Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gode standerhøjttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thoga
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Lang tids jagt på en god standerhøjttaler til min stue på 17 kvm er forbi. Men undervejs har jeg fået lyttet til en del forskellige modeller og jeg vil gerne bidrage med nogle af mine personlige erfaringer undervejs. Det skal lige nævnes, at startskuddet til jagten var, at mine gode, gamle Dali Grand Coupéer blev for fyldige i bassen i min nye, lille stue. Jeg spiller på en Holfi-kæde, bestående af Xenia DC, Pre 8 EE og Power 150. Holfierne har i forvejen en tendens til varm og lidt fyldig lyd i bassen, så kombinationen af et rum med stående bølger omkring 45 Hz og Coupéernes lidt mørke klang var ikke god.

Første højttaler på prøve var B&W 805S. Problemet i bassen blev løst - faktisk så godt, at kontrabasser til tider helt forsvandt i den dybe oktav. 805S'erne spillede også med et godt drive, men det virkede som om, at alle toner var kommet en tur gennem et vaskeri inden de nåede ud ad kabinetterne. Resultatet blev, at hver gang jeg skiftede mellem højttalerne, blev jeg hængende længere ved Coupéerne - de spillede simpelthen mere musik alt til trods.

Næste højttaler blev ikke prøvelyttet på mit eget anlæg, men hos Musiklab i Lyngby. Musiklab EA2'eren gjorde et supergodt indtryk med en meget sammenhængende og homogen lyd, men også med følelsen af, at der manglede en lille smule luft i toppen. Ikke noget stort minus, det var virkeligt en musikalsk oplevelse, men samtidig svært at vurdere højttaleren i et meget levende rum. Desuden var det også en superkæde, der var spændt for med Musiklabs eget forstærkersæt og en Gamut CD1. Afgørelse kom min kæreste med: "De ser elektronik-agtige ud!" (For firkantede i designet, så vidt jeg forstod).

Et foreløbigt køb blev gjort med Neat Ultimatum MFS, som jeg fik på prøve i egen stue. Her blev problemerne med bassen ikke løst, men til gengæld kom der så meget luft og rum med på musikken, at det førte til en stor forelskelse. De blev købt, men ikke uden protester fra fra før omtalte kæreste, fordi de kræver megen luft omkring sig og er... firkantede kasser. Når de kommer for tæt på bagvæggen er det som om, at mellemtonen bliver lidt klemt mellem den dybe bund og den luftige diskant. Desværre ikke den optimale løsning alligevel, selv om det er særdeles levende og musikalsk højttaler.

Efter et lyt på Gamut L3 hos en kammerat har jeg nu bestilt et sæt af dem. Har ikke hørt dem i egen stue, men fik indtryk af en særdeles musikalsk lille højttaler, som har den samme homogenitet som Musiklabs små EA2'ere og rum og luft på linie med Neat'erne. Det er ikke mit indtryk, at de går så dybt som Neat (der starter ved 25 Hz) og håber, at de ikke driller for meget med buldrende bas. JEG GLÆDER MIG....

Nåede aldrig at lytte til Sonus Faber Cremona Auditor, som min kæreste så på billeder og elskede fra første færd (hun kan nu også godt lide Gamut'erne). Er der nogen af jer, der ved, hvad jeg gik glip af?

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Marts 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Du er i hvert fald gået glip af de to bedste standerht'ere jeg nogensinde har hørt.

Vienna Acoustic Haydn Grand og Montana Monitor. Det skal lige siges at jeg ikke har hørt Gamut L3 og det er lidt irriterende. Men det kommer når jeg får tid. Jeg har læst at nogle herinde mener at Hyadn spiller bedre - Men jeg synes i hvert fald at det er ærgeligt du ikke har givet Viennaerne et lyt.

Thoga
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 Marts 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Du har nok ret. Talte med Jensen som også foreslog, at jeg skulle have et par Haydn på prøve. Nogle gange er det bare nemmest, når man lige kan ned i en butik istedet for at skulle sende frem og tilbage. Men selvfølgelig ærgerligt, hvis det betyder, at man ikke får det perfekte.

Lige nu glæder jeg mig dog vanvittigt til at nyde de to små nye...

LarsOhl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

JM LAB Micro Utopia Be kunne jeg personligt rigtig godt tænke mig at høre.

Men jeg er super glad for mine Gamut L3......men er faktisk lidt ærgelig over at de følger så godt med i bassen.......gider sjældent slutte min ellers glimrende subwoofer til

Håber du også bliver glad for dine nye højtalere

Audio Physic Luna
Denon DVD2900
Nad S300
Til top Vis LarsOhl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsOhl

axtl1010
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2006
Lokalitet: Norge
Sendt: 05 September 2008 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Jeg synes EA 2 klinger uanstrengt fra bunn til topp, og kan ikke se at der mangler noe eller at noen del av frekvensområdet dominerer. Med referanse til levende musikk er den etter mitt skjønn en fabelaktig god musikkformidler. Med Musiklabs egne forsterkere og en fin cd- spiller eller grammofon skulle alt ligge til rette for en meget fin musikkopplevelse.

Jeg gir disse høyttalere min varmeste anbefaling.

Musiklab D 3, Musiklab D 220, Musiklab EA 2, Thorens TD 126 Mk III C / SME 3009-R / Ortofon Jubilee

Til top Vis axtl1010's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af axtl1010

Daloon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 September 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Jeg vil jo mene at de bedste stander højtalere jeg har hørt er Audiovector Mi1 avantgarde. For mig spiller de så luftigt at man ikke føler lyden kommer fra en højtaler.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes