Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 13:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Valg af højttalere...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har valgt at skifte mine gamle højttalere ud, og vil gå over til 2 stk bedre stereo-højttalere da jeg ikke har plads til surround (har førhen haft surround, men opnåede ikke den optimale effekt da jeg ikke havde mulighed for at placere højttalerne rigtigt!

Jeg er dog meget i tvivl om hvilke jeg skal se efter, og derfor spørger jeg nu efter gode råd.
Jeg ligger inde med en Nad c372 (forstærker), og har faktisk også en C 272, så der er mulighed for brokobling og derved mere end rigeligt power til de fleste højttalere

Jeg vil ikke sætte nogen pris-grænse, men jeg havde regnet med max 10.000 kr ved køb af nyt udstyr (meget gerne mindre).

De skal hovedsagligt bruges til musik, men jeg vil også gerne have muligheden for at kunne skrue lidt op ved fest eller lign (uden at der ryger alt for mange enheder )
Derudover må de også gerne kunne bruges til at sætte lidt gang i en film nu og da :D

Jeg har indtil videre kigget mest på Dali ikon 6, og Dali Concept 8 og 10.
Det virker som om Dali ikon 6 er en kanon højttaler lydmæssigt, men jeg er dog lidt i tvivl om hvor meget smæk der vil være på den ved film, og til fest (selvom det heldigvis ikke så ofte går ud over mit hus, men det sker da)

Jeg har været i Hifi-klubben og hørt Dali Ikon 6 og Concept 6. Mit første indtryk var at concept 6 faktisk lød mere levende ved moderat lydtryk (meget stille, var lige andre kunder), men da vi senere satte lidt mere tryk på og noget andet musik kom forskellen til udtryk og man kunne tydeligt høre at Ikon 6'eren var en del bedre!

Lige nu er jeg dog lidt på vildspor og ville høre lidt anbefalinger på højttalere, indtil videre ser jeg lidt efter:

Ikon 6 - men vil de med en seperat bas også kunne sætte lidt gang i en film eller er de for små til rigtig at spille igennem?

Ikon 7
Har dog hørt at de ikke skulle spille helt så godt som ikon 6 lydmæssigt (desværre ikke hørt dem) nogle der kan bekræfte det?

Concept 8
Concept 10
- Virker som en prisbillig højttaler, men lydmæssigt er den et stykke fra ikon'en, desværre :(

Evidence 870
Har ikke hørt dem, og er jo en lidt ældre serie. Vikrer dog også som nogle okay højttalere der er muligt at finde brugt.

Er der andre modeller jeg bør se efter, og nogle der har erfaringer med nogle af de nævnte højttalere?

Køber også gerne brugt, men inden jeg for alvor forsøger at finde noget ville jeg gerne have sat mig nogle modeller fast...!

På forhånd mange tak!

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

DLS R55 er en super højttaler hvor jeg kun kan sætte en finger på designet. Den er dynamisk, detaljeret, neutral og spiller med hul igennem. Jeg ville da ikke tøve med at vælge R55 fremfor fx Mentor 6. Og så koster den kun fra 8 k!  Dermed ikke sagt at ikon 6 er en dårlig højttaler, bestemt ikke! R55 er bare i en klasse for sig selv hvis man kan acceptere det_meget_anonyme design!
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

du skal lige være opmærksom på at dine forstærkere sagtens kan komme i store problemer hvis du kører dem brokoblet med et sæt dali.

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Wow,- det var godt nok hurtige svar 
Jeg vil lige undersøge DLS R55 lidt nærmere og se hvad jeg kan finde, mange tak :D

Angående Nad'erne, jeg havde nu ikke tænkt mig at brokoble, ville sælge C 272'eren men det var da en mulighed. Men forstår ikke helt hvorfor det skulle give problemer?
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Dali Ikon er fine

tag lige et kig på disse også

blues,rock og dance banker de Dali uden problemer

og meget nemme at drive.....

5000stk

http://www.klipsch.com/world/eu/en/products/details/rf-82.as px

2500stk

http://www.klipsch.com/world/eu/en/products/details/f-2.aspx

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Puha,- dem synes jeg slet ikke at have stødt på før, så der bliver lige lidt ekstra læsning :P

Hvem forhandler dem hvis man vil høre dem?

bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

hej dennis

JJ-teknik i farum har klipsch og topsound har dem

mvh bsl2

Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

okay,- mange tak :D

Nu bliver der også nævnt DLS R55, men jeg synes umiddelbart den ser meget lille ud?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Den er ikke specielt stor, men lad nu være med at vælge R66 i stedet da den langt fra er så god som R55. Men den er måske tynd og har "kun" 2x5 tommers enheder men til gengæld spiller den så meget større end man skulle tro! DLS har velsagtens bugt små man enheder men enheder af høj kvalitet i stedet for store mindre gode enheder. De går desuden ikke sådan i knæ, med mindre man skal spille et diskotek op...

Så alt i alt, bør du ikke bedømme dem før du ahr hørt dem!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Den er ikke specielt stor, men lad nu være med at vælge R66 i stedet da den langt fra er så god som R55. Men den er måske tynd og har "kun" 2x5 tommers enheder men til gengæld spiller den så meget større end man skulle tro! DLS har velsagtens bugt små man enheder men enheder af høj kvalitet i stedet for store mindre gode enheder. De går desuden ikke sådan i knæ, med mindre man skal spille et diskotek op...

