S-centric, altså den større og den mindre, er mere harmonisk opbygget? Jeg vil gerne have en fysisk lille gulvhøjttaler, og der bliver S3 lidt for dominerende i min lille stue, mens S-centric jo slet ikke er en gulvhøjttaler. På papiret ser S2 helt perfekt ud

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hej Solu.

Jeg har da lidt erfaringer med netop S2. Jeg har nemlig testet denne i mit set-up i ca. 3 uger. Det var en spritny højttaler (lige ud af kassen), og i starten var den derfor en anelse "lukket" i lyden. Der var/er ingen tvivl om at enhederne havde brug for en del massage.

Den benytter sig af samme enheder som resten af højttalerne gør i Emilie-programmet og med samme bånddiskant, der også sidder i den noget dyrere EBEN-serie.

Nå, tilbage til mine oplevelser med S2. Efter flere dage, hvor den blev fodret med alle former for dynamisk musik og pink noise, når jeg ikke var hjemme, begyndte den gradvist at åbne op og afsløre sine åbenlyse kvaliteter.

Den spiller ikke så magtfuldt som S3, men formår stadig at spille dybt og nuanceret. Bassen halter på intet tidspunkt. Diskanten er, for mig, et enestående kapitel for sig selv. Jeg oplever bånddiskanten fra Raidho som værende noget af det ypperste man kan opdrive. Den har en luftighed og detaljeringsgrad som man skal lede længe efter.

Men, det som gør S2 værd at give et lyt, er selve integrationen af de forskellige forskellige parametre. det vil sige, at bas, mellemtone og diskant er nøje afstemt og derfor virker højttaleren som værende en integreret enhed, der ikke bare har en bas, der buldrer og hænger efter resten af lydbilledet, eller har en diskant, der stikker af.

Men, du nævner også S-Centric i dit indlæg. Jeg synes begge de førnævnte højttalere er værd at give et lyt ved lejlighed, da jeg oplver dem begge som værende bedre og mere harmoniske end S2. Emilie S3 er godt nok lidt større end S2, men ikke meget. her har man bare formået at integrere flere enheder i hele frontbaflens længde, og den er kun marginalt højere end S2. S3 er betydelig mere magtfuld og evner at gå både dybere end S2 og spille med et meget større dynamisk output og musikalitet (ved godt, at det er et fortærsket ord).

S-Centric er betydelig lettere at få til at lyde godt og den er ikke så kritisk med hensyn til placering som S2. Endvidere synes jeg, at S-Centric er en hamrende flot standerhøjttaler, der tillige lyder rigtigt godt.

Hvis jeg var dig, ville jeg overveje at give S-Centric og S3 et lyt inden du træffer en egentlig beslutning om valg af kommende højttaler.

Men, som, en endelig rettesnor, så skal du ud og lytte og allerhelst låne højttalere med hjem til dig selv, inden du bestemmer dig for et evt. køb. Der er jo ligeså mange holdninger til valg af højttalere som der er meninger om alt muligt andet. Det er kun dig selv, der kan afgøre om EMILIE S2 er noget for dig. Måske, er det en helt anden højttaler du falder for, når du har scanned markedet for højttalere.

Du skal være velkommen til at komme forbi Odense og give S3 et lyt, hvis du skulle komme på disse kanter.

God jagt.

Mvh.

Rune

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Tak for et godt indspark Flex! Jeg kender faktisk en del til lyden, da jeg for nogle år siden havde X-centric, som jeg bestemt synes om! Hvis bånddiskanten virkelig er den samme i S-serien som i X-serien, er jeg allerede nu lidt imponeret  Eneste ulempe ved bånddiskant (ved ikke om det er generelt) er at den ikke spreder lyden så meget - lyden er fantastisk lige i "sweet spot", men primært der - kender du det?

Desværre boede jeg i et beton-helvede dengang, så X-centric fik aldrig det rette rum at udfolde sig i. Nu bor jeg et mere afdæmpet sted, men har desværre kun omkring 15m2, så har primært spillet på Sonus Faber standerhøjttalere, som er små og ganske vellydende. Nu er tiden dog så kommet til at prøve lidt mere bund. Jeg må ud og lytte og se på sagerne, for måske er S3 ikke så voldsom som den ser ud til!

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

solu skrev:

Tak for et godt indspark Flex! Jeg kender faktisk en del til lyden, da jeg for nogle år siden havde X-centric, som jeg bestemt synes om! Hvis bånddiskanten virkelig er den samme i S-serien som i X-serien, er jeg allerede nu lidt imponeret  Eneste ulempe ved bånddiskant (ved ikke om det er generelt) er at den ikke spreder lyden så meget - lyden er fantastisk lige i "sweet spot", men primært der - kender du det?

Desværre boede jeg i et beton-helvede dengang, så X-centric fik aldrig det rette rum at udfolde sig i. Nu bor jeg et mere afdæmpet sted, men har desværre kun omkring 15m2, så har primært spillet på Sonus Faber standerhøjttalere, som er små og ganske vellydende. Nu er tiden dog så kommet til at prøve lidt mere bund. Jeg må ud og lytte og se på sagerne, for måske er S3 ikke så voldsom som den ser ud til!

Hej Solu.

Nu er jeg bevidst om, hvem du er... I øvrigt en lækker hjemmeside du har!!! Jeg har skrevet et par kommentarer til dig tidligere på din blog.

Nå, men tilbage til dine oplvelser med netop bånddiskanten. Jeg er til dels enig i din opfattelse af at båndet ikke spreder så meget som mange domer gør.  Men, til gengæld, så lider langt de fleste domer af flere grundlæggende fejl, nemlig at de bryder op og hvisler og virker skarpe og på ingen måde velopløste. Det velopløste får man i langt de fleste tilfælde med bånddiskaneter, synes jeg. Men, det er jo en smagssag og et tolkningsspørgsmål, hvad man synes er god- og rigtig gegivelse af musik/lyd.

Jeg synes, at de fleste højttalere fra Raidho  giver den bedste lyd, hvis man vinkler dem en del. Nok mere end mange andre vinkler ders højttalere, der er udstyret med domediskanter, grundet en større spredning fra disse.

X-Centric er nok ikke lige den bedste højttaler, hvis man bor i et betonhelvede, da den giver et ret voldsomt output fra den bagudvendte port. Den har brug for luft omkring sig, hvis den skal performe korrekt. Iøvrigt, så lyder den seneste opdatering af X-Centric fremragende. Den er blevet udstyret med et andet filter og har fået fjernet en del af dæmpematerialet inde i kabinettet. Den lyder faktisk så godt, at jeg p.t. gerne ser den som værende min næste højttaler, hvis jeg skulle finde på at skifte mine S3, som jeg iøvrigt er meget tilfreds med.

Har du iøvrigt stadig din lille brødrister (Læs: Adyton Opera)?

En forstærker, der bare matcher Emilie-serien perfekt. Sådan en lille sød ting vil jeg meget gerne have fat.

Mvh.

Rune

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Glemte hvis lige at sige, at det ER den samme diskant, der benyttes i både EMILIE- og EBEN-serien.

Mvh.

Rune

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:

Nu er jeg bevidst om, hvem du er... I øvrigt en lækker hjemmeside du har!!! Jeg har skrevet et par kommentarer til dig tidligere på din blog.

Tak for det!! Altid rart med kritik!

FLEX skrev:

X-Centric er nok ikke lige den bedste højttaler, hvis man bor i et betonhelvede, da den giver et ret voldsomt output fra den bagudvendte port. Den har brug for luft omkring sig, hvis den skal performe korrekt. Iøvrigt, så lyder den seneste opdatering af X-Centric fremragende. Den er blevet udstyret med et andet filter og har fået fjernet en del af dæmpematerialet inde i kabinettet. Den lyder faktisk så godt, at jeg p.t. gerne ser den som værende min næste højttaler, hvis jeg skulle finde på at skifte mine S3, som jeg iøvrigt er meget tilfreds med.

Skulle jeg købe en anden end S3 og blive begejstret, ser jeg da frem til at overtage dine

FLEX skrev:

Har du iøvrigt stadig din lille brødrister (Læs: Adyton Opera)?

En forstærker, der bare matcher Emilie-serien perfekt. Sådan en lille sød ting vil jeg meget gerne have fat.

Hmm... det var lidt en dårlig slutning. Først havde jeg sendt den til Norge, men køberen afhentede den aldrig, så det kostede mig 800 kr. Så røg den til Nordjylland, men der skete noget undervejs, så den fik jeg også retur. Efter reperation byttede jeg den med en SAT Amplifix, som efter et par måneder døde - så alle pengene er tabt på den! Men du har ret, den spiller helt fantastisk! Jeg har set en enkelt eller to til salg på www.hifimagasinet.com, som jeg kort overvejede at købe igen

Nu har jeg en Krell KAV400 som jeg faktisk regner med at beholde, den har kraft og overskud, er pæn og diskret, og kan fjernbetjenes. Men man skal jo aldrig sige aldrig, i denne branche... Jeg har også droppet cd-afspilleret og bruger en Squeezebox, det var meningen jeg ville skrive om den på min hjemmeside - når der lige er tid til det

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Hopla Solu.

Nå, har du fået tid og ljlighed til at lytte på S2 og i givet tilfælde, hvad var så dit indtryk af den?

Mvh.

Rune

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:

Nå, har du fået tid og ljlighed til at lytte på S2 og i givet tilfælde, hvad var så dit indtryk af den?

Hmm, det var lidt svære betingelser - sælger havde solgt sin forstærker, så de sagde ikke så meget  Jeg købte dem dog alligevel, så når de engang kommer til Djævleøen skal der strøm til!

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Jammen tillykke med købet.

Det var da godt nok ikke de bedste betingelser for et køb, men det kan du jo ikke ændre det store på.

Det er da friskt af dig, sådan bare at købe i "blinde" uden du har lyttet til dem. Men, du kender jo en del til lydfilosofien kva dit tidligere ejerskab af X-Centric.

Jeg håber, du bliver glad for dem, når du først for spændt dem for din Krell. Skriv endelig lidt om dine indtryl af S2 når du har fået lyttet lidt til dem.

God fornøjelse.

Mvh. Rune

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes