Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 23:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Raslende lyd ved (høj) bas?!?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
High-End
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 25 December 2003 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg har her på det sidste lagt mærke til en raslende lyd der kommer fra min venstre front højttaler, og efter at have lytte godt har jeg fundet ud af at den kommer, mærkelig nok, fra basporten. Men det er kun når der er et nogenlunde tryk på bassen, hvad kan det skyldes?? og det forekommer også kun ved nogle enkle former for bas. Det kan godt virke ret irreterende nogen gange når man hører musik, det lyder som om der stod en værktøjskasse lige ved siden af højttaleren med en masse løsdele i! Håber der er nogen der kan hjælpe.

MVH. Daniel...

ps. god jul og godt nytår!

High-End
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2003 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der har bare en lille fornemmelse af hvad det kunne være??   Jeg ved godt det er svært at give en forklaring på, da i ikke har hørt det, men er der nogen der har oplevet noget tilsvarende??

MVH. Daniel.....

Rene
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 December 2003 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hej Daniel

Det lyder som et rent mekanisk problem, altså at porten f.eks. ikke sidder ordentligt fast, hvilket betyder at den kan provokeres til afgive mislyde ved kraftige vibrationer.

Det kunne være noget andet løst inde i kabinettet også - et delefilter som er røget halvt af i en limning eller noget.

Du må prøve dig lidt frem, skrue enhederne efter, prøve at stramme basporten (hvis det er muligt), ellers skrue en basenhed ud og ræk ind og føl efter om der er noget løst i kassen.

Mvh Rene

Til top Vis Rene's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rene

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 December 2003 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Nu siger du godt nok a lyden kommer fra basporten, men ellers kan en løs stump fra højtaleren som er fanget under støvhætten larme vældig meget.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

High-End
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2003 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

hej

ok, kan jeg da prøve engang, jeg er bare ik så forfærdelig vild med det da jeg er meget øm overfor mine højttalere, nogen der kan genkende det?   Men ellers tak for rådene!

MVH .Daniel.--

tivoli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 December 2003 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hejsa

som tidligere radiomekker, vil jeg mene at du måske har en defekt basenhed på halsen, (har du givet dem for mange tæsk, måske endda med baskontrollen /equalizeren skruet op ), det kan ofte få limen/lakken på enhedens svingspole til at svulme eller boble op pga varmen fra den store effekt.

Prøv at5 kontrollere det lidt simpelt ved at trykke membranen  bagudmed to gange tommel/pegefingre, bare sørg for at det foregår helt lige, så du ikke beskadige membranens centerophæng, det sidder bag ved membranen, hvis du hører skurrende eller skrabende lyde under dette peger det desværre på at enheden er defekt (kan måske repareres på et specialværksted, hvis enheden er dyr nok til at det er pengene værd

Mvh Peter 

Til top Vis tivoli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tivoli

tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2003 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Hej High-End:

Det kan være du kan bruge min thread til et eller andet, selvom den bevægede sig lidt væk fra spørgsmålet

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4774&PN =1
Til top Vis tChAd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tChAd

High-End
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2003 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Hej..

>Jeg tror jeg har fundet ud af hvad problemet er, jeg pillede bassen ud af siden og kiggede et smut indenfor. Og der så jeg noget af dæmpningen der var gået løs fra siden så det kunne "flabre", og det var lige foran bas enheden. Jeg skubbede det tilbage og satte enheden i igen. Startede musikken og så lød det fint igen, men dum som jeg er fik jeg det ikke limet, så nu er det gået løst igen!  DAMN! Så jeg skal lige have åbnet kabinettet igen og limet l**tet fast til siden! 

PS. Jeg har lige prøvet det med enheden, og der kommer ingen lyd når jeg gør det. Så det er heldigvis ikke den det er i vejen med!. Det ville sådan set også være mærkeligt, da det er Jamo X870 Højttalere !

Men ellers tak for alle rådene!  God jul og godt nytår til alle!

MVH. Daniel...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes