Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: "Ud af kassen-lyd"? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte for efterhånden noget tid siden et meget dyrt anlæg i Activ Hifi i Esbjerg, bare for sjov. lige siden har jeg ærget mig over at mit anlæg ikke lyder i nærheden af ligeså godt. Grunden til at det var så godt i mine ører, var at det slet ikke føltes som om at lyden kom fra højtalerne, hvilket jeg aldrig har prøvet før... (De dyreste højtalere jeg ellers rigtigt har lyttet til er Dali Ikon, og de er rimelig langt fra)

Jeg kunne helt klart høre præcis hvor alle lyde kom fra, og lyden føltes også som om den kom fra "den anden side af højtaleren" altså at at det blev breddere end jeg umiddelbart synes det burde... -og det lød fantastisk. Højtaleren jeg lyttede til var en Rosebut MKII (stander til 13k/stk) på hvad jeg tror var et Clearaudio forstærkersæt. Kilden var noget vinyl-halløj, har jeg ingen interesse i, og den knitren der var, irriterede mig...

Skal man virkelig give så mange penge for at få den slags lyd?

Hvad er den billigste højtaler I har hørt der gav denne fantastiske fornemmelse?

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

hejsa .. så mange penge .. det er da ikke så galt .. hvis du syntes om lyden ...  man skal give mange penge for en højtaler som virkelig lyder godt .. for det kræver vildt meget for at lave en højtaler .. det er ikke bare noget man lige gør ...  der er så mange ting der spiller ind ...

det er heller ikke sikkert at du syntes den højtaler du snakker om lyder lige så godt når du får den hjem  i din stue ...  lyden har også meget at gøre med hvordan rummet er ...

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Det du nævner der er perspektiv - hvilket selvfølgelig er en force, men blot en lille del af en komplet lydoplevelse. Der er mange andre faktorer der spiller ind, og alene rumstørrelse, placering af høttalere og lytteposition betyder utroligt meget.

Hvis vi skal se bort fra "detaljer" som mellemtone, diskant, bas, sammenhæng osv. og udelukkende fokusere på perpektivet i lydbilledet, vil jeg dog mene, at Dalis Mentor-serie er et rigtigt godt bud på højttalere med et utroligt bredt perspektiv. Standerudgaven Mentor 2 koster under det halve af hvad den højttaler du beskriver gør, og er efter min mening en rigtig kompetent højttaler på mange områder.

Hvorom alting er, så er lyd og musik heldigvis en subjektiv oplevelse, som skal vurderes af den enkelte. Mit bedste råd er, at du selv smutter en tur i en butik ala Hifi Klubben, Tape Connection mv. og lytter selv

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Faktisk har jeg hørt Mentor ganske kort... Godt nok på en dårlig forstærker, ved ikke om det kan være det der gør forskellen... (en NAD 2*50W) Det jeg hørte kunne bestemt ikke sammenlignes med den oplevelse jeg her beskriver.

Mange analyserer lyd meget, fortæller hvordan detaljer og diskant, mellemtone, mellembas og bas lyder, men jeg kan helt ærligt sige at jeg ikke synes det giver mening at analysere på det jeg hørte der. Det kan det derimod med mit eget anlæg, og kunne jeg også med min ganske korte oplevelse af Mentor. Det jeg hørte var naturligt men varmere og lettere på en eller anden måde.

Er det simpelthen mest et spørgsmål om akustik?

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig svært at diskutere, når vi ikke har hørt det som du beskriver

Men uden tvivl, så betyder akustik en hel del. Du kan sagtens placere et sæt fantastiske højttalere i et rum som "ødelægger" lydbilledet fuldstændigt.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Tjah, den billigste højttaler der har givet mig den oplevelse at der ikke var nogen højttalere? Det var et par Dynaudio til 50000 stykket tror jeg...  Alt er jo relativt, og illusionen om at der ingen højttalere er til stede overhovedet, mener jeg er en meget svær kunst at beherske. Men Dynaudio synes jeg har noget af det der gør at højttalerne "forsvinder" fra lydbilledet.

Om det også er tilfældet hos dig ved jeg naturligvis ikke, men prøv dem hvis du ahr mulighed for det.

Og jo, akustikken har meget at sige, men ikke alt.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

aurumcantus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Steffeng skrev:

Er det simpelthen mest et spørgsmål om akustik?

Og så handler det jo om hvad der sidder inden i , og det skal man ikke kimse ad, er selv først fornylig fået ørene op for hvad gode komponenter kan gøre (og jeg Skal jo sige Audio Note og Sugden, for d'har jeg sæl') så nu syntes jeg 'næsten' at jeg har været pinlig, når jeg har spillet sterreo på mit surrund, men hifi handler jo om hvad man ved (LÆS=høre) og hvis det tætteste du har været på vellyd der hjemme, er et par Dali'er, er der en MEGET STOR verden, der venter på dig derude, og ja, god lyd koster penge...God tur...!

Audio Note
Til top Vis aurumcantus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aurumcantus Besøg aurumcantus's Websted

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

okay, så må jeg jo lige eksperimentere lidt med dæmpning af rum og højtalerplacering når jeg ellers har fået taget mig sammen til at købe en ny forstærker og kabler der ikke er købt i Harald Nyborg... -arbejder på en skumfabrik i øjeblikket, så burde have mulighed for noget ualmindeligt godt dæmpemateriale, og jeg kan endda skære det i form så det kan blive pænt... (hvem vil ikke gerne have et skum-træ hængene bag sine højtalere?

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Mastervol => Hifi må gerne se ud som hifi og bla bla, men Dynaudio ligner altså en joke... Jeg troede simpelthen at billederne snød da jeg så de første billeder af de mærkelige fronter de dyre Dynaudio-højtalere har... iøvrigt er der vel ingen grund til at gå så meget efter dem når de nu kostede det dobbelte af dem jeg synes havde effekten...

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

aurumcantus => Det er jeg slet ikke i tvivl om, men for en god ordens skyld købte jeg ikke de Dali'er, syntes ikke om lyden når det kom til stykket...

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Steffeng skrev:
Mastervol => Hifi må gerne se ud som hifi og bla bla, men Dynaudio ligner altså en joke... Jeg troede simpelthen at billederne snød da jeg så de første billeder af de mærkelige fronter de dyre Dynaudio-højtalere har... iøvrigt er der vel ingen grund til at gå så meget efter dem når de nu kostede det dobbelte af dem jeg synes havde effekten...

Er det ikke lige meget når højttalerne alligevel forsvinder i (lyd)billedet?

Ej, Dynaudio laver jo faktisk også billigere modeller (med et knapt så spøjst udseende).

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Ja, har kort lyttet til Audience 72... - den var sådanset meget elegant at se på. - lyden var lidt "kedelig" men den var da med i mine overvejelser i lang tid...

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

aurumcantus skrev:
... og hvis det tætteste du har været på vellyd der hjemme, er et par Dali'er, er der en MEGET STOR verden, der venter på dig derude, og ja, god lyd koster penge...God tur...!

Det er jo lidt noget vås at sige  Såvel Helicon som Euphonia er fantastiske højttalere. Desuden laver Dali generelt produkter af høj kvalitet, så indirekte at stemple dem som andenrangsprodukter er nok lige i overkanten.

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Velkommen i klubben

Oplevelser som din "at lyden ikke kom fra højttalerne" er én af de oplevelser som vil gøre dig mere nysgerrig og sandsynligvis få dig til interessere dig endnu mere for hifi

Med godt udstyr når man selvfølgelig langt, men godt udstyr i dårlige rammer gør det hele til noget skidt. Ergo mit råd er, brug noget tid/lidt penge på at få målt rumfrekvens og efterklang, samt få korrigeret rummet til at yde det bedste det har lært.

En akustiker som f.eks. Eddy Bøgh Brixen, og de relevante dæmpematerialer (lad os sige at du skal betale 5-6.000,- alt i alt) giver dig meget mere value-for-money end at "investere" yderligere 50-100.000,- i hifi placeret i et dårligt rum.

God fornøjelse, og velkommen til legestuen

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

nu har jeg lige set et par billeder af denne ROSEBUD og man må sige at sammelkvaliteten er som et finere italiensk møbel og når man så tager din
lydoplevlse i betragtning,så virker det ikke så dyrt

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Rum. kabler, strøm, højtaler og forstærker, hvis alle disse ting passe samme, vil man få en ud af kasse oplevlse, og så er det ligegyldig hvilken mærker og til hvilken pris.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

aurumcantus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
aurumcantus skrev:
... og hvis det tætteste du har været på vellyd der hjemme, er et par Dali'er, er der en MEGET STOR verden, der venter på dig derude, og ja, god lyd koster penge...God tur...!

Det er jo lidt noget vås at sige  Såvel Helicon som Euphonia er fantastiske højttalere.

Naturligvis , min pointe er bare at der er andet en B&W og Dali, for det ser jo ud til at de fleste herinde bruger B&W og Dali, og der er meget at hente, hvis man prøver noget nyt.

Audio Note
Til top Vis aurumcantus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aurumcantus Besøg aurumcantus's Websted

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

aurumcantus skrev:

floe skrev:
aurumcantus skrev:

Det er jo lidt noget vås at sige  Såvel Helicon som Euphonia er fantastiske højttalere.

Naturligvis , min pointe er bare at der er andet en B&W og Dali, for det ser jo ud til at de fleste herinde bruger B&W og Dali, og der er meget at hente, hvis man prøver noget nyt.

Det har du fuldstændigt ret i  Jeg føler også at mange har problemer med at sætte sig ud over Hifi Klubbens sortiment - sandsynligvis af mangel på viden eller "oplevelser". Såvel B&W som Dali laver fine højttalere, men det er langt fra hele historien.

Vienna er fx. et spændende bekendtskab efter min mening, også Monitor Audio laver nogle fornuftige "kasser" til overkommelige penge.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hej Steffeng.

Fedt at høre, du har haft en aha-oplevelse. Som flere har nævnt, kan den slags oplevelser være særdeles udfordrende, ikke mindst for bankkontoen. 

Rosebud højttalerne laves af formaet red Rose, som ejes og ledes af Mark Levinson. Altså, grundlæggeren af firmaet Mark Levinson. Han har intet har at gøre med firmaet af samme navn, men laver under eget brand en række produkter, som i mine ører er usædvanligt vellydende, og deværre svinedyre.

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Tusindfryd
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Nogen af de bedste højttalere jeg har hørt er JBL. Det er jo ikke de mest prangende højttalere af udseende men lyden fejler absolut intet.

Var ude i den vilde verden og se på anlæg og glædede mig som en lille gris......men hvad i hede hule var det jeg fandt rundt omkring. små plastik højttalere til en afskyeligt ubegrundet pris. Hvor er WOW-faktoren blevet af. For 5år siden var det ligefrem sjovt at komme i byen og kigge på elektronik man absolut aldrig kunne have med i bussen hjem. -idag kan man have et surround system bag på cyklen med sin pose aftensmad...

Jeg har lige købt små computer-højttalere til omkring 100kr for stereo, men skal man have nøjagtig samme størrelse i surround kommer prisen pludselig tæt på 10.000kr men lyden er ikke et hak bedre...

Det er efterhånden kun hifi-klubben og tapeconnection som sælger musik-anlæg. Man skulle næsten tro der fandtes en hifi-mafia i danmark....

Derfor laver jeg DIY....for sådan noget affald vil jeg aldrig i livet bruge penge på. Prøv at tænke nogle få år tilbage...hvad kunne man få for 2000kr?? -idag kan man ikke købe et ordentlig anlæg uden at få prakket et kabel som er dyre end hvad anlægget er værd i samlet materiale...

-hvad man kunne få?? -en surroundforstærker på 5x100w som ligner præcis nutidens high-end systemer....for teknikken er stadig den samme. Lyden er ligefrem ikke blevet bedre eftersom mp3 næsten er standard nu tildags....men hvad skal man så med et high-end anlæg, mp3 lyder bare endnu dårligere jo bedre anlæg man har.

Næ du, idag giver du din formue væk på noget som blot er blevet dårligere og dårligere jo mindre det skal være mens prisen bare stiger og stiger.

Vil man have god lyd, anskaf en computer og et high-end lydkort samt effektforstærkere og højttalere. Intet andet bliver bedre da software kan opgraderes og lydkorrektion kan foregå via computeren. Lad computeren være din sweizerkniv.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes