| Forfatter |
|
Steffeng Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer ny sub, og er kommet lidt frem til at det står mellem en Velodyne SPL (formentlig 1000, måske 1200) og en SVS SB12. Prisforskellen er for lille til at være et argument for mig i nogen retninger.
Umiddelbart (uden at have hørt nogen af dem) virker det som om at den største forskel består i at Velodyne har equalizer, og SVS har kun kontrol af afrulning nedad...
Betyder det at jeg formentlig har lettere ved at få Velodyne til at spille bedst muligt, eller har det en meget begrænset praktisk betydning?
Er der iøvrigt meget vundet ved at tage en SPL 1200 fremfor en 1000?
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Ret beset har Velodyne vel mere end blot en eq. - er vel i en eller anden form et rum-korrektionssystem den har ?
Umiddelbart - hvad jeg kan tyde af tidligere tilbagemeldinger her på forummet - så er SVS vist mest en "film-sub" hvor Velo mere er en "musik-sub"
mvh __________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
Shadow Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 252
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke hørt nogle af de to subs, men jeg ville umiddelbart ikke vælge en sub frem for en anden pga indbygget equalizer.. jeg har selv en SVS PCi 20-39 og den har ingen equalizer, men jeg anskaffede mig en Behringer BFD samt en lydtryksmåler. Disse to redskaber har hjulpet meget på integrationen af min sub så den nu lyder en hel del bedre end før. BFD'en koster ca. 800 og en radioshack lydtryksmåler vist nok 4-500 kr.
I øvrigt troede jeg kun det var velodyne DD serien som har equalizer, men det ved du nok bedre end jeg :)
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen fra SPL1000R til 1200R vil være ca 3db, eller 50% om du vil. Der er ikke noget der hedder for meget sub, så om du er i tvivl, gå for den største SB12 har i tillæg til justerbar afrullning også en 1 bånds parametrisk equalizer hvor SPL-R serien har en 6 bånds. Om pris ikke er en faktor, og du kan få den i den finishen du ønsker ville jeg ha valgt en SPL1200-R pga justeringsmulighederne. Men også, om pris ikke er en faktor ville jeg ha købt to subs da det giver et bedre resultat end hvad du kan få med rumkorrektion og en sub alene.
2 subs giver ikke bare en jevnere frekvensrespons, men også et større sweetspot og højere lydtryk. Det bliver også helt umuligt at lokalisere hvorhen bassen kommer fra. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Steffeng Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for rådene.
ManicMiner: Jeg kommer faktisk fra at have 2 subwoofere... Har godt nok ikke haft dem begge to i brug så tit, men har gjort det et par gange for at prøve det, og det gav en helt anden fornemmelse end når jeg kun havde en... - så det jeg håber på er at jeg kan finde en sub der giver ligeså god bas som de to gav, og en rigtig opsat god sub bør kunne gøre det ud for 2 lidt dårligere ringe opsat.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
2 subs VS 1 har desværre/heldigvis nogle fordeler som ikke er til at komme forbi, rumkorrektion eller ej.
Rumkorrektionen kan kun tage hensyn til lyden i et punkt. Dvs at endringer som den gør for den ene punktet ikke nødvendigvis afhjælper, og kan også gøre lyden værre over alt ellers i rummet.
Rumkorrektionen kan heller ikke udfylle hul i frekvensresponsen som 2 subs kan. Du kan forsøge at kompansere ved at la subben spille højere i netop det frekvensområdet, men om det er tale om et absolut nul så vil det ikke virke. Du skal også tænke på at en øgning på 3db kræver det dobbelte fra subben.
Rumkorrektion er egentlig som at kurere symptomer, hvor 2 subs går ind og kurerer problemet.
Der er endnu flere grunder for at gå for 2 subs fremfor 1 og rumkorrektion, men jeg står på vej ud døren, så det må eventuelt vente til senere  __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Steffeng Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare for at spørge lidt:
Ville du anbefale fx 2 XTZ 99 W12 istedet? (Pris har trods alt meget at sige, men forskellen på Velodyne'en og SVS'en er jo ikke SÅ stor...)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer an på hvor viktigt lydtryk i de dybeste frekvensene er for dig. 2 stks af den vil nok sikkert kunne tilsvare lydtrykket af en enkel SB12 eller SPL1200 i de øvre frekvensene, men når det begynder at gå dybt så skal der et så stort antal af de til at det ikke lengere er hverken praktisk eller økonomisk forsvarligt. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
pppp Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv SPL 1200R og er glad over at den var så nem at sætte op og efterfølgende at anvende i det daglige
Via remote er det let at småjustere og evt slå over når der skal lidt "filmlyd" på en anden EQ
Lydmæssigt kom jeg fra TACT og vil sige at bassen ikke er så præcis som med den (med korrektion) men at det egentlig går rigtig godt
Hvilken højttaler du skal spille med er også afgørende for resultatet. Nu har jeg prøvet 3 forskellige og bedst er det med lukket system eller CC system
Refleks er meget svær at integrere med, da der skal fases sammen med 2 systemer i modfase lige ved delingen (som typisk er ved 40-80 Hz). Men igen er dette ikke system specifikt !
Men alene pga remote og den parametriske indbyggede "nulstilling" af subben er for mig nok til at vælge Velodyne SPL 1x00R (omend en DD står på ønskelisten)
|
| Til top |
|
| |