|
Hej, udstyret er i forhold til Ht'erne lidt mådeholdent. Receiveren er en 2 år gammel Sony 5.1 STR-DE675 med 80 (ell. 100) W pr kanal, spiller efter mine bereber ganske udmærket, den gik glimrende sammen med mine tungtdrevne B&W DM7, så den kan spille rigtig højt med JBL'erne, men umiddelbart virker det som om at tonekontrollerne ikke har ret stort reg.område ?.
Du har indstillet til: Surround off - 2ch ? (det regner jeg selvfølgeligt med du har :)
Dine xpl 200 kræver en mere stømstærk forstærker end b&w højtalerne og lyden i den kan ikke være bare rimeligt tilfredsstillende. Ellers er det bassen i højtaleren, der spiller med forstærkeren. Jeg vil ikke mene at denne Sony kan levere nok strøm. Og det er ikke fordi jeg vil prakke dig en dyr forstærker på. Men jeg vil mene at du kan finde en brugt integreret forstærker som lige med nød og næppe kan gøre det. Hvad med en gammel Denon pma 1060 til ca. 900 kr, eller en pma1560 til kr. 1400. Virker det prismæssigt afskrækkende ? Det ville hjælpe rigtigt meget, og stadig vil der være rigtigt meget at hente i højtalerne. Mange xpl200 freaks bruger 2 store effekttrin i biamping til at drive højtalerne.
CD-spillen er pt en bedaget Marantz (over 10 år, men spiller OK),
OK. Hvilken ? - ikke at det har den store betydning.
egentlig har jeg en ny JVC DVD der også har fungeret som CD-spiller, men den vil ikke spille hjemmebrændte cd-er eller mp3. Jeg tror ikke rigtigt på at der er der problemet ligger, lyden er ca den samme fra DVD og CD, jeg har ligeledes forsøgt mig med at trække et phonokabel fra "dig-out" på CD til "Dig-in" på receiver, så det er en helt moderne dekoder der dekoder audio'en, gør ingen forskel med hensyn til "tynd lyd".
Du kan ikke få andet end tynd lyd ud af den reciewer. Den er helt fin til surround, men det er ikke skide godt til stereo.
JBL'erne er bi-wiret med Sondek kabel (fulgte med i købet, ser meget eksotisk ud, tykt som en haveslange)
OK betyder ikke end skid i denne sammenhæng med de forskelle vi her har oppe.
Det er ikke for at være fræk. Men har du stillet kontakten til biamping til off bag på højtalere.
Lytterummet er mun stue på ca 40m2, alm dæmpet m tæppepå gulvet, polstrede lædermøbler osv osv. Ht står op mod en vinduesvæg, vinklet indad og spiller over mod sofagruppen på 4 meters afstand. HT står direkte på gulvet op mod væggen, fruens tolerance over for størrelsen rakte ikke lige til at fødderne skulle blive på....
Det lydder som et fint rum. Men højtalerne står nok det mest uhensigsmæssige sted - foran vinduerne. Har du for eksemplets skyld placeret dem på en anden led og se om det hjælper ?
Jeg mener det bliver til en klasse bedre højtaler af at de står på de originale stands, dvs. de der 20 cm. over gulvet. Sådan vil det også være i dit rum, når tingene kommer på plads.
Kantophænget fejler ikke det fjerneste, men det er så også lavet i rigtigt gummi ikke i skum som på de flestre andre.
OK. Der var skum på originalt. Er det sort gummi ? Hvis du piller bassen ud kan du se om det er en original jbl. Magneten er stor som bare fanden. (større end de nye nautilus 801)
Ja de står på præcis de samme steder som B&W'erne
Jeg kan ikke frigøre mig fra en lommefilosofisk tanke om at jeg har lyttet for meget til dårligt udstyr (pseudobas, dårligt dæmpede og vibrerende kabinetter), sådan at når man en sjælden gang hører korrekt gengivet musik lyder det forkert. Der er sikkert mange der har syntes at der manglede noget da de begyndte at lytte til CDi forhold til LP (skrat sus osv)
Ahh. Vent du bare. Det er dig der bestemmer hvordan det skal lydde. Du skal ikke vænne dig til noget. Din intuition er rigtig, vent bare og se. Hvis der er noget de xp200 højtalere ikke har, uanset hvad man ellers kan kritisere dem for, så er det tynd lyd.
Mange venlige hilsener fra
Peter
|