| Forfatter |
|
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu et begynder spørgsmål: Hvordan skal jeg koble min Audio Pro Ace-Bass 2 sub til min NAD C320BEE?  Jeg kan ikke lige finde et andet billede af bagsiden på min sub end det som er i denne pdf
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke så nemt at se bagsiden af subwooferen i pdf'en, men så vidt jeg kan se har den både RCA in og out. Hvis det er rigtigt skal du tage de to bøjler af som sidder mellem pre-out og main-in på forstærkeren og sætte subwooferen ind imellem. På den måde bliver lyden routet gennem subwooferen og bassen skåret fra inden resten sendes videre til effektdelen i din forstærker.
Der er iøvrigt også to andre måder, som dog er knap så optimale: Enten kan du sætte højttaler kabler fra forstærker -> sub -> fronthøjttalere, eller du kan bruge dine speaker b udgange til at drive subben.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske er det et dumt spørgsmål, men hvis man sætter en aktiv sub til med højttalerterminalerne, er det så forstærkeren der skal drive den? eller kan de stadig finde ud af at bruge deres indbyggede? fordelen eller ulempen ved at bruge subben's linie indgang er vel at den altid vil dele ved den fastsatte delefrekvens. Iøvrigt har det tit undret mig at man ofte kan dele lavere end subben kan gå...
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak. Er det lige meget om jeg vælger den øverste eller nederste Pre-out/main-in på forstærkeren? Hvilket kabel er det der skal imellem, bare et normalt phono kabel?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
På forstærkeren bør der være stereoindgange, du skal derfor benytte både L og R udgangene.
Subbens output kan sendes tilbage til forstærkeren hvis du ønsker at anvende den indbyggede filterfunktion (som jeg antager den har). Hvis ikke der er filterfunktion, men subben blot sender et fuldt signal tilbage, kan du ligesågodt anvende et y-spilt bagpå NAD'en, mellem main in og pre out.
Denne løsning skal du også vælge hvis du ikke ønsker at dele dine fronthøjttalere, ved den af subwooferen bestemte frekvens. Denne frekvens er nok også noget usikker, men vil sikkert ligge et sted mellem 80 og 120 Hz.
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er sku lidt forvirret:) Dvs. at jeg skal have 4xRCA stik ind i NAD'en og 4xRCA ind i Subben, f.eks. 2 af de her kabler?Jeg ved at der er filter i den, jeg ved dog ikke helt hvad det er:) Er der nogen fordel ved at vælge at man ikke vil bruge filteret? Et y-split, er det et phono kabel med 2xrca i den ene ende og 1xrca i den anden? (Det er virkelig begynder stadie det her :))
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er nødt til at bruge et stereosæt kabler fra pre-out til subben, og et andet stereosæt fra subben tilbage til main-in i forstærkeren. Hvis forbindelsen mellem pre-out og main-in bliver brudt får effektforstærkeren i din NAD jo slet ikke noget signal.
Edit: eneste tilfælde hvor du ikke skal bruge filteret i subben er hvis du har den sat til en surroundforstærkers sub-out, hvor filtreringen sker i surroundprocessoren.
I det aktuelle tilfælde får subben et fuldspektrum signal fra NAD'en, som den tager bassen fra og sender resten tilbage igen.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal kun ha 2 RCA ind i subben, og forsåvidt så ligger vel også det fulde signalet på tape out udgangene, så om du vil kan du heller bruge de fremfor pre-out. Det bliver lidt billigere da du slipper for at købe y-splittere __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
| Du skal kun ha 2 RCA ind i subben, og forsåvidt så ligger vel også det fulde signalet på tape out udgangene, så om du vil kan du heller bruge de fremfor pre-out. Det bliver lidt billigere da du slipper for at købe y-splittere |
|
|
Tape-out kan ikke bruges, da den ikke følger volumenkontrollen i forstærkeren. Så skal man regulere volumen på subben hver gang man skruer op eller ned for NAD'en, og det bliver man hurtigt træt af... 
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
TorbenMP skrev:
Jeg er sku lidt forvirret:)
Dvs. at jeg skal have 4xRCA stik ind i NAD'en og 4xRCA ind i Subben, f.eks. 2 af de her kabler? Jeg ved at der er filter i den, jeg ved dog ikke helt hvad det er:)
Er der nogen fordel ved at vælge at man ikke vil bruge filteret?
Et y-split, er det et phono kabel med 2xrca i den ene ende og 1xrca i den anden? (Det er virkelig begynder stadie det her :))
|
|
|
Kvaliteten af det filter der sidder i subben er afgørende for hvor god kvalitet der sendes videre til NAD'en. Fordelen ved filter er altså at dine eksisterende højttalere ikke spiller bas, men ulempen er at resten bliver forringet, af at komme gennem subben. Hvis du går uden om filteret spiller de eksisterende højttalere også bas, og subben skal derfor kun støtte der hvor de eksisterende ikke længere kan følge med.
Den sidste løsning er imo den meste hifi rigtige, da du her søger den dybest mulige bas, og ikke mest mulig bas.
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så hvis jeg vil gå uden om filteret så sætter jeg en y-splitter på NAD'en på pre-out/main-in L og en y-splitter på pre-out/main-in R og så kører dem til Line-in L og R på subben?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
TorbenMP skrev:
| Så hvis jeg vil gå uden om filteret så sætter jeg en y-splitter på NAD'en på pre-out/main-in L og en y-splitter på pre-out/main-in R og så kører dem til Line-in L og R på subben? |
|
|
Jeg tror det kunne være et forsøg værd at prøve både den måde du beskriver her, og så den jeg beskrev, og så afgøre med dig selv hvad der lyder bedst.
Der er nok noget i det Kjeldsen siger om at ovenstående måde er mere hifi-rigtig, men afhængigt af hvor højt du spiller kan du til gengæld på den anden måde (ved at seriekoble, så signalet kører gennem subben og tilbage til forstærkeren) frigøre nogen kræfter i din NAD fordi den ikke længere skal forstærke de dybe toner, som er de mest strømkrævende.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
TorbenMP skrev:
| Så hvis jeg vil gå uden om filteret så sætter jeg en y-splitter på NAD'en på pre-out/main-in L og en y-splitter på pre-out/main-in R og så kører dem til Line-in L og R på subben? |
|
|
Jeg tror det kunne være et forsøg værd at prøve både den måde du beskriver her, og så den jeg beskrev, og så afgøre med dig selv hvad der lyder bedst.
Der er nok noget i det Kjeldsen siger om at ovenstående måde er mere hifi-rigtig, men afhængigt af hvor højt du spiller kan du til gengæld på den anden måde (ved at seriekoble, så signalet kører gennem subben og tilbage til forstærkeren) frigøre nogen kræfter i din NAD fordi den ikke længere skal forstærke de dybe toner, som er de mest strømkrævende.
|
|
|
Måske vi lige skulle høre, hvad Torben har af højttalere?
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tannoy Sensys DC1 er mine højttalere
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her vil jeg ikke sige der er en løsning der er bedst. Begge må du afprøve. Endnu en fordel ved ikke at lade Tannoy'erne spille bas, er at mellemtonen vil blive bedre, hvis altså filteret i subben er af god kvalitet. Måske, er det bare en kondensator på signalniveau - dvs. et helt almindeligt passivt filter. Hvis der er korrekt, så er det meget nemt at smide en virkelig god kondensator i for få kroner.
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok mange tak, jeg må ud og købe nogle kabler og ting og sager og prøve mig frem :)
|
| Til top |
|
| |