2 stk 5" er og bliver 2 stk 5", så glemt alt om høje lydtryk og dyb bas. Her skal der større enheder til.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Elkjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hvad me Rega R5?? Det er en super højtaler, efter min mening. Hvis du skal i TC og kigge på ht så er der jo også Monitor Audio, som også er value for money

Til top Vis Elkjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elkjær

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Mastervol skrev:

2 stk 5" er og bliver 2 stk 5", så glemt alt om høje lydtryk og dyb bas. Her skal der større enheder til.

Det er korrekt, men der er forskel på hvad man kan få ud af dem! Jeg skrev desuden at de spillede stort, ikke kælderdyb pumpebas og diskoteksagtige lydtryk.

Men derfor mener jeg alligevel at de er værd at give et lyt eftersom de har så mange andre kvaliteter og alligevel kan mestre et ret pænt lytryk og en på dyb bas ift. deres størrelse.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke om det SKAL være nyt, men jeg har set et sæt Dali Grand til 9k her på siden.

Ellers ville jeg nok også tage et lyt på de Dali Evidence 870 du snakkede om.

Til rockmusik vil jeg også anbefale Klipsch, de er rigtigt gode!

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Kiilsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

DLS R55 er en super højtaler og ikke helt ulig Dali Evidence i lyd-filosofi. Dali højtaleren har nogle større enheder og en større kabinet, og går derfor nok også længere en med mere kraft. Men jeg vil give andre her i tråden ret, DLS højtaleren er rigtig god til prisen.

Du kunne dog også kigge efter et sæt brugt, da du får mere for pengende. Hvad f.eks. med et sæt Dali grand Diva. Eller som Ascari skrive et sæt Dali Grand.

Dali Helicon 300
VDH CW(ht kabel)
Via Blue(signalkabel)

Mit setup
Til top Vis Kiilsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiilsgaard

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par dali evidence 470 og et par dls R55. Jeg skal lige have spillet dlsérne til får jeg vil skrive dybdegående erfaringer, men mine første erfaringer er følgende:

Dali har mere bas, men bassen er langt fra så præcis som dlsérne. Er virkelig imponeret over hvor kontant en 5" kan levere. Dls. har en større detaljegrad. Synes jeg får flere detaljer med når jeg hører musik, detaljer som jeg ikke har hørt tidligere. Mine dali er lidt mere åbne men tror det skyldes at mine dlsér ikke er spillet til(har hørt at så snart de er spillet til åbner de sig rigtig meget)

Har også hørt at dls godt kan "følge med" dyrere udstyr end sig egen prisklasse. Prøv at høre dls på noget MF, Moon eller noget af det lidt dyrere Lyngdorf, det spiller max

Dali evidence har et mere udført finish ifht. dls, men synes alligevel det smalle  dls design og de gulvlakerede dls spikes tiltaler mig, så synes dali er flottest.

Min konklusion. Dali evidence 470 er, efter min mening, en fremragende højttaler og men dls er en lille klasse bedre(et fund til prisen)

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med Taz. Det er nemlig rigtig sjovt at sidde og lytte til DLS R55 på imod HT'er til 3-4 gange dens pris. Så gnider man sig lidt i hænderne hver gang man lytte til den efter man har købt den!

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Som tidligere Evidence ejer, og som en der næsten kom til at købe et par R55 nikker jeg genkendende til sammenligningene.

DLS'ene kunne ikke holde følge med 470 når der kom til bas, men jeg vil hellre sige at DLSene manglet de dybeste frekvensene fremfor at de var mere præcise. Detaljering har DLS mere af, utvilsomt.

Forskellen mellem R55 og 470 var dog ikke så stor at jeg kunne motivere mig selv til at sælge 470'erne for 3500kr og købe et par R55 for 10.000kr, og derfor endte jeg op med de højtalerene jeg har i dag der ligner DLS hvad lyd angår men koster langt mindre.

Om valget falder på DLS så vil jeg anbefale dig at købe modellen med ægte træ finish. DLS' vinyl finish er noget af det grimmeste jeg nogen gang har set, jeg kan selv gøre det lige godt der hjemme, og jeg har 10 tommelfingre

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Som tidligere Evidence ejer, og som en der næsten kom til at købe et par R55 nikker jeg genkendende til sammenligningene.

DLS'ene kunne ikke holde følge med 470 når der kom til bas, men jeg vil hellre sige at DLSene manglet de dybeste frekvensene fremfor at de var mere præcise. Detaljering har DLS mere af, utvilsomt.

Forskellen mellem R55 og 470 var dog ikke så stor at jeg kunne motivere mig selv til at sælge 470'erne for 3500kr og købe et par R55 for 10.000kr, og derfor endte jeg op med de højtalerene jeg har i dag der ligner DLS hvad lyd angår men koster langt mindre.

Om valget falder på DLS så vil jeg anbefale dig at købe modellen med ægte træ finish. DLS' vinyl finish er noget af det grimmeste jeg nogen gang har set, jeg kan selv gøre det lige godt der hjemme, og jeg har 10 tommelfingre

Helt sikker. Deres venyludgave er skrækkelige grimme. I ahornvenyl er farven næsten pi*gul:-( Men i træfinish er det okay finish

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

ahhh... i sort vinyl er den da ikke så grim?  Eller bilder jeg mig noget ind?

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Køb et sæt Dali Diva eller Coupe, de kan fås til pengene (hvis de er til salg ) og er en rigtig god opgradering hvis man kan lide Evidence 470.....

Det er svært at finde noget bedre til menneskepenge!

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes