Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Er 80hz den optimale delefrekvens? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Nogle strøtanker her tidlig om aftnen.

Jeg kom til at tænke på at langt de aller fleste semiaktive højtalere deler mellem mid og baselementet et sted mellem 120-200hz, og det må der jo næsten være en grund for. Siden jeg nu aligevel sat med fjernbetjeningen i hånden var vejen fra tanke til handling kort, og jeg begynte at skifte i mellem 80 og 150hz for at høre om der var nogen forskel.

Forskellen sprang mig ikke præcis lige i øret, men når jeg begynte at lytte efter så kunne jeg høre at seperationen mellem instrumenter måske blev lidt bedre. Da jeg tidligere A/B testet mine Evidence 470 op i mod mine SBS var der et album der specielt bidrog til at Evidencene 'bought the farm'; The Mars Volta - Frances The Mute.

Åbningssporet 'Cygnus Vismund' er en kakafoni af lyder, og også bassen er ikke bare hurtig, men den stikker samtidigt meget dybt. Evidencene kunne sammenlignet med SBS'ene og subwooferen ikke gengive dybden og rumfølelsen, men lydbilledet blev også mere rotete.

Når jeg kom på det fant jeg hurtigt frem det sporet på nyt igen og sat mig til rætte for at høre forskellen mellem 80 og 150hz delefrekvens. Og ja, der kom endnu mere kontrol på lydbilledet.

Nu har jeg kun lyttet lidt over en time, så jeg vil ikke komme med en absolut konklusion endnu, men om du har et anlæg med subwoofer så bor der måske mere lydkvalitet i det end hvad du tror, og det kan du så hurtigt finde ud af med et par hurtige tryk på fjernbetjeningen

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Jeg deler typisk fra 70-80Hz ned mod en subwoofer.

Jeg kan placere subwooferen i rummet, hvis jeg deler højere end de 80Hz.

Tror mange deler ved 150-200Hz, for at flytte noget af den energi, der skal udlades, væk fra mellemtonen, og ned til en mere robust enhed; basenheden. Det er i hvert fald grunden til jeg gør det, foruden det at jeg kan høre placeringen af subwooferen.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Nu hænger mine højtalere på vægfester, og subben står lige under den ene. Jeg kan da på ingen måde fornemme hvorhenne subben står, og om ikke altfor lenge får den også en makker som skal stå på under den andre højtaleren.

Jeg skal ikke sige det for sikkert, men jeg lurer på om det som bla sker når man deler ved en højere frekvens er at den intermodulære forvrængningen bliver mindre. Jeg skal uanset lytte mere før jeg vil sige noget sikkert, men jeg vil da opfordre andre til at give det et forsøg.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke fornemme hvor subwooferen står ved 150Hz?

Tror nu nok dine oplevelser er ret myntet på dit setup. Oplever intet af samme skuffe hos mig. Men der er da også masser af andre ting, der er afgørende for om det giver bedre eller dårligere lyd ved at skubbe delefrekvensen.

Uheldige rumresonanser kan jo også påvirke lyden, alt efter om subwooferen levere frekvenserne eller mellemtonen gør det...

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

synes tit det er fedt at komme op omkring de 120 de gange jeg har indstillet sub
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

jeg har for ikke så lang tid siden prøvet at benytte min sub sammen med mine CLS'er og det resulterede/blev til ca. 45Hz som delefrekvens, hvis jeg gik højere i delefrekvens var resultatet at attack og helhed blev klart ringere

I det at mine CLS'er går ned til 36Hz så gider jeg ikke normalt at benytte min sub medmindre,

at jeg også smækker en transistor forstærker på CLS'erne for at spille højt

Jeg har tidligere haft Magneplanar MGIIa (Bi-Amp'et + Gamma VLD-12 som super tweeter),

der var den optimale delefrekvens ved ca. 70Hz  

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

det kommer helt an på hvilket udstyr man har. Der kan være en fordel ved at dele højt, hvis forstærkeren ikke har tilstrækkelig power til at trække højttalerne, men på den anden side kan der være en fordel ved at dele lavt, idet mange subwoofere i helt holder samme lydmæssige kvaliteter som et par gode højttalere. Det kommer jo også an på hvor dybt ens primære højttalere kan gå. Personligt deler jeg ved 60hz for at aflaste min sub, som er det svageste led ved musik. 80hz ved film, hvor detaljereringen i bunden ikke er helt så vigtig

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juni 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Resultatet vil nok blive påvirket af både hvilket udstyr man har, og rummets akustik. Om man feks har højtalere med et dedikeret baselement tror jeg nok at effekten vil blive heller lille. Det samme om man har en sub hvis frekvensgang ikke tillader en så høj delning. Sistnevnte har jeg forsøgt da jeg også har en PB12-Plus der ruller af langt tidligere oppover, den trives bedst med at deles ved 80hz.

Nu er det ikke sådan at mine højtalere direkte mangler forstærkerkraft, de drives af en Rotel RB-985, noget der burde være tilstrekkeligt for de 2 5.25" elementene der står i hver højtaler. Men begge elementene spiller både bas og mellemtone, så ved at dele ved 150 i stedet for 80hz slipper de for at spille nesten en hel oktav, og det burde i følge alle teorier fjerne en del af den intermodulære forvrængningen som opstår når et element skal til at gengive frekvenser som ikke er harmonisk forbundet.

Så langt er dette på teoristadiet for mit vedkommende, jeg skal både måle lidt på frekvensrespons, og lytte mere før jeg vil sige noget sikkert. Jeg har for tiden besøg af en eksamenslæsende veninde, og hun er som piger flest minimalt forstående for musik med høje volumer og sinustoner. Selv bare det at jeg puster for tungt kan være nok til at jeg får et dræbende blik, så jeg tror jeg udsætter al testning til hun enten har drat hjem, eller er ferdig med eksamen

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo knalde hende nu når hun alligevel er der det er muligvis også sjovere end at høre om bassen skal deles ved 80 eller 60 hz
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

LOOOL!!!

Jeg tænkte også straks på om det var under en hvis form for "HighFidelity"

at du blev kritiseret for at støje  

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige, at 70-80hz er det absolut højeste man må dele til en sub... Derover kan man høre, hvor lyden kommer fra.

Subben skal jo ikke spille det samme bas, som fronthøjttalerne, men tage over, hvor de ikke kan mere.

Så medmindre man spiller på Dali menuet Royal, så kan man godt skrue ned på 40-60hz...

Alt andet vil resultere i en en bas, som har Cerwin Vega associationer...

Deler du aktivt  mellem front og sub, kan du selvfølgelig gå op på 70-80hz, selv med store gulvhøjttalere...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

World's most beautiful woman - Liza Minelli! Wawaweewah!! I would very much like to make romance inside her!

Så er det ikke mærkeligt, at David ikke bemærkede fodfejlen fra ManicMiner side af   (Sry)

Admin/David..., Hvis jeg er gået over stregen .., så må jeg have et "hak" i profilen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juni 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig tale om aktiv delning. Standarden med 80hz tror jeg er sat mest med tanke på lokalisering af subben, men når den står sammen med fronthøjtalerene er det ikke et lige stort problem.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:

World's most beautiful woman - Liza Minelli! Wawaweewah!! I would very much like to make romance inside her!

Så er det ikke mærkeligt, at David ikke bemærkede fodfejlen fra ManicMiner side af   (Sry)

Admin/David..., Hvis jeg er gået over stregen .., så må jeg have et "hak" i profilen

Puha, det er næsten for galt - mon ikke du kan se frem til en politianmeldelse - det er jo in for tiden...

Den sviner er nok nærmere til 2 "hak", men så er du jo også en rigtig mand ligesom Kubikken.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Sådan! jeg er enig

endelig muligheden for at få så stor slagvolume som Kubikken 

Minelli har jo sat sit aftryk på denne verden ..., hvis du så hende i tv for ikke så lang tid siden, så kunne det konstateres at den dame ikke er til at ligge ned

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Enig med Manicminer her - afhængingt af rum, højttalersystem, forstærker og subwoofer kan der være flere forskellige argumenter for diverse delefrekvenser. Men står der en subwoofer ved hver fronthøjttaler (eller i centrum mellem dem, f.eks. som stand for centerhøjttaleren), så er lokaliseringsproblemerne ved delefrekvenser over 70-80 hz ihvertfald ikke et issue.

David har ret forsåvidt at subben skal tage over når fronthøjttalerne "slipper" - men med et aktivt delefilter kan man selv i højere grad bestemme dette. Det er fuldstændig rigtigt at det vil lyde temmelig oppustet hvis man dele subben ved f.eks. 150 hz, og fronterne spiller ned til 50 hz. Afskæringen af fronternes delefrekvens skal afpasses subwooferens delefrekvens. Men gøres dette korrekt, og subben og fronthøjttalerne ellers spiller nogenlunde fornuftigt sammen (hvilket bliver vigtigere, jo højere delefrekvensen er), så gør det ikke den store forskel om man deler ved 60 eller 120 hz, efter min mening, bortset fra det ekstra headroom i (effekt)forstærkeren ved høje delefrekvenser. 

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:

Sådan! jeg er enig

endelig muligheden for at få så stor slagvolume som Kubikken 

Minelli har jo sat sit aftryk på denne verden ..., hvis du så hende i tv for ikke så lang tid siden, så kunne det konstateres at den dame ikke er til at ligge ned

Tja, lidt piller og en flaske vodka, så ligger hun sig gerne ned, mig bekendt...

Jeg kunne dog ikke nøjes med det, hvis jeg skulle kravle på, her skal der stærkere ting i brug

Nu skal du passe på, at ikke både Kubikken og Jensen føler sig truet, nu du kommer blæsende bagfra med vind i håret og 2 advarsler...

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Nogle strøtanker her tidlig om aftnen.

Jeg kom til at tænke på at langt de aller fleste semiaktive højtalere deler mellem mid og baselementet et sted mellem 120-200hz, og det må der jo næsten være en grund for. Siden jeg nu aligevel sat med fjernbetjeningen i hånden var vejen fra tanke til handling kort, og jeg begynte at skifte i mellem 80 og 150hz for at høre om der var nogen forskel.

Forskellen sprang mig ikke præcis lige i øret, men når jeg begynte at lytte efter så kunne jeg høre at seperationen mellem instrumenter måske blev lidt bedre. Da jeg tidligere A/B testet mine Evidence 470 op i mod mine SBS var der et album der specielt bidrog til at Evidencene 'bought the farm'; The Mars Volta - Frances The Mute.

Åbningssporet 'Cygnus Vismund' er en kakafoni af lyder, og også bassen er ikke bare hurtig, men den stikker samtidigt meget dybt. Evidencene kunne sammenlignet med SBS'ene og subwooferen ikke gengive dybden og rumfølelsen, men lydbilledet blev også mere rotete.

Når jeg kom på det fant jeg hurtigt frem det sporet på nyt igen og sat mig til rætte for at høre forskellen mellem 80 og 150hz delefrekvens. Og ja, der kom endnu mere kontrol på lydbilledet.

Nu har jeg kun lyttet lidt over en time, så jeg vil ikke komme med en absolut konklusion endnu, men om du har et anlæg med subwoofer så bor der måske mere lydkvalitet i det end hvad du tror, og det kan du så hurtigt finde ud af med et par hurtige tryk på fjernbetjeningen

ja til ss brug,men du vil jo bruge dine subs på samme måde som man gør til et sæt gulv ht.Prøv at kigge på hvor man gennerelt deler på div gulvht,det kunne måske give dig et hint
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

libakboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Hej.

Deler ved 60 til musik taster 80 ind til film virker fint,vil nok give david ret med bassen giver en mudret bas og uklar mellemtone,højttalerene skal trække det de kan i bunden ved lytning til musik,til surround lidt mere bas så der for 80hz så subben over tager de lidt lysere bastoner og hjælper med til det lyder lidt mere volsomt.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Undskyld  ManicMiner men du er altså ude på et skråplan med en så høj deling, det kan godt være det umiddelbart lyder bedre, men det er den forkerte vej at gå.

Som David skriver:

Subben skal jo ikke spille det samme bas, som fronthøjttalerne, men tage over, hvor de ikke kan mere.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes