Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 22:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til sub indstilling. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Godaften!

Jeg har lånt en Velodyne DD15 med hjem her i pinsen. Jeg kan få den indstillet rimelig godt i hele frekvensområdet på nær ved 53 HZ. Uanset hvad jeg gør så kan jeg ikke få lige denne frekvens med op.

Jeg kan få hele kurven jævn ved lavere lydtryk og højere lydtryk end 76 db som anbefalet, og ved 76 db lydtryk. Men uanset hvad stadig ikke ved 53 HZ. Jeg har yderliger fundet ud af at det er bedst at indstille ved højt lydtryk ellers bliver subben for dominerende ved højtspillende musik.

Men selvom jeg indstiller subben ved højt lydtryk så ligger man for meget mærke til den når man skruer op ved musik. Men den er skide god til film.

Her er spørgsmålene så:

1: Er der nogen der har nogle forslag til hvad der kan gøres i indstillingsmenuen.

2: Kan det passe subben ikke er hurtig nok når man skruer op. ( Jeg har læst meget godt om den)

( Det er måske de dybe toner jeg generes af da den ellers er hurtig nok lidt før halv volume)

3: Softvaren er en version 1.5 kan det have indflydelse?? (da den nye version er 2.2)

4: Kan det være subben er for kraftig til mit rum ( 4x8,5 meter)

Jeg spørger her så jeg ikke skal ringe og forstyrre sælgeren hele tiden.

Det skal siges at jeg har prøvet at indstille den næsten hele pinsen så konen er ved at ......

På forhånd tak for svar.

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Når problemet er ved en bestemt frekvens, så skyldes det nok samspillet med rummet. Prøv at flytte rundt på sub'en.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft subben i 2 forskellige positioner, men sjovt nok er det samme problem begge steder.

Men kan da prøve en 3 opstilling

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Om du målte frekvensresponsen med et stykke software der har højere opløsning end det som sidder i DD subben ville du mest sansynligt se at du i området rundt 53hz har en meget stor bund som tit kalles for en nul.

Som du selv har registrert hjælper det ikke at skru op for den frekvensen, det er fordi at der er lydbølger der kolliderer og kanselerer hinanden, og det vil ske uanset hvor højt subben spiller i det området. Som Michael siger så er det eneste der kan hjælpe at flytte subben.

Subben er på ingen måde for stor til dit rum. Om du lægger for meget merke til subben så er det mest sansynligt fordi at den spiller for højt, forsøg at juster den ned 3-6db når du lytter til musik. En god pegepind kan være at bruge bassen fra dine højtalere som målesnor. Spil noget musik der ikke har for meget dyb bass, veksle så i mellem at have højtalerene sat til 'small' og 'large'. Når niveauet i bassen er det samme om det kommer i fra højtalerene eller subben har du mest sansynlig truffet riktigt. Du kan da lægge på 1-3db ekstra efter smag og behag.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Yes, som ManicMiner skriver har du sandsynligvis et nul ved 53Hz og det kan man ikke eq'e sig ud af.

Der er to muligheder: enten står sub'en i nul'et, eller også sidder du selv i nul'et.

Prøv at flyt lidt mere rundt på sub'en og hvis det slet ikke hjælper er det fordi du selv sidder/måler i nul'et.

Hilsen
Johnny

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. Jeg vender lige tilbage i weekenden da jeg først får mulighed med at lege der.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes