Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 01:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: System Audio 1280 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 December 2003 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, som har lyttet meget til System Audio 1280?

Styrker og svagheder?

Kommentarer modtager gerne, da jeg meget overvejer at købe et sådan par!

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

Jesper4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Januar 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas.

Jeg har netop købt et sæt 1280 mkII og havde forinden mine tvivl. Jeg høre meget rythmisk musik med god bas, detaljer og stortrommedunk. (techno/trance o.s.v.) - Derfor var jeg skeptis på baggrund af debatindlæg her i forummet. Mange taler om at de har for lidt bas og i første omgang må jeg give dem ret. Der er ikke det samme -drøn- på som jeg er vant til, MEN alligevel har jeg købt dem!

Og det af den grund, at 1280 er en højttaler, som spiller rigtig godt. Stemmer er tydelige, instrumenter er adskilt og kan høres ... og det der med bassen?? - Ja, jeg har købt den lille SA Sub. også, og det hjælper naturligvis. Men selv uden den tror jeg sagtens at jeg kunne leve lykkeligt. Netop p.g.a højttalernes evne til at spille musikalsk og behageligt.

KT-Radio i Odense har dem på udsalg til 3695,- kr. pr. stk. Jeg var dog heldig, at købe et 7 md. gammelt sæt for 5500,- kr.   

Husk at serienummer på dine nye højttalere skal have et serienummer der er større en 94011 - så er du sikker på at få den nye udgae. (den med den nye diskant)!

Held og lykke. Du er velkommen til at spørge om mere.

Hilsen Jesper4

Daring Dane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper4

Jeg har ganske kort lyttet til SA 1280 hos KT Radio i Odense. De overraskede mig MEGET positivt. Jeg havde ikke forventet så meget bas i så slanke højtalere. Jeg er selv på udkig efter højtalere til min Harman Kardon AVR 5500, og jeg har ind til videre haft Dynaudio Audience 72 i kikkerten, da jeg synes de spiller flot og detaljeret. Efter at have hørt SA 1280 kunne jeg godt finde på at spare de penge, som Dynaudio koster mere - og så i tilgift med 1280 få en højtaler som er lettere at trække for forstærkeren end Dynaudio.

Jeg var især imponeret over 1280erens detaljeringsgrad og evne til at adskille de forskellige instrumenter fra hinanden. Bassen overraskede mig meget! Måske var det lytterummets lille størrelse, men jeg synes næsten, den var FOR meget. Eller rettere: Jeg synes ikke, at bassen var så stram og kontrolleret, som jeg havde regnet med.

Og nu kommer så spørgsmålet: Har du eksperimenteret med at fylde sand i højtalerne? Giver det en mere kontrolleret bas? Eller retter et større rum op for den megen bas?

Til top Vis Daring Dane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daring Dane

Jesper4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hej Daring Dane.

Jeg har endnu ikke fået mine højttalere! - Får dem først næste week-end. Og det er endda kun fronterne. Resten tog lidt tid at bestille hjem. MEN lige så snart jeg er klar, vil jeg eksperimentere lidt frem og tilbage med sand og så skal jeg nok skrive tilbage til dig, okay?!

Selvfølgelig har lytterummet meget at sige og da alle stiller deres anlæg op i forskellige formationer og rammer, er det næsten bare med at prøve sig frem. 1280 kan, uden besvær, stilles op ad en væg og derved suplere lidt i bassen. Derved kan sand måske helt undgås?? Vi må begge lytte os frem og så stoppe dér hvor vi hver især finder resultatet i orden!

Husk at anvende ovntørret sand!!! - Fåes ved alle dyrehandler for en slik!

Mange hilsner fra Jesper4 

Daring Dane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

OK. det lyder spændende!

Hvilke højtalere får du ellers? Skal det bruges til surround? Jeg har kigget på System Audios hjemmeside - og det ligner ikke at 1280erne indgår i en serie med center- og baghøjtalere. Er der ikke noget med at et surround sæt helst skal være bygget op om samme type enheder for at få en ensartet lyd fra eller sider?Ved du eller nogen anden noget om, hvilke muligheder der er med 1280 i et surround sæt?

Til top Vis Daring Dane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daring Dane

Jesper4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

Hello igen Daring Dane.

Som center får jeg SA510AV, som baghøjttalere SA505 og, som nævnt, en SubElectro 175 til at klare de helt dybe toner. 

Det er rigtigt, at man anbefaler højttalere fra samme serie og også gerne fra samme modelrække. Dette gælder specielt front og center da samspillet dem imellem gerne skulle have samme karakter. Baghøjttalere er knap så krævende, men jeg blev ved SA, da jeg godt kan lide den helt lille 505. En filosofi omkring mit anlæg er, at man primært skal opdage fronterne og helst ikke resten - lyden skal blot imponere!

Det var sælgeren, der sagde til mig at jeg sagtens kunne nøjedes med de billigste modeller som center og bag. Og det må jeg jo så stole på. Men ellers tror jeg, at det er menningen alle center, bag vil kunne anvendes til 1280! (Hvis absolut du vil bruge flere penge, så brug dem på en center, snarere end på baghøjttalere - bare et godt råd)!

Min kommende drivkraft, som jeg heller ikke har fået endnu, er Harman/Kardon 4550 + DVD25! - Jeg glæder mig meget!

Hilsen Jesper4  

Azo^
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Daring Dane:

Har du lyttet til Dynaudio 72 lige op imod System Audio 1280 ? Har du evt. nogle kommentarer med henblik på styrker og svagheder ved begge højttalere ? Jeg ved i hvert fald at jeg ville foretrække Dynaudio'erne, synes det er et par rigtig lækre højttalere !

Til top Vis Azo^'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azo^

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Mht. sand i 1280, så kan det være svært at forudse effekten, da højttalerens kobling til underlaget og typen af underlag spiller ind.

I denne tråd kan det f.eks. læses hvordan Redaktøren og undertegnede har haft to fuldstændig modsatte oplevelser: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5655

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Når man fylder sand i en højttaler, er det for at stabilisere den. Dvs, sørge for at enhederne ikke "skubber" til højttaleren. Jo mere den vejer, jo sværere er det at skubbe til den. Ergo, er det ikke kun bassen, men ALT der forbedres, da lydbilledet ikke forstyrres af den fysiske bevægelighed i og omkring kabinettet, hvis man kan sige det sådan. Med andre ord, så burde underlaget ikke have indflydelse mht. sand i 1280...

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

WhoCutTheCheese skrev:
Når man fylder sand i en højttaler, er det for at stabilisere den. Dvs, sørge for at enhederne ikke "skubber" til højttaleren. Jo mere den vejer, jo sværere er det at skubbe til den. Ergo, er det ikke kun bassen, men ALT der forbedres, da lydbilledet ikke forstyrres af den fysiske bevægelighed i og omkring kabinettet, hvis man kan sige det sådan. Med andre ord, så burde underlaget ikke have indflydelse mht. sand i 1280...

Det lyder meget godt i teorien, men det er bare ikke altid teori og praksis stemmer overens  

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes