Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 00:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Red Line 140 - Forstærker og Sub??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kaspr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par B&O Red Line 140, som jeg har skiftet bassenhederne i, da ophænget var blevet mørt med alderen.

Jeg har en Beomaster 5500 forstærker nu, men vil gerne have noget "bedre".
Tænker på at lave noget surround ude i fremtiden.
Plus at jeg skal have fat i en subwoofer.

Er der nogen der kan give et godt råd til hvilken forstærker og subwoofer jeg skal købe som egner sig godt til 140'ern.

jeg regner med at bruge 5-10 k.
Til top Vis kaspr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaspr

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Tænker du på at anvende 140'erne som fronthøjttalere i et surround setup og så smide et par baghøjttalere + en sub på?

Nu ved jeg ikke hvordan du har det med at købe brugt, men ellers kan du få en ret fornuftig reciever fra f.eks. Marantz eller H/K på brugtmarkedet til en 3000 kr. +- 500 kr. Dertil vil jeg så prøve at opstøve et sæt red line 35 eller 60 som baghøjttalere samt en fornuftig sub.

Du kan prøve at finde en af Marantz SR modellerne eller de lidt ældre H/K AVR - de behøver ikke at have de vilde watt opgivelser, RL højttalerne er ikke de sværeste at trække.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

kaspr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Kræver de ikke en forholdsvis stor udgangseffekt?

og hvor mange watt vil du anbefale som en god udgangseffekt fra forstærkeren?

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Nej det vil jeg påstå at de ikke gør, ifølge beoworld har de:  Sensitivity 1 W 93 dB
Det siger noget om at de ikke kræver særlig mange watt for at give et ordentligt lydtryk, omvendt så er det ikke dårligt at have rigeligt med kraftoverskud i en forstærker, men f.eks. en marantz der giver 50w ved 8 ohm pr. kanal vil være et fint match med RL 140, også fordi kvalli forstærkere oftest har en god strømforsyning, hvilket er mindst lige så vigtig som watt.

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Hej!

Uanset hvad, skal du først gøre op, vil du have surround først, og så stereo som 2nd prioritet.

Eller lytter du reélt set, til mere musik, end du vil bruge surround delen?

For hvis stereo, er dit primære brug, vil du med en 3-5.000 kr surround receiver opleve den som dårligere, efter min overbevisning

Nok er Beo 5500'eren "gammel", men forstærker delen i den, er faktisk af rigtig god klasse!

Så min anbefaling vil være, find dig en "billig" brugt Yamaha eller Marantz receiver, brug pre-out fra den til din Beo 5500, og brug så den til stereo!

Skifter behovet, så det primært er surround den går på, så er det jo en anden snak....

Subwooferen, køb evt. et bygge-kit hos Frequence.dk. Eller en færdig fra Pro-Audio, eller Heco. Synes jeg har rimelige erfaringer med disse mærker.

/Jensby

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby

kaspr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:
Nej det vil jeg p�st� at de ikke g�r, if�lge beoworld har de:  Sensitivity 1 W 93 dB
Det siger noget om at de ikke kr�ver s�rlig mange watt for at give et ordentligt lydtryk, omvendt s� er det ikke d�rligt at have rigeligt med kraftoverskud i en forst�rker, men f.eks. en marantz der giver 50w ved 8 ohm pr. kanal vil v�re et fint match med RL 140, ogs� fordi kvalli forst�rkere oftest har en god str�mforsyning, hvilket er mindst lige s� vigtig som watt.

Fedt!

Hvad er det helt præcist at jeg skal kigge efter når jeg kigger efter forstærker/reciever?
Hvis jeg går efter en surround reciever?

Og er det rigtigt at lyden bliver dårligere hvis man bruger en surround reciever til at spille stereo?
Kan man ikke indstille den til kun at spille stereo?

Jeg tror at mit primære mål er at få sammensat noget surround, da det visuelle er på plads.
men mangler lidt pengene til det :(

Indtil videre, tak for jeres svar

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

kaspr skrev:

Hvad er det helt præcist at jeg skal kigge efter når jeg kigger efter forstærker/reciever?
Hvis jeg går efter en surround reciever?

Og er det rigtigt at lyden bliver dårligere hvis man bruger en surround reciever til at spille stereo?
Kan man ikke indstille den til kun at spille stereo?

Nu er surround jo nærmest en hel videnskab, og der er mange ting man skal overveje, men mht. til en forstærker/reciever skal du medregne rummets størrelse, om det skal være et 5.1, 6.1 eller 7.1 setup, skal der også være god stereo lyd osv.

Hvis vi antager at du har et rum på ca. 30 m2 og vil lavet et alm. 5.1 setup så er udvalget bredt indenfor recievere som kan klare opgaven.

Se efter:

Tilslutningsmuligheder - der skal helst være både optisk og coaxial tilslutning(digital)

Højttaler-terminalerne skal helst være af typen med skruestrammere - ikke klemmeterminaler.

Gode muligheder for at opsætte specifikke indstillinger - her tænker jeg på frekvens skæringspunkter mellem højttalere og sub, evt. skal der medfølge en mikrofon med så systemet kan indstille sig selv automatisk.

Fornuftigt forhold mellem watt opgivelser og recieverens vægt/størrelse, hvis der står 5x130w og den vejer 6 kg er der grund til at være skeptisk.

Vær generelt opmærksom på at mange producenter overdriver watt opgivelserne, NAD, Denon, H/K, Yamaha og andre lidt mere seriøse er ikke så slemme på det felt.

Nu nævner du stereo lyd, og det er en svaghed på mange surround recievere, for selvom de alle kan spille i stereo(måske undtaget de billigste systemer fra f.eks. bilka) så kan ydelsen være ret dårlig i forhold til en ren stereo forstærker.
Med fare for at sige noget sludder så vil jeg mene at hvis du holder dig til de mærker som almindeligvis regnes for kvalitet set i forhold til prisen - Marantz, H/K, Onkyo, Yamaha så får du i de fleste tilfælde også et produkt som klarer sig fint i stereo, andre mærker som jvc, pioneer(de billigere modeller) og panasonic kan ikke levere det samme og slet ikke i stereo.

Jeg vil anbefale at du finder nogle modeller som virker lovende, og som passer til budget'et - læs nogle anmeldelser på nettet - kog det ned til nogle få stykker, og find det bedste tilbud.

kaspr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

1000 tak Exciter!

Nu ved jeg i det mindste hvad jeg skal kigge efter!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes