Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 02:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Helicon 300 + Marantz SR7500 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tompilgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Har I et bud på om ovenstående kombination burde kunne spille sammen?

Når som helst jeg skruer op til over -30dB slår sikringskredsløbet i Marantz'en til og den går i Protection mode. Volumenkontrollen går fra -75 til +18dB, og -30 er meget lavt.

- Det var stille og roligt musik: Skye Edwards nye.
- Forstærkeren har masser af luft omkring sig, og havde kun spillet i 5 minutter, så det er sandsynligvis ikke et varmeproblem.
- Højttalerkablet er et biwiret audioquest med 8 enkeltledere. Altså ingen løse tråde der kan lave halve kortslutninger.
- Forstærkeren spiller fint sammen med mine Dali 850. Og den kan spille højt! Jeg tør simpelthen ikke skrue så højt op at sikringskredsløbet slår til.
- Højttalerne spiller fint med andre (på papiret) svagere forstærkere. Fx den 2*60W Densen den kom fra.

Er der noget jeg har glemt at teste? Så vidt jeg kan se peger alt desværre i retning af at min Marantz bare ikke kan lide 4 ohms højttalere. Den må blive snydt af den lave impedans. Jeg kan simpelthen ikke tro den er oppe i nærheden af max belastning. Nok er følsomheden på Helicon 300 væsentligt lavere end for Dali 850, men der blev spillet så lavt da den slog fra at vi må være langt ude over forskellen i følsomhed.

Kan det virkelig passe at den kombination bare ikke kan bringes til at spille?  Jeg kunne ikke lige finde noget i manualen om at indstille forstærkeren til 4 ohm. Det har jeg ellers set på andre forstærkere.

Anyways. Hvis jeg skulle sætte en effektblok bagefter Marantz'en til at drive fronterne. Har I så et bud på hvad der kunne passe sammen med? Jeg har været meget glad for Marantz'ens lyd på mine Dali 850. Jeg er helt blank på effektforstærker området, så jeg har ingen fornemmelse af hvor højt jeg skal op i pris for at få noget der kan matche Helicon 300.

Til top Vis tompilgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tompilgaard

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Og du er 100% sikker på at der ikke er noget højttalerkabel som rører ved hinanden og derved kortslutter?

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Tjek som Juul foreslår, om du har nogle højttalerkabler der rører hinanden. Din Marantz kan selvfølgelig sagtens spille på et sæt H300.

Mvh

brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Elkjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Ja, det var mig du købte de Helicon 300 af Jeg er også ret uforstående over hvorfor den Marantz ikke kan slæbe dem. Hvis du er glad for den lidt bløde Marantz lyd og gerne vil smide en effekt på, ja så kan jeg anbefale en Holfi Power 8-2 eller endnu bedre en Power 150. Så mangler du ikke kræfter.

Til top Vis Elkjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elkjær

tompilgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2006
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Tak for rådene.

Højttalerne er ovre hos en kammerat og blive testet, men jeg vil da helt klart give dem et rul mere. Det skulle være muligt at blive 110% sikker på at der ikke er nogen kortslutninger. Derudover vil jeg nok prøve uden biwiring, og evt én højttaler af gangen, og måske også diskant og mellemtone/bas separat.

Jeg vender tilbage når jeg har testet noget mere.

Til top Vis tompilgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tompilgaard

Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Sikke en suppedas du er havnet i!

Hvis det var kablerne der sad forkert og kortsluttede, ville den gå i protection med det samme, det kan ikke diskuteres.
Jeg har selv storebrødrene til dit grej, dvs. Marantz SR8500 og Helicon 400 og der er altså ingen problemer der. Nu kører jeg godt nok med effektforstærker ved siden af, men har haft højttalerne koblet til Marantz'en et par gange. Desuden er der absolut ingen luft omkring min reciever.

Mit umiddelbare gæt er en defekt forstærker, desværre. Du kan evt. prøve at sætte bøjlerne i højttalerne igen og så kun køre med et enkelt kabel over til dem. Går den stadig i protection er det forstærkeren den er gal med.

Håber du får løst problemet.

Mvh Jannik

PS.: Forresten, hvis du ikke kører 7.1 og derved ikke bruger de sidste 2 kanaler i recieveren kan du bi-ampe i stedet for at bi-wire. Derved bruger du 4 forstærkerkredsløb i stedet for kun 2. Fejler den nu ikke noget kan du aflaste den en smule på den måde ved at fordele belastningen ud på flere kanaler.
Hvordan du gør, står i manualen men ellers spørger du bare.

Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes