Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL XPL200 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tivoli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 December 2003 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Er der nogen af alle jer derude der kan bidrage med oplysninger til sådan et par, som jeg lige er kommet i besiddelse af. Jeg har købt dem brugt af et familiemedlem, jeg vil være vældigt glad hvis nogen kan bidrage med data, generelle oplysninger, priser da de var i handelen (de er sikkert på vej mod 10 år), hvad en fornuftig pris vil være i dag som brugt og specielt hvis nogen har en kvalificeret mening om deres lydkval.m.v. eller måske har gamle anmeldelser til citat eller kopi, med andre ord næsten alt har interesse.

Her hjemme har de afløst et par veltjente B&W DM7'ere som efter egen mening absolut ikke var uden evner. Egentlig blev jeg skuffet efter at have sluttet JBL'erne til, lyden virkede lidt kedelig, men det virker nu som om det var neutraliteten der snød mig, lyden er fantastisk uanstrengt, åben, detaljeret og dynamisk.

Mange venlige og høflige jule-hilsener 

Til top Vis tivoli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tivoli

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Sendt: 29 December 2003 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke JBL ekspert det sluttede for mig med L212 systemet, men lidt data på XPL-200 kan jeg da godt finde frem... .

XLP-200 var JBL's største sæt i XLP serien, nyprisen i klubben i 1990 var 20 Kkr. for sættet. Samme nypris som 250 ti systemet. Altså et stort 4 vejs basreflex system med bla. 12" bas og titanium mellemtone og diskant. Følsomhed omkring 3W/96dB,impedans 6 ohm, vedvarende belastning 200w.

Brugtprisen her 12-14 år ville jeg gætte til omkring 4-8 kkr. alt efter stand, men andre i dette forum kan sikkert komme med et mere velkvalificeret gæt.

Tillykke med dem... .  

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 December 2003 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

hej tivoli

jeg har fundet et link omhandlende xpl200 http://www.jbl.com/home/product_support/default.asp?ProdId=X PL200ABQL

måske du kan bruge det

krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 December 2003 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

tivoli skrev:

Hejsa

Er der nogen af alle jer derude der kan bidrage med oplysninger til sådan et par, som jeg lige er kommet i besiddelse af. Jeg har købt dem brugt af et familiemedlem, jeg vil være vældigt glad hvis nogen kan bidrage med data, generelle oplysninger, priser da de var i handelen (de er sikkert på vej mod 10 år), hvad en fornuftig pris vil være i dag som brugt og specielt hvis nogen har en kvalificeret mening om deres lydkval.m.v. eller måske har gamle anmeldelser til citat eller kopi, med andre ord næsten alt har interesse.

Her hjemme har de afløst et par veltjente B&W DM7'ere som efter egen mening absolut ikke var uden evner. Egentlig blev jeg skuffet efter at have sluttet JBL'erne til, lyden virkede lidt kedelig, men det virker nu som om det var neutraliteten der snød mig, lyden er fantastisk uanstrengt, åben, detaljeret og dynamisk.

Mange venlige og høflige jule-hilsener 

Hej prisen for et par bør være 4500 - 5000 kr, hvis de er i god stand og basenhedens ophæng ikke er smuldret.

Jeg havde sådan et sæt for knap 10 år siden. Jeg synes faktisk at den er noget bedre til orkester musik end rock. Jeg synes det er en kanon højtaler, hvis man vurderer den efter dens egne konstruktionsprincipper. En tilsvarende højtaler i dag ville vel koste 20000-30000 per stk eller mere. Jeg synes den spiller røven af de andre konstruktioner de har lavet specielt 250ti.

Som du har fundet ud af, er den noget kantet, grov og agressiv i lyden. Du kan ikke slippe af med det, men jeg synes du skal arbejde med højtaleren og spille på dens gode sider. Lyttevenlig bliver den aldrig. Dermed ikke sagt at du skal koble en grov forstærker på  som eks. parasound hca2200mk2, det dur ikke, men omvendt skal den ikke have en langsom nad effekttrin. Det vil være synd.

Du skal koble noget udstyr på som understøtter højtalerens kolosale makro dynamik og forholdvis neutrale lyd. f**k opløsning og finesse.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jeg håber det er ok, at jeg svarer i dette forum, så andre der måske erhverver sig et par gamle xp200 kan få glæde af svaret ?

Du spørger:

"Hej og tak for dit svar på mit indlæg ang. JBL XPL200, det virker som om dine meninger er velkvalificerede. Jeg vil evt høre om du har nogen tricks til at hæve basniveauet så lyden er knap så "tynd", jeg lytter mest til ældre rockmusik, Deep Purple, Led Zeppelin, Boston osv og der må musikoplevelsen også  gerne være fysisk. Vejen går måske over en equalizer ???"

Du skal stole på din umiddelbare skuffelse over højtaleren. Det første intryk er altid det rigtige. Men den jbl højtaler har altså meget større potentiale end den du havde før, det skal bare udnyttes. Det er altså en meget fin jbl højtaler du har fået fingerene i.

Jeg må sige at jeg ikke kender bassen som tynd. Tværtimod, så vi skal nok finde en løsning. Også uden en eq.

Jeg må spørge dig, hvilket udstyr du bruger? dvs. forstærker og cd

Hvad er dit lytterum. - størrelse, materialer etc.?

Hvordan er højtalerne placeret ? meter fra bag og sidevæg-  vinkling.?

Bruger du fødder til højtalerne ? (er der metal stativ under højtalerne)

Er ophænget til bassen bare en lille smule smuldret ?

Er placeringen af xpl200 som dine tidligere b&W?

Prøv at beskrive det anlæg du har hørt med den fedeste lyd ?

VH
Kramer

tivoli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hej, udstyret er i forhold til Ht'erne lidt mådeholdent. Receiveren er en 2 år gammel Sony 5.1 STR-DE675 med 80 (ell. 100) W pr kanal, spiller efter mine bereber ganske udmærket, den gik glimrende sammen med mine tungtdrevne B&W DM7, så den kan spille rigtig højt med JBL'erne, men umiddelbart virker det som om at tonekontrollerne ikke har ret stort reg.område ?. CD-spillen er pt en bedaget Marantz (over 10 år, men spiller OK), egentlig har jeg en ny JVC DVD der også har fungeret som CD-spiller, men den vil ikke spille hjemmebrændte cd-er eller mp3. Jeg tror ikke rigtigt på at der er der problemet ligger, lyden er ca den samme fra DVD og CD, jeg har ligeledes forsøgt mig med at trække et  phonokabel fra "dig-out" på CD til "Dig-in" på receiver, så det er en helt moderne dekoder der dekoder audio'en, gør ingen forskel med hensyn til "tynd lyd".

JBL'erne er bi-wiret med Sondek kabel (fulgte med i købet, ser meget eksotisk ud, tykt som en haveslange)

Lytterummet er mun stue på ca 40m2, alm dæmpet m tæppepå gulvet, polstrede lædermøbler osv osv. Ht står op mod en vinduesvæg, vinklet indad og spiller over mod sofagruppen på 4 meters afstand. HT står direkte på gulvet op mod væggen, fruens tolerance over for størrelsen rakte ikke lige til at fødderne skulle blive på....

Kantophænget fejler ikke det fjerneste, men det er så også lavet i rigtigt gummi ikke i skum som på de flestre andre

Ja de står på præcis de samme steder som B&W'erne

Jeg kan ikke frigøre mig fra en lommefilosofisk tanke om at jeg har lyttet for meget til dårligt udstyr (pseudobas, dårligt dæmpede og vibrerende kabinetter), sådan at når man en sjælden gang hører korrekt gengivet musik lyder det forkert. Der er sikkert mange der har syntes at der manglede noget da de begyndte at lytte til CDi forhold til LP (skrat sus osv)

Mange venlige hilsener fra

Peter

Til top Vis tivoli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tivoli

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

tivoli skrev:

Hej, udstyret er i forhold til Ht'erne lidt mådeholdent. Receiveren er en 2 år gammel Sony 5.1 STR-DE675 med 80 (ell. 100) W pr kanal, spiller efter mine bereber ganske udmærket, den gik glimrende sammen med mine tungtdrevne B&W DM7, så den kan spille rigtig højt med JBL'erne, men umiddelbart virker det som om at tonekontrollerne ikke har ret stort reg.område ?.

Du har indstillet til: Surround off - 2ch ? (det regner jeg selvfølgeligt med du har :)

Dine xpl 200 kræver en mere stømstærk forstærker end b&w højtalerne og lyden i den kan ikke være bare rimeligt tilfredsstillende. Ellers er det bassen i højtaleren, der spiller med forstærkeren. Jeg vil ikke mene at denne Sony kan levere nok strøm. Og det  er ikke fordi jeg vil prakke dig en dyr forstærker på. Men jeg vil mene at du kan finde en brugt integreret forstærker som lige med nød og næppe kan gøre det. Hvad med en gammel Denon pma 1060 til ca. 900 kr, eller en pma1560 til kr. 1400. Virker det prismæssigt afskrækkende ? Det ville hjælpe rigtigt meget, og stadig vil der være rigtigt meget at hente i højtalerne. Mange xpl200 freaks bruger 2 store effekttrin i biamping til at drive højtalerne.

CD-spillen er pt en bedaget Marantz (over 10 år, men spiller OK),

OK. Hvilken ? - ikke at det har den store betydning.

egentlig har jeg en ny JVC DVD der også har fungeret som CD-spiller, men den vil ikke spille hjemmebrændte cd-er eller mp3. Jeg tror ikke rigtigt på at der er der problemet ligger, lyden er ca den samme fra DVD og CD, jeg har ligeledes forsøgt mig med at trække et  phonokabel fra "dig-out" på CD til "Dig-in" på receiver, så det er en helt moderne dekoder der dekoder audio'en, gør ingen forskel med hensyn til "tynd lyd".

Du kan ikke få andet end tynd lyd ud af den reciewer. Den er helt fin til surround,  men det er ikke skide godt til stereo.

JBL'erne er bi-wiret med Sondek kabel (fulgte med i købet, ser meget eksotisk ud, tykt som en haveslange)

OK betyder ikke end skid i denne sammenhæng med de forskelle vi her har oppe.

Det er ikke for at være fræk. Men har du stillet kontakten til biamping til off bag på højtalere.

Lytterummet er mun stue på ca 40m2, alm dæmpet m tæppepå gulvet, polstrede lædermøbler osv osv. Ht står op mod en vinduesvæg, vinklet indad og spiller over mod sofagruppen på 4 meters afstand. HT står direkte på gulvet op mod væggen, fruens tolerance over for størrelsen rakte ikke lige til at fødderne skulle blive på....

Det lydder som et fint rum. Men højtalerne står nok det mest uhensigsmæssige sted - foran vinduerne. Har du for eksemplets skyld placeret dem på en anden led og se om det hjælper ?

Jeg mener det bliver til en klasse bedre højtaler af at de står på de originale stands, dvs. de der 20 cm. over gulvet. Sådan vil det også være i dit rum, når tingene kommer på plads.

Kantophænget fejler ikke det fjerneste, men det er så også lavet i rigtigt gummi ikke i skum som på de flestre andre.

OK. Der var skum på originalt. Er det sort gummi ? Hvis du piller bassen ud kan du se om det er en original jbl. Magneten er stor som bare fanden. (større end de nye nautilus 801)

Ja de står på præcis de samme steder som B&W'erne

Jeg kan ikke frigøre mig fra en lommefilosofisk tanke om at jeg har lyttet for meget til dårligt udstyr (pseudobas, dårligt dæmpede og vibrerende kabinetter), sådan at når man en sjælden gang hører korrekt gengivet musik lyder det forkert. Der er sikkert mange der har syntes at der manglede noget da de begyndte at lytte til CDi forhold til LP (skrat sus osv)

Ahh. Vent du bare. Det er dig der bestemmer hvordan det skal lydde. Du skal ikke vænne dig til noget. Din intuition er rigtig, vent bare og se. Hvis der er noget de xp200 højtalere ikke har, uanset hvad man ellers kan kritisere dem for, så er det tynd lyd.

Mange venlige hilsener fra

Peter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes