Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 00:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W DM683 - eller andet til 5000kr/stk? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg kommet dertil hvor jeg overvejer at udskifte mine fronthøjttalere, med nogle fra klassen over :)

Pt. har jeg et par Dali Concept 6 (kostede 1500/stk) koblet til en Thule Audio PA150B effektforstærker (koster ca. 7000 kr), som får signal fra en Squeezebox (skulle efter sigende spille som mange 5000krs CD afspillere) som sidder direkte til effektforstærkeren.

Jeg har en formodning om at mine højttalere er det svageste led i dette setup, og tænker at jeg kunne få en del ud af at udskifte disse.

Jeg lægger vægt på en tung, solid, men også præcis bas, og vil derfor ikke have noget mindre end mine nuværende. Jeg sætter også pris på et klart veldefineret lydbillede, og et "overskud" i lyden.

Af musik hører jeg mest metal, rock, og elektronisk musik, med bands som  Pink Floyd, Queen, Dire Straits, Metallica, Nick Cave, Rammstein, Manowar, Rage Against the Machine, Kraftwerk, Depeche Mode, Guns n Roses. Jeg kan også godt lide at høre akustisk rock.

Jeg har kig på B&Ws nye DM683, (efterfølger til DM604S3), og kan se at deres vægt er næsten det dobbelte af mine nuværende, og at de har 2 kraftige 6,5" woofere og separat kevlar mellemtone, i stedet for mine nuværende 2x6,5" kombinerede bas/mellemtone enheder. Desuden synes jeg de ser rigtig fede ud :)

En anden mulighed er en af Dali's IKON højttalere i samme prisklassen.... Eller måske noget helt tredje?

Jeg har netop læst denne test:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=53999

Som beskriver DM683 som noget der giver rigtig godt for pengene, dog er Dalis specielle diskanter en smule bedre, som jeg forstår det.

Jeg har ikke rigtig kunnet finde nogen andre tests på nettet, men det kommer sikkert snart, det er jo en ny højttaler...

Hvad kan I anbefale?
Til top Vis amokk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amokk

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop lige hørt begge dele, både 683 og Ikon 6. Det er to ret forskellige lyde, så det kommer meget an på hvad du er til. Begge dele vil være et godt valg. Det var de to bedste højtalere i prisklassen vi kunne finde i HFK da vi kiggede.
Det endte dog med at han (det var min kammerat der skulle købe) købte et sæt Monitor Audio GS på tilbud i TC.

Men begge højtalere er rigtig gode til prisen. Du kan evt. se på Evidence 470, eller Monitor Audio Silver i TapeConnection.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Jeg havde helt klart valgt min et sæt Vienna Haydn! Der får du noget som er en klasse eller to over de ovennævnte(tør jeg sige da jeg selv har B&W 805 stander højt og har hørt 683 men ikk ikon 6!!

Hvis du så finder ud af at du mangler lidt bund til dit heavy musik så kunne du smide en Velodyne SPL 800 eller større bag.. kører selv med en Velodyne SPL-R 1200 til dem!

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
... 683 og Ikon 6..... Det var de to bedste højtalere i prisklassen vi kunne finde i HFK da vi kiggede.
..........
Du kan evt. se på Evidence 470, eller Monitor Audio Silver i TapeConnection.

Jeg tror også min plan er at "booke" en reservation i hifiklubben og få fremvist relevante højttalere i prisklassen sammen med mine nuværende Concept 6, også gerne med en forstærker magen til min, og derefter finde ud af hvilke højttalere jeg synes bedst om, og om forskellen fra concept 6 og derop er det værd....

Ang Monitor Audio Silver R8 (som jeg tror du hentyder til) kan jeg se at dens bestykning minder om DM683'eren, men den ser ud til at være en del mindre fysisk og vægtmæssigt, end både Evidence 470 og DM683? Kan den levere tilsvarende mængde smæk på den dybe bas alligevel?

don dario skrev:
Jeg havde helt klart valgt min et sæt Vienna Haydn! Der får du noget som er en klasse eller to over de ovennævnte ..........

Hvis du så finder ud af at du mangler lidt bund til dit heavy musik så kunne du smide en Velodyne SPL 800 eller større bag.. kører selv med en Velodyne SPL-R 1200 til dem!

MVH
Don

Vienna Haydn er jo en anden type højttaler, den ser rigtig lækker ud og jeg kan se den får gode ord med på vejen i diverse tests - men som High Fidelity skriver er det ikke en højttaler der er beregnet til heavy... Man kan jo næsten sige at DM683'erne har af enheder, hvad Vienna'en har, plus 2 ekstra woofere til bassen...

Jeg kan se at den lille sub du nævner ligger i 5000 krs klassen, og jeg tvivler på at den har lige så meget effekt til rådighed som min Thule forstærker - og så burde 4x6,5" enheder (som sidder i 2xDM683) jo også kunne flytte lidt mere luft end en enkelt 8" som jeg går ud fra der sidder i en SPL 800?

Desuden er jeg ike så meget til musik med subwoofer-statelit lyd, kan bedre lide den præcise og definerbare bas fra store gulvhøjttalere med flere små enheder, end en sub der står og pumper diffust i baggrunden - men det er måske bare mig der har en fordom?

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Med den musik-smag vil jeg helt klart råde dig til også at smutte i KT og få et lyt på deres Avance. De er i samme størrelse og prisklasse som dem du selv nævner og efter min mening en del flottere.

Jeg hører selv musik med meget og dyb bass og de klarer det rigtig rigtig flot. Hvis du kan spille højt nok med dem du har nu for du helt sikkert heller ingen problemer med disse.

Og til dit sidste spørgsmål vil jeg svare ja, på trods af at mange deler den med dig

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 02:07 | IP-adresse registreret  

Jay l`Blundt skrev:

Med den musik-smag vil jeg helt klart råde dig til også at smutte i KT og få et lyt på deres Avance.

..........

Og til dit sidste spørgsmål vil jeg svare ja, på trods af at mange deler den med dig

Jeg kan ikke finde de Avance høttalere nogen steder på ktradio.dk

Og ang. det med subwooferne, er det måske fordi min primære erfaring er fra subwoofere brugt i billige DVD-alt-i-et anlæg som i forvejen lyder dårligt?

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

De står til 17k på deres hjemmeside og hedder Dana 980. Men plejer at koste 10k. Der plejer også at være nogle af dem til salg i KSB her på siden.

Hvis det er din eneste erfaring med subs, så er det nok derfor. En god sub skal ikke høres, men føles.

Mvh. l´Blundt

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder og kigger lidt på samme højtalere, men så faldt jeg over den her http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=5& ;emne=visprodukt&Gruppenr=28&ID_infoside=2328121 Audio Pro Blue Diamond V.2 med aktiv bas, den har ca samme størrelse enheder som B&W DM683 hvis man ligger de to 6,5" enheder sammen i B&W højtaleren. har i nogen erfaringer med denne højtaler sammen lignet med DM683?

Det med Dana980, dem kan jeg ikke finde inde på ktradio.dk, eller firefox Ctrl+f kan ikke finde den, og jeg kan heller ikke. 

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

http://www.ktradio.dk/detail.asp?id=88 Skulle gerne være et link til den.

Mvh. l´Blundt

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Dana 980

Her har du Dana'en.. Mht. Audio Pro er det en højtaler man enten kan lide, eller ikke bryder sig synderligt om, især pga. designet.. Men det er en højtaler der skal ud og høres, der skulle være en solid bund i, da der er en "subwoofer" i hver højtaler..
Nu har jeg selv et sæt Monitor Audio, og vil til enhver tid anbefale Silver serien, og hvis du skal have masser af bund, er RS8 et godt valg, RS6 har i mine ører rigeligt med bass, og lyder lidt mere præcis.. Men igen, det er dine ører der skal lytte og ikke mine.. Så ud og LYT!!
De har jo også både Audio Pro og Monitor Audio i TC, så det er to fluer med et smæk..

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Blue Diamond ville jeg springe elegant over. På papiret ser de ud for at levere en masse, men jeg har haft et par, og der er helt enkelt brugt for billige komponenter til at det skal kunne blive godt.

Om du skal ha et par højtalere der indeholder deler der er langt dyrere end hvad prisen tilsiger så her dette to alternativer

http://www.xtz.se/produkter/9936.html

http://www.lsound.no/nor/index.php?side=arkiv&group=690& amp;art=9376

De er begge helt nye, og ikke i salg endnu. Men om du feks ser på diskanten i MTS så er det en nyere og langt dyrere udgave end den der bruges i feks Dana 980 og SA2K der koster 20.000kr parret. Jeg vil tro at standerudgaven af MTS kommer et godt stykke under 10.000kr parret. Og om du ser på mellemtone enheden i 99.36 så kan du måske gendkenne den fra Dana 980. Prisen for 99.36 er ukendt, men jeg vil gette på rundt 10k for parret.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Ah! Om 980 kan fåes til 10k vil den også være konkurransedyktig i det selskabet

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

De er begge helt nye, og ikke i salg endnu. Men om du feks ser på diskanten i MTS så er det en nyere og langt dyrere udgave end den der bruges i feks Dana 980 og SA2K der koster 20.000kr parret. Jeg vil tro at standerudgaven af MTS kommer et godt stykke under 10.000kr parret. Og om du ser på mellemtone enheden i 99.36 så kan du måske gendkenne den fra Dana 980. Prisen for 99.36 er ukendt, men jeg vil gette på rundt 10k for parret.

Det er en 7" Scan-Speak der sidder i Danaén og den plejer ihvertfald at koste 10k. Men XTZ skulle også være rigtig godt ifølge test, desværre skulle bygge-kvaliteten v ist halte lidt efter lyden(skruer der ikke sidder fast feks). Kan selvfølgelig være der er rettet op på dette siden den test jeg læste.

Mvh. l´Blundt

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke sige noget sikkert om XTZ's byggekvalitet da jeg aldrig hverken har set eller hørt en. Det eneste der er sikkert er at de har proppet ind nogle ræt gode komponenter, og stander udgaven 99.26 fik også en meget god test i norske Lyd&Bilde.

Som sagt, for 10K parret kan 980 nok fint holde følge med 99.36 og MTS hvad price/performance angår. Bare lidt for sjov, jeg fandt et billede af diskanten fra en Vienna Acoustic Beethoven Baby Grand

http://www.minhembio.com/forum/index.php?act=Attach&type =post&id=35828

Det er en 2904/9300, en diskant der vel koster det halve af hvad 3004/6006 der står i MTS gør. Jeg gleder mig virkelig til å høre om hvordan 99.36 og MTS performer : )

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke meget til hverken Vienna, udover at man åbenbart enten elsker eller hader dem, eller kvaliteten af diskanter ud fra billeder. Men jeg ved at prisen ikke behøver være altsigende for kvaliteten. Feks. har jeg ikke hørt en bedre sub end min,uanset pris(som de nu har været stilt op). Eller jo jeg har hørt din og den er ikke den dyreste jeg har hørt

Har du forresten fået prøvet din rotel med fronterne?

Mvh. l´Blundt

BrAvO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok overveje at ringe til HK i Århus på Europaplads, da de har søndagsåben med indtil kl. 15 idag, grundet restaurering af butikken... og der har de nogle KANON tilbud... ellers er de vel til at tale med, hvis du taler med dem mandag....

fx Dali Evidence870 til 3500kr/ stk

Til top Vis BrAvO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrAvO

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Jay l`Blundt skrev:

Nu kender jeg ikke meget til hverken Vienna, udover at man åbenbart enten elsker eller hader dem, eller kvaliteten af diskanter ud fra billeder. Men jeg ved at prisen ikke behøver være altsigende for kvaliteten. Feks. har jeg ikke hørt en bedre sub end min,uanset pris(som de nu har været stilt op). Eller jo jeg har hørt din og den er ikke den dyreste jeg har hørt

Har du forresten fået prøvet din rotel med fronterne?

Mvh. l´Blundt

Jeg kan godt lide Vienna, og netop Baby Bethooven er den modellen der frister mig mest. Men nu har jeg kun lyttet til Vienna i minutter, og min erfaring er den at der skal timer til før man kan sige noget som helst sikkert om det er en højtaler man kan leve med.

Jeg har koblet til min Rotel uden at der hendte det helt vilde med lyden. Jeg var heller ikke så overrasket da jeg har set en effektmåling af min receiver, og den leverer en nesten helt kvadratisk kube helt ned til 2ohm. Den eneste forskellen som jeg kan høre er mere overskud i lyden når jeg ser film, men bortset fra det, intet.

Jeg har det lidt sådan med komponenter at gode komponenter er ingen garanti for et godt resultat, men modsat så er dårligere komponenter en garanti for et dårligt resultat. Og når så også prisen afhænger af så meget mere end hvilke komponenter der heldes i, så kan riktig nok ikke prisen bruges som en målestok for kvalitet.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

ManicMiner

Jeg har det lidt sådan med komponenter at gode komponenter er ingen garanti for et godt resultat, men modsat så er dårligere komponenter en garanti for et dårligt resultat. Og når så også prisen afhænger af så meget mere end hvilke komponenter der heldes i, så kan riktig nok ikke prisen bruges som en målestok for kvalitet.

[/QUOTE skrev:

Men det gælder vel også for diskanter? At prisen ikke afgør kvaliteten.Men nu er de selvfølgelig fra samme producent, så prisen bør jo reflektere kvaliteten. Og derfor bør han lytte til højttalerne istedet for os Det kan så desværre være lidt svært med SvSérne, da de jo skal sendes og det sam

Men det gælder vel også for diskanter? At prisen ikke afgør kvaliteten.Men nu er de selvfølgelig fra samme producent, så prisen bør jo reflektere kvaliteten. Og derfor bør han lytte til højttalerne istedet for os Det kan så desværre være lidt svært med SvSérne, da de jo skal sendes og det samme gælder vel XTZérne, hvis man skal teste dem imod andre højttalere.

Mit råd til er ihvertfald at lytte til Avance´en før han køber nogle andre.

Mvh. l´Blundt

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Tror jeg må til at holde op med at citere herinde

Mvh. l´Blundt