Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 03:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: BeoLab 9 i test= Absolute Spitzenklasse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 April 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Når B&O højtalere skal bedømmes idag..

Nogle enkelte  individer påstår til stadighed, at B&O ikke er i stand til/kan fremstille vellydende højtalere. Denne noget absurde påstand blev heldigvis godt og grundigt dementeret da BeoLab 5 kom på banen for nogle år siden, og kritikken forstummede da også næsten fra den ene dag til den anden.

Nu er den noget mindre og distrete BeoLab 9 ude i butikkerne, og B&O holder i den grad stilen med at fremstille højtydende højtalere, der burde kunne tilfredsstille selv den mest audifile nørd.

Da mange desværre stadig automatisk fravælger B&O , måske pga fordomme ,-måske af uvidenhed, vil jeg blot henvise til konklusioner fra den første offentliggjorte test af BeoLab 9 i HiFi-magasin Stereoplay

Måske konklusioneren  vil betyde at nogle ikke snyder sig selv , og derfor vil tage B&O med i deres overvejelser,  hvis der skal anskaffes et sæt nye højtalere.

Jeg hørte dem i går hos en forhandler, og kunne bestemt  lide hvad jeg hørte , omend jeg ikke evner at  sætte så flotte ord på højtalenes formåen, som testen gør, men lytteforholdende var retfærdigvis heller ikke særligt optimale. Men spille musik, højt og virkelig flot,-  det kan de-helt uden diskussion!

Husk iøvrigt at højtalerene IKKE kan bedømmes i butikken, (lige som alle andre gode hifi højtalere) men først kan vurderes, når den er placeret i dine hjemmelige omgivelser. Det plejer normalt heller ikke at være et problem at låne et sæt højtalere med hjem en weekend.  Husk også at de ekstremt kraftfulde ICEpower forstærkere er inkluderet  i højtaler prisen, når du skal vurdere højtaleren, det glemmer man ofte at tage med i betragtning

Pris pr. sæt i Danmark: 55.990 kr.  Pris pr. sæt i Tyskland: 7250 euro. I Sverige er den formentlig  lidt billigere pga valutakurs forskellen på de 20 %

Teksten er hugget herfra http://fpn.dk/digitalt/lyd/article61139.ece, hvis nogen har adgang til den fulde test, må man meget gerne referere noget mere fra testen.

Af Jørgen Høg  Offentliggjort 27.04.07 kl. 12:25 i www.fpn.dk

BeoLab 9 højttalersættet til omkring 60.000 kr. er et fund hvad angår naturlighed og opløsning, viser test.

Under overskriften ”Blitz und Donner” får de 22 kg tunge og 77,5 cm høje B&O højttalere BeoLab 9 i det tyske HiFi-magasin Stereoplay flotte ord med på vejen i en særdeles grundig test af det avancerede og dyre lydsystem.

”Absolute Spitzenklasse”, skriver magasinet i det sin nyeste udgave om lydkvaliteten under ét og giver systemet 58 point ud af 70, og den samlede bedømmelse, der gælder pris i forhold til ydelse, design osv. giver magasinet sættet betegnelsen ”gut - sehr gut”.

Magasinet benytter sig af flere forskellige skalaer til at bedømme produkterne, og på en skala fra 0-14 får systemet 13 for naturlighed, 12 for finopløsning, 11 for dynamik, 11 for baskvalitet og 11 for design.

Testholdet er virkelig overrasket over B&O-sættets evne til at gengive f.eks. energisk, piskende percussion med en dynamik og livagtighed, som ellers kun fås i dobbelt så dyre højttalere.

Sættets baskraft og dynamik er enestående, skriver magasinet.

BeoLab 9 er en aktiv tre-vejs højttaler med bas- og mellemtoneenhederne placeret i egne trykkamre. Bassen leveres af en stor 10-tommer enhed, placeret i et 18-liter kammer. Mellemtonefrekvenserne leveres af en 5-tommer enhed, placeret i et 4-liter kammer. Diskanten er baseret på den avancerede Acoustic Lens Technology, og er placeret på toppen af højttaleren. Hvér enhed har sin egen forstærker; en 500-watt ICEPower forstærker for bassen og 2 x 100-watt analog hybrid forstærkere for mellemtone og diskant enhederne.

Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 April 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Til lykke....
Til top Vis gæst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gæst

Emilos88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 April 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Flot b&o

NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 April 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Tak for dit input 

Det er godt at se, at B&O er på rette vej! Vi må håbe at de med tiden kan kombinere deres tidligere rigtig flotte designs med virkelig god lyd .

Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
Til top Vis NESREDNA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NESREDNA

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 April 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

NESREDNA skrev:
Tak for dit input 

Det er godt at se, at B&O er på rette vej! Vi må håbe at de med tiden kan kombinere deres tidligere rigtig flotte designs med virkelig god lyd .

Jeg så også gerne at f.eks. Jacob jensen stilen blev noget mere udtalt, feks, måtte de runde ringe  på maven ringe på Beloab 9 højttaler gerne være i blank metal, og efter min smag måtte den også være noget højere., men den gamle tids JJ epoke er vist definitivt slut.

Idag fremstiller B&O rendyrkede Hi-end højtalere, og det er det stilskifte som mange i adskillige år har efterlyst. Designet kan diskuteres  og det  bliver det, men det har som sådan ikke noget med lyden, at gøre bortset fra væsentlige  at det denne gang  klart er de tekniske løsninger som diktere, hvordan det endelig design kommer til udtryk..

Iøvrigt lyder BeoLab Penta virkelig fremragende hvis du dropper de forældede indbyggede forstærkere og  skifter over til løse ICEpower forstærkere. Så får man  det bedste fra de to verdener,- JJ/DL design og Hi-End lyd 

Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan

Restek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 April 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Synes også det er rigtigt flot - godt gået af B&O.

Der er stadigvæk en del ting, som gør at en Beolab 9 nok ikke vil få stor udbredelse blandt dé rigtigt audiofile. Beolab 9 er et integreret produkt med indbyggede effektforstærkere - friheden til at vælge og sammensætte de enkelte komponenter i hifi-kæden vejer tungt hos os audiofile. Her er B&O's systemtænkning lidt et problem. Desuden synes jeg ikke så godt om ICE Power/Klasse D.  

Beovox Penta som Beofan også refererer til var et klart tilbageskridt som afløser for firmaets daværende topmodel MS150.2 Jeg havde til for et par år siden et sæt Beovox Penta stående og samle støv (yeps har også selv været med på B&O-vognen). Satte dem et dag til mine tunge klasse A monoblokke. Bevares med disse effekttrin spillede de da klart bedre end med B&O's egne forstærkere og receivere, men nogen stor lydmæssig oplevelse er de altå ikke. De er alt for tillukkede og uhomogene. Bassen har et alvorligt løft omkring 70-100hz og er meget lidt neutral i dette område. Diskanen bøjer tidligt af, hviiket giver, efter min smag, en for mørk klangbalance. Det var vist også danske High Fidelity's konklusion - Hifi & Elektronik var vist heller ikke synderligt begejstrede for Pentaerne.

Alt i alt synes jeg dog også, at B&O virkeligt har glemt ballerne sammen med deres to seneste frembringelser (Beolab 5+9). Det er slet ikke så toset.

Til top Vis Restek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Restek

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes