| Sendt: 24 Februar 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
PA-højtalere er designet til at kunne spille højt - PA = Public Adress - dvs. at første prioritet er, at de kan tåle noget effekt og virkelig kan brage igennem. Ofte opbygges PA-systemer af moduler, med seperate kabinetter til bas, mellemtone og diskant. Mangler der noget i det eneområde, knalder man bare et ekstra modul på. PA-højtalere / moduler er STORE og kan i praksis ikke rigtigt bruges til hjemmebrug... med mindre man har en meget stor gildesal ;-)
En studiomonitor bruges (som navnet antyder) til at monitere under indspilninger i studier. Deres primære opgave er at afsløre alt i optagelsen. Derfor er de typisk meget detaljerede i klangen, nogle kalder dem endda klinisk i deres lyd. Studiomonitorer fås i mange størrelser, og kan ofte passes ind i et hjemmeanlæg, hvis man altså kan lide et meget analytisk lydbillede, der skånselsløst afslører alt.
Hifi højtalere er primært designet til hjemmebrug, og her arbejdes der, til forskel fra monitorhøjtalere, oftest med at tilstræbe en bestemt klangfarve, der måske ikke er 100% analytisk korrekt, men som så er mere ørevenlig og behagelig at lytte på i lange perioder. Selve designet spiller også ind når vi snakker hifi højtalere til hjemmebrug, og man kommer nemt til at betale ekstra for høj WAF ;-)
Personligt er jeg vild med gode studiomonitorer, også til hjemmebrug, men det er bestemt en smagssag, om man kan li' deres klang eller bliver træt i ørene af at lytte til dem for længe af gangen... til dit brug ville jeg prøve at finde et par gode JBL'er i 4410 eller 4412-serien - de kan bruges til hjemmestudiet og efter min mening også til hifi - og så er de ofte til salg brugt for en rimelig penge. Mange synes så de er frygteligt grimme - men det var så vidt jeg kunne se ikke med i prioriteringslisten ;-)
MVH.
|