| Forfatter |
|
bphhm Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 10 Februar 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender i det at der er visse tidspunkter i sit liv man aldrig glemmer?
Jeg har en gang i mit liv "set lyset" da jeg uforvarende satte mig i stolen foran to afskærmningsvægge. Det var til en hifi udstilling i 80'erne og der var ikke så mange folk i lokalet, men de der var glemte jeg hurtigt for jeg havde sat mig foran et par Martin logang CLS.
ALDRIG før eller siden har jeg hørt tilsvarende transperens og perspektiv i et lydbillede. Det var simpelthen en åbenbaring.
Har derefter været væk fra scenen nogle år og har ikke rigtigt fulgt med omkring hvem der fortsat er aktuelle.
Quad, Martin Logan, Magnepan, Apogee findes de fortsat og er der kommet nye til?
Står der stadig nogle la folia'er og spiller rundt omkring? __________________ /Hans
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 10 Februar 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja de findes alle staigvæk, dog er Apogee først nu dukket op efter ca 10 års fravær. Umiddelbart vil jeg tro der kun er en lille brøkdel, af alle de La foliaer der blev bygget,der stadig spiller. Og jo hvis man leder på nettet findes der en del andre producenter. Dog vil jeg tro de fleste er meget små firmaer.
MVH
|
| Til top |
|
| |
joerni Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er hagen ved elektrostater - man bliver så pokkers afhængig og ikke alle indspilninger lyder godt på sådan nogle karle - en dårlig kvalitet i indspilningsstudiet ødelægger fornøjelsen i stuen, så visser CD er gode i bilen.
Du bør også lytte på Audiostatic, se mere på www.audiostatic.com
Mvh Jørgen
|
| Til top |
|
| |
Michael B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glemmer heller aldrig en Hifi-udstilling i Odense i firserne.
Der blev spillet på, det dengang nye, Primare forstærkersæt og musikken var med Tøsedrengene vidstnok et nummer, der hed "De sarte af os".
Det slog alt det jeg hidtil havde hørt.
|
| Til top |
|
| |
bphhm Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var også i Odense jeg havde min åbenbaring.
Lige efter byggede jeg selv et sæt la folia, men hvis jeg tænker mig om så var de nu ikke så vellykkede __________________ /Hans
|
| Til top |
|
| |
Bastian Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ak ja
Her var det magneplanar trukket af et Luxman forstærker-sæt. Man kunne næsten smage Rickie Lee Jones´ morgenbajere. 
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja ja. la folia, det var mit første store diy. projekt efter bla. coral, kef bailey, og nogle andre småprojekter, de spillede fantastisk var inde og høre forbilledet i magasin, øverst oppe lå en hifi foretning jeg ikke kan huske hvad hed, men minne egne la folia havde med garanti noget bedre bund end den originale Apogee. menn så fik jeg 2 dejlige unger og de legede selvfølgelig bedst hvor højtaleren stod, de holdt i ca 10 år, så det var egentligt ret godt gået, nu spiller jeg på Quad 63, en rigtig god højtaler, sammen med rigelig amp.s. men jeg mener stadig at båndhøjtaleren var mere åben og dynamisk end Quad,en, det skal nævnes at jeg ikke har lavet nogle tweaks på quad højtalerne. men bånd har det med at, jo støre jo bedre..
Smeden
|
| Til top |
|
| |
bphhm Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må have fået mere ud af dine la folia'er. Jeg synes ikke rigtig jeg fik noget bas ud af mine. Men perspektiv og transperens .
Der skulle nok have været en Sub på. __________________ /Hans
|
| Til top |
|
| |
bphhm Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men for dælen sådan en dipol kan være kontant.
Hvad er det for Quadere du spiller på? Er de børne sikre? __________________ /Hans
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
esl-63 Quderne er sikre, lige til de rør ved panelerne, . jo ungerne er så gamle nu at de forstår hvorfor de har deres eget stereo på deres værelser. la foliaen brugte jeg stort set al min fritid på at justere optimalt ind. ikke for hård opspænding, så gik den død i bunden. men som sagt quad,en er ikke blevet modificeret, netop på grund af børn hunde og katte, potentialet i højtaleren er vel egentligt noget større hvis den blev strippet og der blev monteret anden elektronik.
Smeden
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 13 Februar 2007 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jenssmed skrev:
<snip>
men som sagt quad,en er ikke blevet modificeret, netop på grund af børn hunde og katte, potentialet i højtaleren er vel egentligt noget større hvis den blev strippet og der blev monteret anden elektronik.
|
|
|
At fjerne frontstof, gitter og beskyttelsesfolie vil give en hel del. Men du kan prøve at starte et andet sted. Der sidder en 220µF kondensator parallelt med en 1,5 ohms modstand. Enten skift den ud til en bedre type, bypass den med en polyester (eller lign.) eller (hvis du tør) helt fjerne de 2 komponenter. De sidder der for at give en hvis belastning i tilfælde af, at sikringskredsløbet går igang, for så kortslutter den indgangen efter modstanden/kondensatoren.
Man kan også afstive rammen bedre, end den er. Og så kan man montere et andet gitter - ét, der er mere åbent.
Flere tips her. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
TaForm Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 13 Februar 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til orientering:
Der kommer snart en helt ny Beveridge højtaler, jeg vil overveje at købe sådan et sæt selv, til erstatning af mine gamle af slagsen. Så kan du glemme alt om alle andre højtalere, inclusive Martin Logan, som jeg også har, men de er degraderet til computerhøjtalere.
Når de er klar, vil jeg tage til californien for at høre dem. __________________ Onkyo P308
Onkyo M508
Onkyo T9090II
Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
nå så, og hvad prisleje ligger de så i(ligefrem tage til californien for at høre) men vil selvfølgelig lure efter Beveridge hvis de skulle kunne få os til at glemme vores kære gamle højtalere.
Boholm, takker for fiduserne, kender dog godt til mange af tweaksen,e 
Smeden
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 13 Februar 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, jeg springer over, forstår du min kæreste mener jo bare hun skal have en ny cykel hvis jeg køber så dyre højtalere.
Smeden
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 13 Februar 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
bphhm skrev:
|
|
|
|
Ja, absolut. Jeg husker min første knallert, min første bil, det første kys.
Og så husker jeg selvfølgelig også første gang jeg lyttede til et sæt elektrostater. Det var et nyrenoveret sæt Quad ESL 57 der blev spillet på. Jeg husker hvordan jeg sad fuldstændigt tryllebundet i sweetspot og nød den superdetaljerede, rene og klare lyd de leverede.
Idag har jeg iøvrigt selv et sæt elektrostater: Audiostatic DCM5  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 13 Februar 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
bphhm skrev:
|
|
|
|
Ja desværre. Men ok da jeg for 20 år siden hørte et sæt ML CLS, var det da absolut mindeværdigt.
MVH
|
| Til top |
|
| |
bphhm Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre
Har du hørt Beveridge højttalere. Jeg husker svagt navnet men kan ikke kommepå hvorfra __________________ /Hans
|
| Til top |
|
| |
bphhm Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
TaForm
Martin Logan computer højttalere det lyder ambitiøst __________________ /Hans
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 13 Februar 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
bphhm skrev:
|
Andre
Har du hørt Beveridge højttalere. Jeg husker svagt navnet men kan ikke kommepå hvorfra
|
|
|
Nej det har jeg ikke. Du husker måske en besøgsartikel i hf, hvor de besøgte Forsell. Han havde et sæt stående. Idag mener jeg naturligt nok, man komme komme længere med bånd.
MVH
|
| Til top |
|
| |