Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Store højttalere vs. lille stue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Permie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hej,

jeg står og skal købe nye højttalere og har derfor læst en del på forummet. Jeg kan godt se, at en højttalers størrelse selvfølgelig bør passe til rummets størrelse, men hvor meget bør denne faktor veje i valget?

Betyder rummets størrelse så meget, at en lille og billig højttaler rent faktisk vil kunne spille bedre end en større og dyrere i et lille rum? Eller er der nærmere tale om, at den store, dyre vil spille bedst under alle omstændigheder, men blot ikke vil spille op til sit bedste i et lille rum?

For at gøre det lidt med konkret, så har jeg kig på Dali Ikon 6 og Dali Helicon 400 (eller Helicon 800, hvis jeg kunne få dem brugt til den rette pris), og min stue er 18 kvm. Jeg kan godt se, at det på nuværende tidspunkt er overkill med fx Helicon 800, men måske jeg flytter på et tidspunkt, og jeg vil gerne beholde mine højttalere i mange år.

Hvis vi ser bort fra prisen og andre forhold, hvilken af disse tre højttalere er der så størst sandsynlighed for vil spille bedst i et 18 kvm rum?

Og i samme boldgade: Hvis der ikke er plads til, at en højttaler kan få den luft omkring sig, som producenten anbefaler, hvor meget betyder det så for lyden?

Bedste hilsener
Den tvivlende med alt for lidt plads

Til top Vis Permie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Permie

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hej....

Der kan være mange meninger om netop små eller store højttalere. Jeg vil sige køb de større. Bassen kan sejle og nogle gange vil det ikke være så "hi-fi-korrekt". Men det betyder ikke noget undtagen du selv mener at små kasser og standere er det fede. Jeg har selv alt for store højttalere til mit rum, men jeg har prøves mindre "hi-end" kasser, dog uden at konverterer. Jeg vil tro mine højttalere er større end omtale Dali. Mit rum er ca. 20 m2.

De små spiller også godt lige indtil der skal flyttes meget luft. Er rummet halv stå stort som dit, så ville jeg mene det bedste ville være de små. Men tæt på 20 m2 er ikke så tosset. Blot stil anlægget op optimalt i det rum du har, så tror jeg personligt det vil fint gå. Det er meget smart at arbejde lidt med gulvtæpper og dæmpning generelt.

Mvh

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Lad være med at købe en basrefleks højttaler, der er for stor til dit rum, du får aldrig styr på bassen. Så hellere en der lidt for lille som kan "trække vejret"... Køber du derimod en trykkammer er problemet knap så stort, da den typisk er mere lav q'et i bassen, hvorfor den ikke er nær så følsom.

Din forstærker spiller også ind, altså kan den styre bunden på en stor gulvhøjttaler. Hvis du er i tvivl om hvad jeg mener, kan du jo prøvet at søge på Vienna og se hvor mange, der har problemer med at styre bunden på deres store gulvhøjttalere, selv med store forstærekere i store rum.

Akustikken har meget at sige, mere end du regner med. Det er et område, som jeg selv skal have gjort mere ved, da jeg har lidt for meget badeværelsesklang i mit rum. Det er meget vigtigt, at højttaleren får noget luft omkring sig, da den ellers ikke vil spille frit. Det er lidt ligesom med en bil, den kører også bedre, hvis man ikke kører med håndbremsen trukket.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej også!

Jeg er også af den opfattelse (som Bradman) at vil du have flyttet lidt luft samtidig så kan det kun gøres med en passende volumen  Sååå, vælg så store som pengepungen formår og skub lidt rundt på opstillingen, det er aligevl kun dig der skal høre på det

Flemming

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

En mere fleksibel løsning kan være et par små højtalere kompleteret med en sub eller to.

Subbene kan pladseres uden for meget hensyn til hvor højtalerene skal stå, og dermed stå der hvor de bedst kobler rummet uden at du behøver at tage hensyn til stereoperspektiv o.l som du skal når du har et par store højtalere. Noget andet er at en del subs har forskellige muligheder for rumkorrektion, og du kan også for en rimelig penge købe løse rumkorrektionsenheder for subs.

Du opnår også fordeler med at en god sub spiller dybere og renere bas end langt de fleste højtalere, og du slipper for at forvrængning fra bassen forplanter sig op i midbas og mellemtone. Forstærkeren til dine højtalere vil også blive aflastet, og dermed bedre kunne kontrollere din højtalere.

Ulempen er at du måske skal jobbe lidt med integration, men hvis alternativer er et par store højtalere i et lille rum uden for mange alternative pladseringsmuligheder, så ved jeg hvad jeg ville vælge : )

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes