Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 18:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Jamo S70 + subamp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hej.

Har et sæt jamo S70, hvor jeg har fået en mærkelig ide om at købe 2 sub-forstærkere også lade dem trække bassen i hver sin ht, bare for at prøve....

Men der sidder jo som bekendt en filter i sådan en ht, og efter min bedste overbevisning, vil det komme til at være noget være noget, hvis man føsrt deler signalet på amp'en og så i filteret bagefter. Og det er her jeg godt kunne bruge lidt hjælp.

Skal det uden om filteret?

L.Ron.Harald

Til top Vis L.Ron.Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.Ron.Harald

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

S70 er bygget til at kunne bi-ampes, dvs. køre med separat forstærker til enhederne - Jeg går ud fra at det er tænk som een forstærker til wooferen og en anden til mellemtoner/diskant (de er tre-vejs).

Der er to sæt terminaler på hver højttaler, og hvis du fjerner bøjlen i mellem dem har du bypasset delefilteret.

Men prøv da lige at låne en ekstra forstærker først og se om det er besværet og pengene værd.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Det ved jeg.

Men når jeg køber en subwoofer forstærker, er der jo også et filter i den. og det vil jo så sige at lyden kommer igennem to filtre. et i forstærker og et i ht. vil det kunne fungere?

havde tænkt på noget Hypex eller den stil..

Til top Vis L.Ron.Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.Ron.Harald

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Det behøver vel ikke være en dedikeret subwoofer forstærker med delefilter? En hvilken som helst effektforstærker som kan trække enheden kan vel gøre tricket?

Jeg bruger f.eks. to kanaler fra en Carver 753x effektforstærker til at trække min hjemmebyggede subwoofer - det fungerer fremragende.

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2007 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Ja den måde kunne man også gøre det på.

Med med en "rigtig" sub forstærker har man jo også flere indstillingsmuligheder, så man jo faktisk har 2 aktive sub indbygget i højtalerne....

hva bruger du som filter?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Det er et surround setup, hvor jeg deler i forstærkeren (Pioneer VSX-859). Her kan jeg vælge delefrekvensen for sub-udgangen (80 hz i mit tilfælde), og så er der ikke behov for filtre andre steder.

Af samme årsag er der intet delefilter i subben, som iøvrigt er bygget op omkring en Adire Audio Tempest 15" enhed.

Men min pointe var at siden du har delefilter på basenheden (jeg går da ud fra at den stadig skæres af opadtil selv når den er "afskåret" fra de andre enheder..?) så burde det ikke være nødvendigt (eller ønskeligt) med filtre andre steder.

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Okay. Så kunne det da godt være man skulle prøve med en effektforstærker. kan nemlig også dele i min reciever. en Nad T743, den har også 2 subudgange, så kan jeg vel bare bruge dem...

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Well, hvis du har mulighed for at låne en et sted kan du jo altid eksperimentere lidt og finde ud af hvad der lyder bedst.

Jeg kunne nu godt have mistanke om at det ikke vil lyde godt at bruge subudgangen i dit tilfælde, medmindre du helt kan udelukke delefilteret i højttaleren. Jeg ved ikke hvilke delefrekvenser S70 opererer med, men hvis det f.eks. er meningen at wooferen i højttaleren skal spille op til 250 hz, så er det jo ikke fedt hvis forstærkeren skærer af ved 120 hz eller hvad der er den højeste frekvens på den udgang. Det burde dog være ret nemt at høre. 

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Det kan du have ret i. der vil der jo mangle et lille frekvensområde.

Har måske mulighed for at låne en, så det vil jeg da lige undersøge nærmere. og prøve mig lidt frem

Men jeg takker for hjælpen. :-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes