Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 03:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dantax Opus 60 + Whafedale og Eltax (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DocBrown
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2007
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Hej- Jeg har fået et par store gulvhøjtalere (ca 100+cm) på prøve af en kammerat, som gerne vil sælge dem.

Det er Dantax højtalere og bag på står der Opus 60 (150-200watt). De spiller godt, og umiddelbart virker de som noget kram (er tunge, dybe osv) - men jeg har søgt og søgt, og kan slet ikke finde noget om dem på nettet. Jeg ville gerne vide om nogen kender til dem, og hvilken årgang, kvalitet og evt. prisklasse de ligger i.

Er lidt i tvivl, da Dantax efterhånden er noget skrammel, men disse virker meget proff og han påstår han har givet ca 2500-3000 pr stk.

Er dette nogle gode højtalere, eller er de ikke pengene værd (han vil have ca 1000,- pr stk)?

Sætter pris på svar.

Til top Vis DocBrown's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DocBrown Besøg DocBrown's Websted

Bonde-Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Et hurtigt spørgsmål...

Er du tilfreds med din Yamaha RX-V659 receiver? Jeg overvejer nemlig et køb.

Til top Vis Bonde-Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde-Hansen

DocBrown
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Absolut - Jeg er meget tilfreds.
Til top Vis DocBrown's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DocBrown Besøg DocBrown's Websted

Kuchenmeister
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne aldrig finde på at købe de Dantax højtale der, men nu kender jeg jo heller ik dit behov. eller de er da nok også lige så "gode som dine eltax millenium, og dem siger du jo spiller godt, så måske vile det være oka køb for dig, men for det første ville jeg ik give mere end 1000 for begge, men det er også noget [undskyld mig] l**t!!!!
Til top Vis Kuchenmeister's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kuchenmeister

DocBrown
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Kuchenmeister> Tak for svar på indlæg. Kan du ikke begrunde hvorfor du mener de er noget l**t?  Jeg har haft kontakt med Dantax og fået at vide at vejl. udslagspris var 1695,- stk, og at enhederne som sidder i er Peerless og Vifa (mener jeg det hed).

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis du syntes at de spiller godt, og virker til at være af rimelig bygge/samle-kvalitet kan jeg da ikke se at der skulle være noget i vejen for at købe dem, syntes dog at 2000 kr er lige i overkanten, hvis vejledende er på 1695 pr styk. Ca 40 % af nyprisen syntes jeg umiddelbart vil være mere passende.........

Kuchenmeister
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Jo vil gerne fortælle dig hvorfor.

Jeg vil ik direkte side og svine de dantax eller eltax og resten af de der mærker, for de kan være ganske gode vis ens behov er efter det. altså, man får jo stor højtaler til billige penge som godt kan spille højt og hvad man nu vil, man får meget for pengene, helt sikkert,

Men min mening er bare at jeg hellere vil give lidt flere penge, ved godt at alle folk ikk vil det men sådan er det jo med mange ting, jeg kunne heller ik finde på at købe en Kia eller en suzuki, det er bare et eksempel, men det er jo det samme, får der får man jo også en bil som kører fint, men der er ikke den samme glæde.

Mange mennesker er jo glade for deres kia eller hvad de nu har, og de griner af folk som har givet dobbelt så mange penge for en anden bil, men det er bare glæden ved det andet.

kender jo ik dit "behov" men jeg vil bare gerne give lidt mere for en lækker lyd, og der er jo ingen tvilv om at lyden er bedre i mange andre højtalere som er lidt dyrre.

Håber du forstår hvad jeg mener.

GL HF

//Kuchenmeister

Til top Vis Kuchenmeister's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kuchenmeister

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Kuchenmeister skrev:

Jo vil gerne fortælle dig hvorfor.

Jeg vil ik direkte side og svine de dantax eller eltax og resten af de der mærker, for de kan være ganske gode vis ens behov er efter det. altså, man får jo stor højtaler til billige penge som godt kan spille højt og hvad man nu vil, man får meget for pengene, helt sikkert,

Men min mening er bare at jeg hellere vil give lidt flere penge, ved godt at alle folk ikk vil det men sådan er det jo med mange ting, jeg kunne heller ik finde på at købe en Kia eller en suzuki, det er bare et eksempel, men det er jo det samme, får der får man jo også en bil som kører fint, men der er ikke den samme glæde.

Mange mennesker er jo glade for deres kia eller hvad de nu har, og de griner af folk som har givet dobbelt så mange penge for en anden bil, men det er bare glæden ved det andet.

kender jo ik dit "behov" men jeg vil bare gerne give lidt mere for en lækker lyd, og der er jo ingen tvilv om at lyden er bedre i mange andre højtalere som er lidt dyrre.

Håber du forstår hvad jeg mener.

GL HF

//Kuchenmeister

dine højtalere er sikkert også noget l*rt sammenlignet med kharma Grand Exquisite eller mårten coltrane supreme eller eller.... MEN sikkert fine til dit behov.. jeg gider sgu heller ikke køre rundt i en bmw eller audi når jeg har en zonda..

eller sagt på en anden måde, ligemeget hvor mange penge man bruger på hifi kan man altid få noget der er lidt bedre og lidt dyrere, men ikke alle har råd til det helt store, det har jeg heller ikke, men man skal jo starte et sted

DocBrown
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2007 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hehe - tror der er blevet misforstået noget. Jeg mangler ikke en forklaring på at noget kan være godt nok til nogens behov osv, det har jeg aldrig bedt om, for det er jeg selvfølgelig klar over. Jeg er ude efter specifikke facts om hvorfor mine Dantax Opus 60 er noget, og jeg citerer; "l**t" ?? Hvis du/I gad og læse og forstå min sidste pos, så skriver jeg præcis hvad jeg lige har gentaget....-HVORFOR er de noget l**t?

Jeg har kun hørt godt om de enheder som sidder i f.eks.

Brandt00
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Køb dem, de er sikkert udemærket. Men ikke for 2000 kr.

Mvh Martin
Til top Vis Brandt00's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brandt00

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

jeg synes også det lyder lidt dyrt, second hand hifi er generelt meget billigt. men køb dem hvis du har lyst (jeg har selv billig højtalere fra tangent og er meget tilfreds) så hvis ens behov og pengepung ikke siger MAAAAAKS, så kan man sagtens leve med lidt lavere standard 
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena

Kuchenmeister
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Jeg diger da også de kan være gode nok til rigtig mane mennesker, jeg ville bare ik havde dem. og siger bare at de skal se ud af meget, og derfor tror man de spiller mega højt fordi der måske er 2 * 10" basser i eller der står den har 500 watt. men der bliver man jo "snydt"

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Opus serien er fra starten af halvfemser til midten af halvfemserne. Der anvendes peerless CC line basser og Peerless eller Vifa diskanter. Delefilterkomponenterne er af ganske god kvalitet (Solen(SCR). Det er alt i alt en rigtig god højttaler, der er på højde med Dali fra dengang. Men jeg ville nok ikke selv give meget mere end 1000 - 1500 kr. (absolut max hvis de er helt perfekte i udseende).
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2007 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Er det dem her?

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Opus serien er fra starten af halvfemser til midten af halvfemserne. Der anvendes peerless CC line basser (eller kombatible fra Taiwan) og Peerless eller Vifa diskanter.(eller kombatible fra Fjernøsten) Delefilterkomponenterne er af ganske god kvalitet (Solen(SCR). (eller andre filmtyper) Det er alt i alt en rigtig god højttaler, ( ja - meget for pengene) der er på højde med Dali fra dengang.(nogle Dali'er måske, men ikke ret mange)  Men jeg ville nok ikke selv give meget mere end 1000 - 1500 kr. (absolut max hvis de er helt perfekte i udseende).

De har bestemt navnet i mod sig. Men et ærligt produkt fra en virksomhed der dengang oppede sig lidt.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Kjeldsen skrev:
Opus serien er fra starten af halvfemser til midten af halvfemserne. Der anvendes peerless CC line basser (eller kombatible fra Taiwan) og Peerless eller Vifa diskanter.(eller kombatible fra Fjernøsten) Delefilterkomponenterne er af ganske god kvalitet (Solen(SCR). (eller andre filmtyper) Det er alt i alt en rigtig god højttaler, ( ja - meget for pengene) der er på højde med Dali fra dengang.(nogle Dali'er måske, men ikke ret mange)  Men jeg ville nok ikke selv give meget mere end 1000 - 1500 kr. (absolut max hvis de er helt perfekte i udseende).

De har bestemt navnet i mod sig. Men et ærligt produkt fra en virksomhed der dengang oppede sig lidt.

Den Opus serie jeg husker er ikke den på billedet, så her er jeg ikke helt sikker. Men den oprindelige Opus serie havde som jeg skriver CC line enheder fra peerles mv. og ikke kompatible enheder. Dette er et faktum og ikke noget jeg gætter på.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

hifiigen skrev:
Kjeldsen skrev:

Den Opus serie jeg husker er ikke den på billedet, så her er jeg ikke helt sikker. Men den oprindelige Opus serie havde som jeg skriver CC line enheder fra peerles mv. og ikke kompatible enheder. Dette er et faktum og ikke noget jeg gætter på.

Du har ret ang. produktionsserier, men ikke modelserier. Jeg "gætter" på, at indkøbsafdelingen fik sendt nogle enheder ud til deres normalt faste HT-leverandør i Taiwan, og efterfølgende monterede Opus'erne med kopier derfra. Jeg tror man glemte at fortælle nogle om det. Jeg tror du har ret ang. de første produktionsserier, og jeg tror jeg har ret vedr. de senere, modeltype uændret. En politik som er udbredt i de større produktionsvirksomheder, for at have fuld leverandørsikkerhed, kva mindst 2 leverandører. Jeg tror også at Opus 60 var noget af det sidste de udviklede, så det kan være der er en helt tredje forklaring for dem, f.eks. enheder der er valgt præcis til formålet fra en ukendt leverandør.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Dantax skrev direkte i deres reklamer for modelserien hvad det var for komponenter, så det er nok ikke smart, hvis det ikke passer.

Desuden kender jeg en med den oprindelige Opus-serie og der sidder de komponenter i som reklamerne lovede.

DocBrown
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen> Ja det er de højtalere. Mine er bare i lyst træ (kan ikke uploade billede, ved ikke hvordan man gør). Har dem koblet til en Sony TA-N80ES effektforstærker, og de kan spille meget meget højt uden at forvrænge, og med meget kraftig og fyldig bas. I det hele taget lyder de sgu meget fornuftigt. De er nogle massive fætre, og virker som noget kram - men igen, jeg er ikke så meget inde i hvordan man skelner mellem mindre kram og meget kram.

Jeg har fået en Jamo Concert Center (stor satan) som jeg bruger i dette opsæt, synes klangen er rimelig ens.

Her er hvad jeg fik af info fra Dantax, da jeg bad om noget info på dem (fik en pdf fil med billede og tekst):

PRODUCT ID-FORM

DANTAX OPUS 60

Topmodellen i Opus serien sætter standard for hvad man kan tilbyde til en konkurrence dygtig pris

og kvalitet i topklasse. Uanset hvilken musik du fortrækker kan du opleve den ved realistiske lydtryk og

med naturlig lyd når du køber den nye Opus 60 højttaler. Denne store højttaler er et rent muskelbundt med

fuld kontrol over de mange kræfter i en perfekt balance.

Kraftige forgyldte bi-wirings terminaler, som passer til alle type kabler sørger for et kontrolleret og

nuanceret og præcis lydbillede og med de medfølgende spikes er denne gulvhøjttaler i en klasse for sig.

DANTAX OPUS 60

· 3 VEJS BAS REFLEKS

· 2x8" BAS ENHED

· 1x5" MELLEM TONE

· 1x1" DOME TWEETER

· BELASTNING 150 WATT

· SPIDSBELASTNING 200 WATT

· IMPEDANS 6-8 OHM

· FØLSOMHED 2,81V/1M 88DB

· FREKVENSOMRÅDE 30-20.000HZ

· KABINET ROSENTRÆ/BØG MED SORT LAKEREDE PANELER

· VÆGT 27,2 KG

· MÅL (BxHxD) 26,5x94,5x43,0CM

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Sammenlign med Dali 808 eller DM640 på brugtmarkedet. Jeg ville nok gå efter DM640

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes