| Forfatter |
|
sorensen_dk Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg har anskaffet mig en ældre bose subwoofer.
Subwofferen har 2 indgange til normale højtalerkabler L og R og tilsvarende 2 udgange til hhv L og R højtaler.
Lige nu har jeg tilsluttet min sub ved at trække kabler fra front L og R til sub'ens indgange og derfra kabler til mine mini fronthøjtalere. Dette fungerer også fint og lyden er god.
Men sagen er, at jeg gerne vil benytte den til alt bas, dvs også eventuel bas fra center og rear højtalerne.
Nu kommer problemet: min forstærker har kun pre-out (phono) til subwoofer!
Kan man lave et eller andet hack der gør det muligt at sætte en passiv subwoffer (med normale højtalerindgange) til pre-out på forstærkeren?
håber i kan hjælpe mig :-)
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
sorensen_dk skrev:
Kan man lave et eller andet hack der gør det muligt at sætte en passiv subwoffer (med normale højtalerindgange) til pre-out på forstærkeren?
|
|
|
Nej
vH pH
|
| Til top |
|
| |
sorensen_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sorensen_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, har fundet en option på min forstærker for at lave crossover til fronthøjtalerne (som kører igennem sub'en) ved 80 mhz.
Men er usikker på hvor vidt det betyder at alt bas bliver sendt til sub'en?
nogle der har ideer? eller evt til noget andet jeg kan prøve for at få en bedre lyd?
|
| Til top |
|
| |
NESREDNA Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 259
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
sorensen_dk skrev:
|
|
|
Det kan du sagtens! Du skal bare købe en effektforstærker og slutte til  . Men det var jo nok ikke liiige det svar du var ude efter, gætter jeg på  . __________________ Hjemme: Cowon D2 > X-Can V3 > AKG K701
Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan ikke sætte en passiv sub til pre-out, da pre-out'en bare sender signalet ud - for at kunne høre noget i subwooferen skal du jo så have en forstærker imellem!
Dvs. at du sagtens kan køre pre-out signalet over i en forstærker, og så forbinde subwooferen dertil.
|
| Til top |
|
| |
sorensen_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej ikke helt :-)
Er det fordi signalet fra pre-out er digitalt at det ikke kan lade sig gøre?
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er fordi der skal en effektkanal til at trække din sub. den kan enten være indbygget i subben, så er subben aktiv, eller du skal bruge en effektforstærker.
Mvh
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
sorensen_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, vil der være stor forskel på min lydoplevelse ved at købe en effektforstærker til at trække sub'en i forhold til bare at køre crossover og delegere bassen fra center og baghøjtalerne til "proforma-fronthøjtalerne" bestående af små fronthøjtalere+sub?
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det vil der uden tvivl, for hvis du ikke har en effektforstærker mellem sub-signalet og subwooferen, vil subwooferen ikke spille.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 28 Februar 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
sorensen_dk skrev:
Nej ikke helt :-)
Er det fordi signalet fra pre-out er digitalt at det ikke kan lade sig gøre?
|
|
|
Det er fordi signalet fra pre-out kun er på 2,5 mV - alt alt for lidt til at drive en højttalerenhed. Du kan f.eks. heller ikke drive en højttaler med udgangssignalet fra en CD-afspiller - det er dér forstærkeren kommer ind.
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 28 Februar 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
SÅ venner - pas nu lige på det lille m - det er ikke 2,5 mV - men noget der ligner 2V og der er heller ikke nogen Sup preout der deler ved 80 mHz - det er faktisk 0,08 Hz eller en svingning for vært 12,5 sekundt. .
Nå, men du skal gøre den sub aktiv så sker der noget - altså du skal have en forstærker til at drive den. (så på på "råd" siden er jeg helt enig med resten). __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andvare skrev:
|
SÅ venner - pas nu lige på det lille m - det er ikke 2,5 mV - men noget der ligner 2V og der er heller ikke nogen Sup preout der deler ved 80 mHz - det er faktisk 0,08 Hz eller en svingning for vært 12,5 sekundt. .
Nå, men du skal gøre den sub aktiv så sker der noget - altså du skal have en forstærker til at drive den. (så på på "råd" siden er jeg helt enig med resten).
|
|
|
Hæhæ - sorry, point taken...
Men også "i lige måde" .
De fleste surround processorer har en funktion til at stille delefrekvensen mellem fronter og sub (og dermed sub pre-out) fra f.eks. 70 til 120 hz, hvor f.eks. THX angiver 80 hz som "standard".
Hvis lyden til sub-out blev afskåret så kun lyd under 0,08 hz blev lukket igennem tror jeg ikke subwoofere ville være så populære som tilfældet er..! 
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Andvare skrev:
|
Nå, men du skal gøre den sub aktiv så sker der noget - altså du skal have en forstærker til at drive den. (så på på "råd" siden er jeg helt enig med resten).
|
|
|
Men også "i lige måde" .
De fleste surround processorer har en funktion til at stille delefrekvensen mellem fronter og sub (og dermed sub pre-out) fra f.eks. 70 til 120 hz, hvor f.eks. THX angiver 80 hz som "standard".
Hvis lyden til sub-out blev afskåret så kun lyd under 0,08 hz blev lukket igennem tror jeg ikke subwoofere ville være så populære som tilfældet er..!  |
|
|
- næææ det er jo nok frekvenser mellem 15 og 40 Hz der har den største ære for populariteten. __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andvare skrev:
RogueAgent skrev:
Andvare skrev:
|
|
|
|
Men også "i lige måde" .
Hvis lyden til sub-out blev afskåret så kun lyd under 0,08 hz blev lukket igennem tror jeg ikke subwoofere ville være så populære som tilfældet er..! 
|
|
|
- næææ det er jo nok frekvenser mellem 15 og 40 Hz der har den største ære for populariteten. |
|
|
Ja, netop - så ville det da også være skidt hvis det som du sagde kun var frekvenser UNDER 0,08 hz der blev lukket igennem til subwooferen. Jeg tror ikke der var mange der ville kunne høre det, med seismologer som mulig undtagelse..! 
|
| Til top |
|
| |