Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 17:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: monitor audio et godt valg ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
P-nico
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg står og har bestilt en omgang monitor audio højtalere, helt bestemt drejer det sig om deres GS serie,
GS20 fronter, GS LCR center og deres Fx til baghøjtaler, dertil en RSW12 sub også fra monitor audio,
jeg har selvfølgelig været ude og høre en del højtalere men kun i Hifiklubben og tapeconnection,
så har lyttet til B&W, dali, dls og MA
min spørgsmål er om der er nogle højtalere jeg skylder mig selv og lytte til, og ikke mindst hvor jeg kan lytte til det henne, skal lige siges jeg synes lyden er rigtig god i MA´erne samtidig er design og finish helt i top set med mine øjne, men det er jo en del penge vi snakker om så vil gerne gøre det rigtigt første gang, som godt nok i mit tilfælde bliver anden gang har leveret et sæt system audio 1750 tilbage incl center og sub, de var ikke lige mig synes det hele kom til og lyde lidt rodet ved ikke om man kan anmelde en højtaler som rodet ?

nå men anyway højtalerne skal spille sammen med en marantz sr7001 og en toshiba hd-dvd afspiller,
musik / film  ca 50% til hver

max pris er en 40k og jeg mener max
gode råd modtages gerne :D

Til top Vis P-nico's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P-nico

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Højtalere er lidt en smagssag, og om du kan lide lyden af MA'erne så ser jeg ikke nogen grund for at du skal tvivle på dit valg.

Men jeg vil foreslå en endring i dit setup angående valg af sub, og det både hvad fabrikat og antal angår.

Jeg ville vurdere at købe GS10 til fronter, også bruge de pengene du sparer på en sub ekstra. Fordelene med det er så mange at jeg knapt nok ved hvorhen jeg skal begynde

En sub ekstra vil fordoble lydtrykket, og det vil komme meget godt med med tanke på hvor krevende lydsporene i film er. Med 2 subs er det også langt nemmere at opnå et godt resultat med tanke på integration til musik sammenlignet med en enkel sub.

Du vil også aflaste receiveren da den slipper for at skulle gengive den dybeste bassen, dermed vil den ha mere overskud til resten af frekvensområdet. Når højtalerene heller ikke skal gengive dyb bas slipper du også for forvrengning som ellers vil forplante sig oppover i frekvensspekteret.

Så til hvilke subs det bør være. En ting jeg tit læser omkring RSW12 er at den sammenlignet med de bedste subbene i dens størrelse har et begrenset output i de dybeste frekvensene, og ennu værre, at den meget nemt kan bunde. Da svenske Hifi&Musik testet den fik de den til at bunde selv med musik.

Om subben skal være i samme størrelse som RSW12 ville jeg se nærmere på SVS SB12-Plus, og Velodyne SPL1200R. Begge to kan levere højere lydtryk, og de har også begge to bedre muligheder for justering, og rumtilpasning end RSW12. SPL1200 har den bedste rumkorrektionen af de to.

http://www.lsound.no/nor/index.php?side=info&id=3396

http://www.vassagohifi.com/products/velodyne/velodyne_spl-r. html

Du skal registere dig på Lsounds side for at få prisen komplet med fragt og moms, men jeg kan afsløre at den koster 7787kr ferdig leveret for 1stk i ægte træ, eller evt 15060kr for to, og 8267kr og 16020kr for henholdsvis en og to i pianolak. I vinyl er de noget billigere, men jeg regner med at den finishen ikke er aktuel for dig

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

P-nico
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Manic takker for rådet

Har desværre en lille smule svært ved og få plads til 2 subs, og ja GS10 har været meget inde i min overvejelse dog faldt valget på GS 20 ved ren musik lytning da den har en bedre bund,
angående valg af sub tja det var vel nok for at spare lidt penge, for jeg var lidt forelsket i den velodyne du nævner og jeg har en aftale om jeg kan starte med rsw12 og komme ind med den igen hvis det er helt håbløst. men den kommer kun til og blive benyttet ved film.
angående finish så synes jeg velodynen matcher MA´s piano black rigtigt godt så den er bestemt et alternativ.
Til top Vis P-nico's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P-nico

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Om du kun har plads for en sub, har du så plads til en større sub? Når subben skal bruges kun til film vil de dybere frekvensene være meget viktige, og i det området har de fysisk større subbene et stort forsprang på de små som ikke bare kan høres, men også føles.

Modellen som for mig da virker som det optimale valget er PB12-NSD. Den fåes godt nok ikke i pianolak, men en sub behøver heller ikke at stå der hvor den sees bedst. Har du feks plads til den bagom sofaen, eller ved siden af sofaen? Om du så dekker den til med en borddug har du ikke bare en sub, men også et endebord

http://www.lsound.no/nor/index.php?side=info&group=240&a mp;subgroup=799&id=3395

Skal det være pianolak, så skal du op i pris til PB12-Plus. Jeg har selv en, så om du vil høre den skal du være velkommen hos mig.

Den eneste fordelen små subs har er nettop størrelsen, en lille sub er lidt som at bygge en F1 racer med form som en kassevogn, et kompromis som aldrig vil kunne fungere lige så godt som en strømlinieformet model :)

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes